Balti Meediateabe AS-i värskete andmete järgi on TV 1 vaadatavus võrreldes sügisega suurenenud enam kui kolm korda. Kui möödunud aasta oktoobris vaatasid üle 12-aastased Eesti elanikud nädalas TV 1 keskmiselt 24 minutit, siis aprillis vaadati nädalas TV 1 pro-grammi juba 1 tund ja 47 minutit. Balti Meediateabe AS-i tele- ja raadioauditooriumi päeviku-uuringu kohaselt moodustab TV 1 osakaal televisiooniturul 6,5 protsenti. See arv räägib avamise järel pikka aega vindunud telekanali tasahilju toimunud arengust.

Soomele järele

Eesti telekanalite filmiprogramm on järele jõudmas Soome televisioonide pakutavale. Kanal 2 ja TV 3 filmiõhtud on tihtipeale täidetud filmikunsti ‰edöövritega.

Näidatakse maailmatasemel kultusseriaale. Möödunud telehoo-aega jäi “Salatoimikute” ja “Dallase” võidukäik. Televisioonikultuuri tipptooteid tuli aga hooaja jooksul telekavadesse juurde teisigi: “Dünastia” ja “Naine nimega Nikita” (TV 1); “MacGyver” ja “Kameeleon” (Kanal 2); “Simpsonid” ja “Chicago arstid” (TV 3).

Mõnegi välismaise menusarja vähene vaadatavus siin viitab sellele, et telemaastik on üle küllastunud. Pidevas investeerimisstaadiumis televisioonid ei suuda pisikese turu jagamisel võistlemises piiri pidada.

ETV sai hakkama vägiteoga, mida teised telekanalid on suure suuga lubanud – algatas sisutiheda hommikuprogrammi, mis võitis kiiresti vaatajate poolehoiu. Kodumaise toodangu poolest jätkuvalt tähtsaim tegija ETV on muutunud veelgi kodumaisemaks. Kunagistest sisseostetava programmi naeladest on seriaalil “Kodus ja võõrsil” lastud minna konkurentide rüppe ning sarjad “Beverly Hills” ja “Väike maja preerias” on kukkunud vaadatavuse edetabelite lõpuossa.

Eestimaine ETV

ETV edukamate saadete välismaisust meenutab ainult sisseostetud stsenaarium, mille järgi tehakse tänase Eesti televisioonikultuuri lipulaeva, tutvumissaadet “Reisile sinuga”. ETV on ainuke jõud telemaastikel, mis suudab ühendada kogu rahva – näidates riigi aasta-päeva vastuvõttu või korraldades inimesi erutavat eurolaulu üritust. ETV toob kohale olümpiamängud ja teised tähtsad spordivõistlused. Euroopa ringhäälinguliidu liikme staatus annab ETV-le suured trumbid. Vaevalt suudab miski ETV liidripositsiooni lähiajal kõigutada.

Kümme aastat tagasi ärgitati ETV stuudios laulvat revolutsiooni. Tänane ETV on minetamas olulise meediakanali ühiskondlikku mõõdet. Päevapoliitika tähtsaim saade “Otseliin” on hooaja jooksul alla käinud, kuigi just selline saade on võimaluste poolest rikas. Kus on eestimaine Larry King, kes võtaks otsestuudios ette poliitikuid, nii et vaataja hinge kinni hoiab? Teemasid on küllaga, puudu on oskusest käsitleda Toompea asju nii, et tavakodanik ennast puudutatuna tunneb. Tänane ETV sörgib vinduva poliitika sabas, selle asemel et olla aktiivne arvaja ja kaasarääkija. Ka teiste telekanalite ühiskonnasaated on tasemel, mis on näiteks kirjutava pressi jaoks eilne päev. Elust irdunud meelelahutusest rõõmsalt pakatav televisioonisfäär on kaotamas oma ühiskondlikku kaalukust.

Muutusi ETV-s on paljus seostatud juhtkonna vahetumisega. Hurraa-hüüded reklaamist vabanemise puhul on vaibunud. Riikliku meediapoliitika hägusus ja televisioonimaastiku ettearvamatus on aga jäänud. Televisioonivaataja avaldab oma arvamust endiselt kanalinuppu keerates.

Lisaks TV 1 vaadatavuse suurenemisele saab Balti Meediateabe AS-i vaadatavuse tabelitest välja lugeda tõsiasja, et vaadatavamate, põhiliselt ETV toodetud saadete absoluutarvud kipuvad langema. Näiteks “Aktuaalset kaamerat” vaatas selle aasta alguses ligi kümnendiku võrra vaatajaid vähem kui mullu. Konservatiivne ja traditsioonide kütkes eesti televaataja on siiski tasapisi muutnud oma eelistusi. Ja kuigi täna ei saa veel rääkida suurtest võitudest ja kaotustest kaevikusõjaks muutunud telejaamade võitluses, on pisikesed muutused toimunud.