Kristjan Üksküla: hirm tuleviku ees on, aga healoomuline
— Kui teie kursus lavakooli astus, siis täheldati kohe, et näe, Ükskülad ka teatrikoolis (Kristjan ja tema õde Sandra on Aarne ja Siina Üksküla pojalapsed – T. L.). Kuidas sina tegelikult teatrini jõudsid?
— Lapsepõlvesuved veetsime perega Pärnus, kus elavad mu mõlemad vanaemad. Käisime perega tihti Endla teatris vanaema Siina etendusi vaatamas.
Mäletan üht korda, kui vanaema pani mu saali istuma (oli vist peaproov) ja läks ise end valmis seadma, et lavale minna. Aga kui pimenes ja lavale ilmus hirmuäratava habemega mees, keda mängis tookord Peeter Kard, hakkasin ma seal pimedas niimoodi kartma, et jooksin vaikselt saalist välja.
Minu teine vanaema lõpetas Tallinna balletikooli ja on terve elu Pärnus balletiõpetaja olnud. Istusime Sandraga tihti tema tundides, Sandra tegi sageli ka harjutusi kaasa.
— Kuivõrd olid oma perest mõjutatud?
— Minu vanemad ja vanavanemad pole mitte kunagi mulle teatritegemist või -nägemist peale surunud. Pigem on mu vanaisa üritanud mind ja mu õde sellest eemal hoida („Ega siin rõõmustada pole midagi,” kurvastas Aarne Üksküla kunagi Kristjani ja Sandra lavakooli pääsemise kohta lehele kommentaari andes – T. L.).
Lapsena unistasime Sandraga mõlemad, et tahame näitlejateks saada, aga mingi aeg olid hoopis teised huvid. Mäletan, et neljandas klassis olin ma kindel, et minust peab saama advokaat, sest mulle meeldis väidelda ja õigust kaitsta.
Aga otseseks mõjutajaks karjäärivalikul oli ikkagi vanalinna hariduskolleegiumi (VHK) teatrikool eesotsas Lembit Petersoni ja Tõnis Rätsepaga, kes on olnud mulle suurteks eeskujudeks nii näitlejate, lavastajate kui ka inimestena. Nende sõnad ja vaikimised jäävad mind eluks ajaks saatma. Vähe on selliseid õpetajaid, kes suudavad noortele lõpuni eeskujuks jääda.
Õde on minust aasta ja neli kuud vanem ning ma olen kogu aeg tema jälgedes käinud. Tänu talle tekkis mul kindel tahtmine VHK teatriharru minna, kuna kuulsin kodus pidevalt, kui huvitav ja hea on seal õppida. Õde on mind alati hoidnud ja olnud elavaks eeskujuks nii laulmises, tantsimises, näitlemises kui ka kõiges muus. Olen oma emale ja isale väga tänulik, et nad on meid nii kasvatanud, et mul on õega sellised suhted. See on üldse vanemate, vanavanemate ja tädipere „süü”, et meil Sandraga oli selline lapsepõlv, mida enda lastelegi sooviks.
— Te lõpetate oma kursust üsna õnnetul ajal – teatrid on juba sunnitud inimesi koondama, mis siis veel uute näitlejate palkamisest rääkida. Mis mõtted ja tunded on teie kursusel tuleviku suhtes?
— Ma arvan, et meie kursusel on igaühel oma mõtted, raske oleks üldistada. Tahaks uskuda, et kõik leiavad endale siiski teatris tööd. Meie kursuse juhendaja Hendrik Toompere teeb kindlasti kõik endast oleneva, et kõigil oleks kuhugi minna.
— Kas tunnete, et tulevik on ebakindel, või olete pigem optimistlikud?
— Optimistlikud oleme ikka, vähemalt järgmise suveni, kuni kool veel kestab. Hirm tuleviku ees on, aga healoomuline, nagu ka hirm enne lavale minekut.
— Sul esietendus debüütlavastus „Kiivad armastajad”. Miks valisid just commedia dell’arte?
— Kui Taivo Niitvägi tegi mulle pakkumise midagi dominiiklaste kloostri hoovis sel suvel teha, siis mõtlesin kohe oma sõpradele ja commedia dell’arte sajanditaguste stsenaariumide peale. Nendes on väga tugevad arhetüübid, millel põhinevad paljud näidendid. Aga eelkõige oli minu jaoks avastus see, et Shakespeare ja Molière on oma näidendid üles ehitanud sarnasele tegelaskujude süsteemile. Loomulikult ei taha ma sellega öelda, et Shakespeare ja Molière olekski commedia dell’arte. Seda tunnevad kõige paremini itaallased ise ja mina ei julgeks öelda, et see, mida meie sõpradega teeme, olekski päris commedia dell’arte. Mind lihtsalt inspireeris see vana stsenaarium niivõrd, et otsustasin sellele teksti kirjutada.
— Mis on sinu suhe Eesti ehk kuulsaima commedia dell’arte stiilis lavastusega „Armastus kolme apelsini vastu”?
— Mingil määral oli see aastatetagune lavastus mulle eeskujuks. Olen seda küll ainult televiisorist näinud, aga see jättis sügava mulje ja andis kätte mingisuguse võtme commedia dell’arte avastamisel.
Aga kõige rohkem olid mulle eeskujuks Molière ja Shakespeare, kelle näidendites on nii osavalt tasakaalus traagika ja koomika. Nende kahe maski sümbioos on teatri ja elu alus, mida üritasin kirjutades ja lavastades kõige rohkem silmas pidada.
Mis mulle commedia dell’arte puhul eriti meeldib, on see, et näitlejatele on jäetud võimalus improvisatsiooniks. Ja seetõttu ei ole kogu tekst, mis etendusel kõlab, minu enda välja mõeldud.
Koos sündinud asjad on teatris ikka huvitavamad. Sellepärast jätsin ma meelega mõned stseenid etenduse teises vaatuses täiesti lahtiseks. Näiteks Coviello ja Pulcinella kohtumine teise vaatuse keskel. Me oleme Miku ja Sandraga lavakoolis väga palju etüüde koos teinud ja kõige põnevam on ikka siis olnud, kui lepime ainult algtingimused kokku ja läheme lavale, teadmata, mis täpselt juhtuma hakkab.
Ootan iga kord põnevuse ja hirmuga, kuidas täna läheb. Kõikide armastajate-teenrite viimased kohtumised teise vaatuse lõpus sündisid samuti alles proovisaalis ja fikseerisime vahetult enne esietendust.
Võtsin endale meelega kõige raskema ülesande – kirjutada, lavastada ja mängida korraga –, sest ma usun, et siin elus arendavad ainult rasked ülesanded. Olen õnnelik ja tänulik nendele inimestele, kes selles etenduses osalevad – nii tegijatele kui ka vaatajatele.
Kes ta on?
Kristjan Üksküla
Sündinud:
10. augustil 1987
Haridus ja töö
Haridus:
•• Lõpetanud vanalinna hariduskolleegiumi teatriharu
•• Õpib Eesti muusika- ja teatri-akadeemia lavakunstikooli neljandal kursusel (lõpetab 2010. aastal)
Tööd:
•• 16. juulil esietendus Kristjan Üksküla commedia dell’arte stiilis debüütlavastus „Kiivad armastajad”
•• Kaasa teinud lavakunstikooli XXIV lennu lavastustes „Ahoi”, „Räägivad”, „Kummitus masinas”, „Kõige tähtsam”