Mida saan mina teha Eesti heaks?
Epp-Leen Kalda
(Rapla ühisgümnaasium, 8. klass)
Tegelikult peaksime me kõik mõtlema enne, kui prügi kuhugi paneme ja asjata hammaste pesemise ajal vett joosta laseme. Neid asju on veel, mida me teha ei tohiks, kuid ikkagi teeme, kas siis oma laiskusest või teadmatusest. Keskkonna kaitsmine peaks olema väga tähtis teema, sest kui me loodusvarade raiskamist ja keskkonna saastamist niimoodi jätkame, võib juhtuda, et osoonikiht laguneb ja kui meie järglased päikese kätte lähevad, saavad nad kohe rasked haigused külge.
Muidugi, selleks ajaks võib olla leiutatud juba igasuguseid ravimeid, mis nende vastu aitaks, aga et meie riigil ikka leiutajaid, arste ja muid tarku inimesi oleks, tuleb jälle palju koolis käia.
Hanna-Maria Vask
(Pärnu vanalinna põhikool, 6. klass)
Ma ei ole õppinud veel majandust, et teile nõu anda, kuidas Eesti riiki kriisist välja tuua. Tahtsin ikka kirja panna oma mõtted, mis on tulnud telerit vaadates, lehti lugedes ja raadiot kuulates.
Kõige enam meeldib mulle vaadata loodusfilme. Loomad käituvad vastavalt loodusseadustele. Tundub, et inimloomad käituvad hoopis vastupidi.
Vapustav oli vaadata, kuidas pingviinid elasid üle väga külma aja. Kõle põhjatuul puhus ja nemad moodustasid tiheda, tiheda kogumi, kus kõige nõrgemad olid keskel. Nii jäid nad ellu. Isegi veised teevad hädaohu korral sellise ringi ja kaitsevad oma poegi kiskjate eest. Mul tundub, et riigi ringi sees uhkeldavad „pingviinid” on küll valgetes särkides ja frakkidega, aga väljaspool ringi on hädas kõige nõrgemad: lapsed ja vanurid.
Eriti raske on praegu lastega peredel. Võtkem eeskuju targast loomariigist. Poegadeta emadel ehk „tädidel” on väga tähtis roll loomade kasvatamises. Kiskjatel: huntidel, lõvidel, šaakalitel jt on poegadeta emasloomad need, kes valvavad ja õpetavad pisikesi kiskjaid. Meil elavad „tädid” muretult. See käib ka lastetute meeste kohta. Mõtlevad vaid iseenda elule. Siis vanaks jäädes on nende emade noored, kes kasvasid üles puuduses, need, kes peavad lastetuid teenindama ja neile pensioni teenima.
Ilmar Volmer
(Haapsalu gümnaasium, 6. klass)
Juhtusin kuulama president Toomas Hendrik Ilvese kõnet, kus ta kuulutas välja kirjatalgud teemal „Mida saan mina teha Eesti heaks?”.
Toas on vaikne. Minu kõrval, oma pesas, magab talveund kilpkonn Kilba. Tundub, et see küsimus ei huvita teda karva-võrdki. Minu vastas, tugitoolis, istub ema ja jälgib meid. Püüan kirjutada.
Heidan emale küsiva pilgu. Tema kindlasti teab vastust presidendi küsimusele. Tema on ju täiskasvanu! Mina aga olen kõigest laps.
Ema vastab mulle etteheitva pilguga. Sulgen silmad. Ei, mitte piinlikkusest. Nii on lihtsalt hea ja rahulik mõelda…
…Olen kaheteistaastane koolipoiss. Õpin edukalt. Tegelen ujumisega. Käin kunstikoolis. Silme ette tulevad pildid tulevikuplaanidest…
Õpin edukalt!... Lõpetan Tartu ülikooli arstiteaduskonna. Töötan hinnatud arstina. Ravin haiged inimesed terveks. Terve inimene on terve vaimu ja kehaga. /- - -/
Need on pildid tulevikust! Aga olevik! Mida saan teha Eesti heaks olevikus?
Pean tunnistama, et olen suhteliselt ärahellitatud laps. Mu ema on arst ja teenib korralikult. Siiani olen ma saanud peaaegu kõik, mida olen tahtnud. Ja tahtnud pole ma vähe!
Tahtsin trikiratast BMX. Sain! Ja veel tibukollase raamiga.
Tahtsin sõita reisile Aafrikase. Sain! Sõitsin emaga Tuneesiasse. Ja veel Egiptusesse.
Tahtsin just Etnesi firma pusarit. Sain! Ja järgmisel päeval unustasin selle kooli ning kadunuks see jäigi…
…Käes! Vastus presidendi küsimusele on käes!
