Mart Võrklaev: kas sellega, et ühistranspordile kulutatakse riigieelarves rohkem, eelarve tõesti hoopis kahaneb?
(32)PÄEVA FOOKUS | Tõeks on saamas minu hirm, et ettevõtete tulumaksust saadav lisaraha eelarvesse on sotsides tekitanud tunde, et pidu saab edasi kesta ja kulutada võib lõputult, kokkuhoiu pärast muretsegu keegi teine.
Ühistranspordi rahastus 2025. aastal kasvab, mitte ei kahane. Regionaalministri poolt poolteist aastat lubatud liikuvusreform on jätkuvalt tegemata ja regionaalminister ca 6,3 miljoni suurust kärbet reaalsuses ei tee.
Õnneks on meil kasutada tegevuspõhine eelarve, seega on võimalik eelarvest tuvastada, mis otstarbel ja tegevusteks raha kasutatakse, mitte ei ole jaotus ainult ministeeriumi personali- ja majandamiskulude ning toetuste ja investeeringute vahel. Ühistranspordi rahastamine käib regionaalministeeriumi eelarvest ühistranspordi programmi, tegevuse ühistransporditeenuse arendamise ja soodustamise alusel.
Kiire pilk eelarvetesse näitab, et 2024. aastal oli eelarvesse planeeritud selleks tegevuseks 130 miljonit, pärast 2024. aastat negatiivse lisaeelarvega täpsustamist 129 miljonit eurot. Muuhulgas on eelarve seletuskirjas öeldud, et jätkub ühistranspordi liinivedude (lennu-, laeva-, maakonnabussi-, rongitransport) toetus. 2024. aastal ca 130 miljonit eurot. Ehk kogu programmi tegevuse eelarve läheb sisuliselt ühistranspordi dotatsiooniks.