Täna esitleti PISA 2022. aasta uuringut (rahvasuus tuntakse seda PISA testina), mis viidi Eesti koolides läbi eelmise aasta aprillis-mais. Uuring pidanuks toimuma küll juba 2021. aastal, kuid COVID-19 tõttu lükati see aasta võrra edasi. 

Üks märk, mis praeguses uuringus juba muretsema paneb, on haridusliku kihistumise senisest selgem ilmnemine. Vanemate sotsiaalmajanduslik seis väljendub õpilaste testi edukuses rohkem kui varem. Õpilastelt küsiti, millist tööd vanemad teevad ja milline on nende hariduslik tase. Pere väiksemate võimaluste ja madalama haridustasemega kaasnes üldjuhul ka õpilaste keskmisest kehvem tulemus.

Mäletame, et sama saab järeldada ka sel sügisel tutvustatud Arenguseire Keskuse raportist „Eesti põhikooli tõhusus ja seda kujundavad tegurid“, kus koolide kaupa toodi esile õpilaste perede sotsiaalmajanduslik seis ja järeldati, et õppetase sellest ja eriti ema sissetulekust ikkagi sõltub.

Niisiis tuleb ka koolivõrgu kujundamisel võtta eesmärgiks sellise lapse tulevikku määrava negatiivse mõju vähendamine. Kool peab märkama ja suutma tegeleda süvendatult erineva tausta ja vajadustega õpilastega.