Ma kasutan raha kokkuhoidlikult. Kui kogu riik pingutab püksirihma, siis pingutan mina ka. Kui kogu riik hoiab kokku, siis hoian mina ka. Ma annan endale aru, et minu kokkuhoid riigikassat ei täienda, kuid ema rahakotti jääb palju raiskamata raha alles. Ja tema juba teab, kuidas seda otstarbekalt kasutada.
/- - -/ Toas on vaikne. Minu lähedal, oma pesas, magab talveund kilpkonn Kilba. Tundub, et see küsimus ei huvita teda karvavõrdki. Kuid magades neli kuud järjest kilpkonn ei söö ega joo. Toiduraha jääb alles. Nii hoiab temagi enda teadmata kokku, solidaarselt minu ja riigiga.
Heleene Tambet
(Viljandi maagümnaasium, 9. klass)
Seadsin sihikule keele hoidmise. Näiteks lause „olen tubli ja tark” kõlab minu igapäeva-kõnepruugis „ma nagu olen suht tubli ja põhimõtteliselt vist suht tark nagu ka”. Rääkimata siis sõnadest kammoon, omg, pliis, tänks, okk, mis võõrkeelest tulnutena minu emakeelt ainult risustavad. Seega võiks projekti nimeks saada „Keel puhtaks!”. Lühikirjeldusena sobib mainida, et alates tänasest päevast, 23. märtsist, hakkan ma oma sõnavarast eemaldama tarbetuid sõnu ja võõrkeelseid (see tähendab ingliskeelseid) väljendeid. Näiteks selle nädala eesmärgiks võtan sõnade tänks ja pliis asendamise ilusate eestikeelsete sõnadega aitäh, palun ja tänan.
Liisa Udevald
(Rakvere ametikool)
Peamine, mida teha tahan ja oskan; peamine, millega tahan anda oma panuse Eesti hüvanguks, on minu eriala ja sellest lähtuv töö: ma tahan saada Eesti parimaks pagariks-kondiitriks!
Esmalt rajan ma väikese, õdusa, sooja ja võluva pagari-kondiitriäri, mille eesmärk on toota kõige maitsvamaid ja hõrgutavamaid saiakesi, torte ja küpsiseid maailmas. Järgnevalt lasen ma enda klientuuril kasvada ja juurutan end nende südametesse. Iga saiake või kook, mida mu äri letil näha võib, on valminud hoole ja armastusega, see on kindel. Nii peab seesama koogike õhkuma soojust ka ostja käes... Ja see omakorda peaks ostja ju rõõmsaks tegema. Rõõmus inimene on aga hea inimene. Mida rohkem on meie ümber rõõmsaid kodanikke, seda parem on ju kogu Eesti... Lihtne, kas pole?
Nii et esmajoones loodan ma luua suurepärase pagari-kondiitriäri. Eelkõige on mulle tähtis, et mu tooted saaksid kuulsaks kui imehead ja enneolematud. Nii kasvab mu klientuur ning õnnelikke inimesi saab üha enam ja enam. Aga see pole veel kõik.
Kui tunnen, et olen järgmiseks tähtsaks sammuks valmis, astun sellegi. Soovin nimelt oma toodete turgu laiendada Euroopasse. Kujutlen, kui vahvasti võiks kõlada kuskil Roomas, Berliinis või Pariisis mu pagariäri nimi „Liisa saiad ja tordid” või midagi sellesarnast. Kuid vahvast kõlast üksi on vähe. Minu plaan on Euroopas korralikult läbi lüüa, tõestada, et seesuguseid kondiitritooteid mujalt ei leia, koguda nii korralik kapital...
Aga mitte eesmärgil ise rikastuda. Minu unistus on pakkuda lastekodulastele, kodututele, majandusraskustes siplevatele inimestele võimalus osaleda tasuta kursustel, kus nad saavad õppida küpsetama kooke, torte ja saiakesi, õppida seda, kuidas võimalikult vähese raha ja minimaalsete vahenditega suu magusaks teha ja mine tea, sellest oskusest enesele ehk isegi amet kasvatada.
Pealtnäha võib see tunduda ärilise ideena ja ei seostu ehk kuidagi Eesti käekäiguga. Ent minu plaan on mu enese arvates üsna isetu. Jah, esmalt soovin ma pärast kooli lõpetamist leida tööd just oma erialal. Et see ehk raske on, tuleb kogu tarkust ja jõudu kasutades oma äri alustada. Sealt edasi aga soovin ma tõepoolest oma riigile ja selle inimestele rõõmu ja abi anda.
