•• Liiklusõnnetustes on Eestis sel aastal hukkunud mõistmatult palju inimesi, sh just noori. Olukorra parandamiseks on kitsas asjatundjate ring soovitanud karistuseks rakendada punktisüsteemi ja lootnud automaatsetele pildistamisseadmetega kiirusmõõturitele, tuues näiteks Saksamaa (punktisüsteem) ja Prantsusmaa (kiiruse ületamist tõendab pildistamine).

Kuigi nimetatud meetmed on õiged teatud piires, on need teisejärgulise tähtsusega. Olles viibinud viimase kümne aasta jooksul nii Saksamaal kui ka Prantsusmaal, sh eri linnades, on võimalik järeldada liikluskultuuri erinevust, kuid ka enam-vähem samasust kurva statistika osas hukkunute kohta.

Naiivne on arvata, et tühipaljas ühe komponendi parandamine teeks Eesti olukorra heaks. Eesti seaduste tase on niigi Euroopa rangemaid! Järelevalve on ligikaudu Euroopa keskmine, kuid Eesti inimese enda vastutustase (loe: kultuuritase, ka riigikogu liikmetel), on allapoole Euroopa taset.

Esmaseks aluseks, et olukorda parandada, on siiski vajadus tõsta Eesti inimese enda vastutustaset, rakendades piisavalt järelevalvet ja karistusi. Sobiva lahenduse leidmine on Eesti parlamendi ülesanne, kuid kas nad on selleks ka võimelised?

Edi Kulderknup, tehnikadoktor