RAINER KATTEL: Neoliberaalsed puuslikud
Või avaliku sektori kulutused, mis olevat liiga suured. On see nii? Ei, peaprobleem on hoopis Eesti intellektuaalne ja poliitiline võimetus praegust olukorda analüüsida, vigadest õppida ja sellest lähtuvaid muudatusi kavandada.
Majandusteadlane John Maynard Keynes ütles aastal 1933 – olles meiega väga sarnases olukorras –, et uue majanduspoliitilise strateegia väljatöötamise kõige suurem takistus on klammerdumine oma aja ära elanud ideedesse. Samuti ka kiirustamine eri võimaluste kaalumisel ja ebatolerantsus kriitiliste arvamuste suhtes. Just need kolm asja iseloomustavad paraku Eesti praegust diskussiooni.
Eesti poliitiline eliit on lihtsa, kuid sisult lahendamatu dilemma ees: kui palju endale tuhka pähe raputada ja kui palju süüd ajada ülemaailmse finantskriisi kraesse? Viimane valik on poliitiliselt mõistagi ainuvõimalik. Probleem on aga selles, et Eesti senine majandusmudel ja ülemaailmse kriisi põhjustanud regulatiivne keskkond (ja selle puudumine) ei ole mitte lihtsalt samade vanemate lapsed, vaid suisa kaksikud. Eesti majandus ja maailma finantskeskkond toitus samadest neoliberaalsetest ideedest, mis peavad turgude isereguleerivat jõudu kõikvõimsaks ja valitsuse rolli võimalikult minimaalseks.
Vankuv püramiidskeem
Kuid maailma liberaliseeritud finantskeskkonnal on majandus-arengu rahastamisel selged piirid. Liberaliseeritud keskkonnas toimiv finantsturg suudab olla väga innovaatiline uute finantstoodete tekitamisel ja laenamisel, kuid oluliselt väiksem on tema motivatsioon investeerida tootmise või infrastruktuuri tänapäevastamisse. Avatud majandusel ja peamiselt väliskapitalil toimival majanduspoliitika mudelil (nagu Eestis) on ka majanduse tehnoloogiliste võimete ehk tootlikkuse kasvatamiseks üsna piiratud võimalused. Teisisõnu: kui arenenud riigid investeerivad arenevatesse, siis on selle peaeesmärgiks sageli kulueelise ärakasutamine. See suurendab küll globaalseid tootmismahte, kuid ei pruugi suurendada heaolu.
Mõlemad nähtused on viimase 15 aasta jooksul iseloomustanud nii Eestit kui ka maa-ilma majandust laiemalt. Praegu kogeme, et sellisest strateegiast saadud edu oli esiteks lühiajaline. Ja lähema viie kuni kümne aasta jooksul kogeme me veel, et see edu on olnud püramiidskeemilaadne.
Majandus kasvas siis, kui leidus välismaiseid investoreid-laenajaid. Kui neid jääb vähemaks, siis majandus mitte lihtsalt ei kasva vähem, vaid kukub kolinal, kahandades kõigi investeeringute väärtust ja seeläbi hoogustades langust. Kuna tootlikkuse kasvu – inimressurssi ja tehnoloogiasse – ei investeeritud piisavalt, siis ei saa ka kasv niisama taastuda. Selleks oleks vaja uusi investeerijaid-laenajaid. Neid aga ilmselt ei tule, sest kogu viimaste kümnendite neoliberaalne majandusmudel on lakanud eksisteerimast. Ja sellisel kujul see enam kindlasti ei taastu.
Eesti jaoks tähendab see kaht lihtsat asja. Esiteks: senine majanduspoliitika mudel on läbi. Teiseks: senised majanduskasvu allikad on tühjad ega täitu nii pea uuesti. Seega peaks Eesti poliitiline eliit praegu palavikuliselt tegelema sellega, mida edasi teha.
Praegustest debattidest leiame põhimõtteliselt kolm võimalikku lahendust, mida kriisist väljumiseks teha. Esimene lahendus eeldab, et Eesti majandusprobleemide taga on peaasjalikult välispõhjused ja seega peame me lihtsalt ootama, kuni torm vaibub, ja seejärel saame jätkata senist majanduspoliitikat. Just sellist mõttemudelit näib esindavat Eesti valitsus.