Tanel Lindlo
(Kunda ühisgümnaasium, 11. klass)
Isa...!?! Isa...!? See on ju ilus! Tumeroheline sammal lumevaibana mändide all, ühegi hunniku ja loiguta. Ainult ma ei mõista, miks siin on asju, mis siia ei kuulu? See külmkapp, aga ka täis kilekott ei ole ju ometi Sinu annid!? Tead, Isa...!? Nüüd muutub see kõik! Ma püüan... Võtan kasutusele oma kaks kämmalt ja annan neile Sinu hüveks vaba voli. Sellest kõigest siin saab minu Vargamäe. Ainult et siia saabub armastus. /- - -/
Isa...!??!! Nii-nii keeruline, kui isegi lihtsamaid asju ei suuda Sinu heaks teha. Kuigi Sina oled pakkunud mulle loendamatult palju hüvesid. Haridust. Hambaravi. Randu ja metsi, kus päevi õhtusse kanda. Ilusat kultuuri – eriti kirjandust, mis vanemana tundes muutub mulle aina lähedasemaks ja tähtsamaks. Eesti Televisiooni. Inimesi, nii meeldivaid kui ka vastupidiseid. Ja kõike muud samuti. Ja tead, Isamaa: lihtsalt võrratu on kõik siin künka peal.
Merle Purre
(Tallinna 32. keskkool, 11. klass)
Meenub, kui kooli üks sümpaatsemaid õpetajaid rääkis ligimese aitamisest. Ei tea miks, kuid pidevalt kerkib selliste teemade lõikes üles probleem kodututest. Temagi ütles, et pole sugugi keeruline osta poes käies lisaks enda toidukraamile üks konserv prügikasti kõrvale jätmiseks. Ning tunnistas samas, et temalgi see aeg-ajalt ununeb. Olgugi et klassis oli ligi 50 õpilast, ei usu ma tegelikult, et keegi ka nõnda üllalt oleks talitanud. Ja pole minagi. Kurb, aga tõsi. /- - -/
Näiteks oli üks väärt klassi-õde otsustanud ühe nendest viimastest suvedest, mil ta enda ülalpidamiseks tööl ei pea käima, tegutseda vabatahtlikuna Heateo Sihtasutuses. Hiljem jääb ju selleks märkimisväärselt vähem aega, sest töökohas ei saa sugugi nii pikka puhkust kui koolist. Ent neiu isa pidas teda sootuks egoistiks – mehe arvates oleks palju õigem veeta vaheaeg sugulase restoranis raha teenides. Veider, kui juba vabatahtlikku tööd peetakse isekaks.
Kaisa Kulasalu
(Tartu ülikool, kirjanduse ja rahvaluule eriala)
Oma riigile saan ma ilmselt kõige rohkem kasu tuua nii, et olen üldiselt hea inimene. Ma ei suuda antiikmõtlejate eeskujul seada riigi huve endast kõrgemale, samas on mulle tähtsad nii mu enda, mu pere kui ka sõprade elu. Nemad ongi minu riik, nende kaudu suudan armastada ka seda kauget ja abstraktset Eestit. Ka alumised naabrid oma öö läbi tümpsuva muusikaga või maja ees suitsu küsimise eest võhivõõra surnuks pussitanud noormees on ka minu riik, kuid ainult seepärast ei suuda ma neisse suhtuda armastusega. Vaid üksikult saab liikuda üldisele. /- - -/
Kui ma saavutan edu koolis ja sealtkaudu ehk ka rahvusvahelises teaduses, teen kõik endast oleneva, et hoida keskkonda, armastan oma peret ja sõpru, olen kunagi hea ema ja abikaasa, riigivalitsuses probleeme märgates sekkun kas kodanikualgatuse või otsese poliitikategevuse kaudu ja valin keskkonnasäästlikke lahendusi, olen elanud nii, et mul endal ja ka teistel on hea. Meie esmane roll ei pea olema eestlus, vaid inimlikkus. Ja siiski – laulukaare all isamaalisi sõnu lauldes armastan seda liiga abstraktseks kurdetud isamaad ikka pisarateni.
Presidendi kirjatalgud
•• Kooliõpilaste ja tudengite kirjatalgud teemal „Mida saan mina teha Eesti heaks?” kuulutas president Toomas Hendrik Ilves välja 27. veebruaril. Need on jätkuks kahe aasta eest toimunud presidendi esseevõistlusele „Millises Eestis ma tahan elada?”.
•• Hindamisele läks 149 kirjatööd, millest 39 on põhikooli- ja 42 gümnaasiumiõpilaste ning 68 üli-õpilaste kirjutatud. Kirjatöid hindas 19-liikmeline eelvooruÏürii. Parimate seast valisid võitjad välja presidendi mõttekodalased, võitjad kuulutatakse välja täna.
•• Kirjatalguid korraldas TÜ eetikakeskus koostöös Presidendi Mõttekojaga ja kodanikualga-tusega „Teeme ära – Minu Eesti”. Koostööd tehti ka Eesti Päeva-lehega ja ajakirjaga Akadeemia. Toetas ja auhinnad pani välja haridus- ja teadusministeerium.