WOLFGANG DRECHSLER: Tagasi 1980-ndates: Eesti valik
Riik on naasnud läänemaailma ja jääb sinna mõneks ajaks, sealhulgas majanduselu peategelasena. Ta on sisuliselt üle võtnud panku ja isegi tööstusettevõtteid ning liigub enamikus riikides juba keinsianismist kaugemale.
Riigi naasmine on tõsiasi ka Eesti jaoks. Kõik sooviksid, et riik teeks oma tööd hästi – gigantset tööd, milleks 1990-ndate ja 2000-ndate riik valmis polnud. Kui keegi juhib majandust ja isegi ettevõtteid, kuid haldab ka finantstellinguid, peab ta suutma seda teha.
Kuid kes on „riik”? Kahtlemata on need riigiametnikud ja praegu oluliste küsimuste mõt-tes eriti kõrgemad ametnikud. Seistes silmitsi keeruliste üles-annete laviiniga, peavad nad arendama nendega tegelemise võimet. Neile, kellele ei meeldi riik ja ametnikkond – ja selline suhtumine on olnud osa Eesti folkloorist iseseisvuse taastamisest peale –, pole see hea uudis. Isegi ettevõtlussõbralikud parteipoliitikud ei küsinud siiani, kas riigiametnikud teevad innovatsioonile ja majanduskasvule kaasa aitamiseks head tööd, vaid lihtsalt eeldasid, et nad seda ei tee – ei lugenud ka empiirilised tõendid vastupidise kohta.
„Mandariinide” tagasitulek
Isegi need, kes praegugi naudivad sedasorti folkloori, peaksid märkama, et kui Eesti võis seda endale mõne aasta eest lubada, siis nüüd on need päevad möödas. Riik on „tagasi” ja peab tegema head tööd. Ja seda tööd, nagu on avaliku halduse ja juhtimise õpetusest ning praktikast absoluutselt selge, saavad kõige paremini teha kõrgemad riigi-ametnikud, keda on piisavalt, kel on pikaajaline planeerimisvahemik ja vastutus. Nad peavad olema kõrgelt haritud ja ka hästi tasustatud (mitte tegevuse, vaid ametikoha järgi). Nad peavad töötama mitte projektipõhiselt, vaid karjäärist lähtudes, olema võrdsel tasemel tähtsamate ettevõtete juhtidega, samastama end riigi ja oma tööga ning olema motiveeritud hästi töötama. Selliseid kõrgemaid riigiametnikke nimetatakse keiserliku Hiina karjääriametnike järgi mandariinideks: see oli maailma vanim selline süsteem ja üks aegade tõhusamaid. Seetõttu nimetan ma praegu toimuvat „mandariinide tagasitulekuks”.
See on vastupidine 1980.– 1990. aastate avaliku halduse ideoloogiale, mis üritas „mandariinidest” lahti saada. Sellele ideoloogiale meeldis äriprintsiipidest lähtumine ja sektori kulutuste vähendamine, teenuste erastamine ja projektijuhtimine. Lühidalt võib seda nägemust nimetada uueks haldusjuhtimissüsteemiks. Kuid praegu on maailmas jõutud arusaamale: äriprintsiipidest lähtuv uus haldusjuhtimissüsteem on kõikjal haledalt läbi kukkunud. See lõi lihtsalt avaliku sektori, mis maksis rohkem, töötas vähem ja oli umbes sama suur kui varem.
Nostalgiline tagurpidisõit
Paraku näib Eesti käivat teist teed. Justiitsministeeriumis valminud uus avaliku teenistuse seadus lähtub just nn uue haldusjuhtimissüsteemi ideoloogiast. (Eelnõu kaotab mh võimaluse õppelaenu kustutamiseks ja ilma konkursita edutamiseks ning paljud lisatasud (sh staaÏi eest) ja vähendab koondamis-hüvitisi – toim.) See seadus, mis ei rajane põhjalikul ja sõltumatul uuringul, on tegelikult varjamatu rünnak haldussuutlikkusele ja hästitöötavale ametnikkonnale ning seega kahjulik Eesti heaolule ja konkurentsivõimele. Näiteks kaotab see ühtse riigiteenistuse ja kõik spetsiaalsed riigiteenistujate lisasoodustused, mis tähendab, et Eesti maksumaksja peab maksma parimal juhul samasuguse tegutsemise eest rohkem kui kunagi varem. Nagu Briti avaliku halduse õpetlane lord Richard Burdon Haldane rohkem kui sajandi eest märkis, on kõik riigipoolsed soodustused odavamad, motiveerivamad ja tõhusamad kui konkurentsivõimeliste palkade maksmine – ja just neid ongi praegu vaja.
Buumiajal oleks võinud väita, et Eesti saab endale lubada avaliku teenistuse seaduses sellist nostalgilist tagurpidisõitu 1980-ndatesse ja tollastesse ideedesse. Nüüd õõnestab see tõsiselt Eesti võimet kriisiga toime tulla. On tõsi, et praegune Eesti riigiteenistus on täiuslikkusest kaugel, et personaliga seoses (eriti keskmisel ja madalamal tasemel) on seal palju raiskamist, et senine ametnikkond pole kriisi ajal eriti hästi töötanud ja et hiljutine palgatõus peaks inimestes tekitama tõelist kibedust. Aga sellele vaatamata vajatakse praegu head ametnikkonda, ja seda ei saa tekitada krahhieelse ideoloogia reformimeetmetega.
Jällegi: kes tegelikult lahendab praeguseid probleeme, suhtleb suurettevõtete, rahvusvaheliste organisatsioonide ja teiste riikidega, kui mitte ametnikkond? Ja kui on teada, et vanamoodne 1980. aastate stiilis ideoloogia „vihka riiki, maha avalik haldus!” toimib vajadustele vastupidiselt, kas ei peaks sellest siis kiiresti loobuma? Jah, suur riik toob vältimatult kaasa ka tõsiseid probleeme, aga mis puudutab praegust, siis see süsteem on – parafraseerides Churchilli sõnu demokraatia kohta – kõigi teiste seas kõige vähem halb avaliku halduse mudel. Saabuva surutise läbimiseks vajab Eesti kõiki ressursse ja võimekal haldusaparaadil on seejuures võtmetähtsus.
Varem samal teemal:
Jaak Aaviksoo
„Mitte vähem raha, vaid rohkem nõudlikkust”, EPL 21.4