Propaganda ja väljamõeldised
Teine seisukoht on: Eesti vajab uusi suuri eesmärke ja värskeid liidreid. Sellise mõttesuuna esindajate tüüpiline argument keskendub sellele, et kui 1990-ndatel oli Eestil selge siht (NATO, Euroopa Liit), siis praegu see puudub. Just seetõttu jätvat poliitiline väitlus ja valitsuse tegevus sageli sihitu mulje. Selline arvamus näib domineerivat nn arvamusliidrite hulgas. Kuid majanduse eesmärk on alati heaolu kasv ja demokraatia eesmärk on tagada debatt selle üle, kuidas saavutada heaolu kasvu. Selle asemel et vaielda uute eesmärkide või liidrite üle, peaksime vaidlema uute lahenduste üle, mis aitaksid kaasa heaolu kasvule.
Kolmas grupp inimesi väidab: kriisist väljumiseks tuleb senist neoliberaalset mudelit veelgi radikaalsemaks muuta. Seda suunda esindab selgelt Reformierakond oma hiljutise ettepanekute paketiga. Siin on ka kõige lihtsamini näha, et tegemist on selge propagandaga, mis suuresti tugineb väljamõeldistel. Näiteks soovitatakse tööturgu paindlikumaks muuta. Eestis on aga juba niigi väga paindlik tööjõuturg, mida näitab kiiresti kasvav töötute arv ja seiskunud palgakasv. Tööjõuturg ei pea olema paindlikum, vaid aktiivsem: enam on vaja ümber- ja täiendusõpet. Paraku näitavad kõik seni välja käidud lahendus-ettepanekud, et Eesti ees seisvatest väljakutsetest pole tegelikult aru saadud.
Kõiki nimetatud lahendusi iseloomustab ka pime usk eurosse. Euro on aga vahend, millest eriti palju ei sõltu. Valuutariskist (nt devalveerumine) saab krediidirisk. Euro lihtsalt päästaks meid võimalikust ebamugavast devalveerimisdebatist, ent ei muudaks meie positsioonis suurt midagi. Hoolimata sellest, kas meil kehtib euro või kroon, võib laenuandja kaotada usalduse nii era- kui ka avaliku sektori vastu.
Kolme kirjeldatud suunda ühendab ka eeldus, et Eesti praegused probleemid on pigem taktikalised kui strateegilised. Kui vaatame aga maailmas toimuvat vähegi tõsisemalt, siis on üsna selge, et senist neoliberaalset majanduspoliitikat ei jätka enam keegi.
Seega, kuidas edasi? Mis vahendid pidurdaksid või leevendaksid majanduslangust? Kuidas tugevasti muutuvas keskkonnas kasvatada Eesti ettevõtete tootlikkust? Kas ja kui palju peame riigina laenama? Kas peaksime euroraha kasutamise ümber mõtlema? Kuidas peaksime muutma ettevõtluse toetamise poliitikat? Milline peaks olema eesmärki toetav maksusüsteem?
Tavatute lahenduste aeg
Eesti olukord on üheainsa aastaga oluliselt muutunud. Kui soovime langusest väljuda, peab meie majanduspoliitika seda muutust kajastama. Kuid lihtsaid lahendusi pole.
Värske Nobeli laureaat Paul Krugman väidab, et depressiooniajal kehtivad teistsugused majanduspoliitika reeglid: vaja on ebaharilikke, kuid hästi kaalutud otsuseid. Selleks et selliseid otsuseid teha, tuleb neid arutada ning oma ja teiste vigadest õppida.
Eestis näib majanduspoliitiline debatt võimatu, sest me oleme ebakompetentsed, ennast täis ja ebatolerantsed. Mõelge kas või sellele, kuidas reageeriti veel pool aastat tagasi Eesti edus kahtlejate mõtteavaldustele, pannes nad näiteks ühte patta pronksiöö algatajatega. Kõik see võrdub paralüüsiga, kus ainsaks tegevuseks on valitsuskulude kokkuhoidmine. See aga ainult süvendab kriisi, sest sisemaine nõudlus väheneb veelgi.
Me mitte lihtsalt ei vaata pealt, kuidas langus kiireneb, vaid anname oma intellektuaalses ja poliitilises paralüüsis langusele ainult hoogu juurde. Ülejäänud maailm diskuteerib majanduse elavdamise vahendite üle, meie kummardame sõgedas vaikuses neoliberaalseid puuslikke.