Hiljuti Pariisi suurelt pesumessilt naasnud Roosmad üllatas tema kollektsiooni vastuvõtt. BonBon Lingerie mõjus Pariisis ootamatult värskelt. „Tagasiside oli tõesti isegi pisut ootamatult positiivne,” on Eesti edukaim pesudisainer tagasihoidlik. Firma sai messilt nii palju tellimusi, et peab vist tootmismahtu suurendama hakkama. „Meie messiboks oli pidevalt rahvast täis, ja mitte niisama uudistajaid. Mina mõistan seda nõnda, et rahvusvaheline areen laieneb vaikselt ja järjepidevalt.”

„BonBon on Eesti ainus tõeliselt särav pesukollektsioon!” hüüatab aga Kaubamaja loovjuht Kristina Herodes. „Ja mitte ainult Eestis, see on ilmselgelt maailmaklass!” Tema sõnul on Pariisis teenitud tähelepanu suur asi, sest seal on koos Eu­roopa kauneim pesu. Miljonite kaubamärkide seast osati tähele panna BonBoni eripära ja sellest vaimustuda.

„Samas uueneb BonBon kiirelt ja firma on niivõrd ideederikas, et isegi kui kõik Eesti naised patriootlikult suure fänniklubi looks ja ühegi muu firma pesu enam selga ei paneks, saaks igaüks tunda end ainulaadselt riietuva naisena,” usub Herodes, kes on ka ise BonBon Lingerie fänn. Ilmselt pole ta ainuke, sest Roosmale tehti pärast Pariisi messi pakkumine disainida Paris Hiltoni ihukollektsioon.

Mõeldes endale

Pesule mõeldes pole psühholoogia vahest esimene mõte, mis pähe kargab, pigem ikka sensuaalsus. Aga Roosmale on selgemast selgem, et just psüühika mängib pesuloome puhul suurt rolli. „Mind huvitab psühholoogia moe juures vist rohkem kui toode ise,” selgitab Roosma, kes jõudis pesumoeni praktika ajal pesufirmas Linette. „Rõivas on muude mõtete väljendus. Pesus on seda loogilisem väljendada kui pealisrõivais.”

Ülerõivast või kleiti ostes mõtleb inimene Roosma sõnul muu hulgas sellele, mida temast arvatakse, kui ta sellega tänaval kõnnib. Ega see liiga pidulik ole? Näib selle kandja stiilne? Kas selles väljendub ikka kandja mina? Ega see ometi mingit vale signaali anna?

„Pesu juures saame sellised teemad kõrvale jätta ja keskendume vahetult sellele, mida me tõesti tahame, või sellele, mida mõtleb kandjast üks või teine konkreetne inimene,” toob Roosma esile erinevuse.

Siiski, möönab moelooja, kui inimesele on omane väljapoole suunatud edevus, siis mõtleb ta ilmselt ka näiteks sellele, kuidas ujulas riideid vahetades üllatada „juhuslikult” kõiki oma pesuga, mis võib olla sootuks midagi ägedamat kui seda katnud teksad ja palitu.

„See on väga erinev lähtepunkt muu toote loomise omast,” eristab Roosma. Just selle tõttu ei saanud kergetööstustehnikumis õppinud Roosmast rõivadisainerit, vaid pesumoe looja.

Kui rõivamoes on selged moevoolud, millest räägitakse igal kevadel ja sügisel, siis pesumoes sõltub stiil rohkem iga disaineri käekirjast, tujust, eelistustest ja mõtetest, mis eristuvad kollektsioonides.

„Kui ma veel suures vabrikus töötasin, siis ma pitsi ja satsi ei armastanud,” tunnistab Roosma, kelle praeguseid kollektsioone iseloomustab ehk isegi rõhutatud naiselikkus. „Toona olid mul just üsna minimalistlikud teemad või siis pisut punki. Lõputöö, mis tootmisesse läks, oli suisa sportlik. Aga inimene elab ja muutub. Mis siin ikka valida, teed nii, nagu tuleb. Praegu tundub, et toimivat süsteemi ei ole mõtet väga radikaalselt torkida. Väikesed arengud aga loomulikult, ja alati.”

Uut disaini luues ei ole Tiiu Roosma selline, kes kõik ideed ette detailselt üles joonistaks ja kavandite järgi näputööd teeks. „Sellised kiired tehnilised visandid küll kirjeldustega, et mis lõige, lõikemuutus ja milline kumm siin-seal,” laseb juba noorest peale keerulisemate asjade kallal nokitsenud Roosma oma tööprotsessile valgust paista.

„Inspiratsioon kükitab igal pool. Täiesti suvalisest asjast võib tulla idee: tundest, olukorrast, filmist, mingist koledast pesust kusagil, mõnest ilusast pesust sündinud mõtte edasiarendus… Kas või jalgratta lenksust võib mõte tulla. Vahel olen unes näinud mingit värvigammat, mis ei lase enam lahti. Pesumessid Pariisis ja hunnik ajakirju ka loomulikult hoiab meeles, et lood ja töötad 21. sajandi naisele. Teinekord on aga lihtsalt vaja plaanis püsida: kui kollektsioonis on juba olemas selline toon, siis mingi teise komplekti teeks teist värvi ja teise iseloomuga.”

Samuti inspireerivad Roosmad materjalid ja kogu ilmale suurt mõju avaldav tehnika areng. „Kõik need üheks tükiks kokku keevitatud ning pekke stimuleerivad ja peput upitavad asjad alles võtavad jumet,” viitab ta just praegu käimas olevale pesurevolutsioonile, mis on võrreldav näiteks omaaegse korseti kadumise või spordipesu tulekuga.

„Hästi palju on igapidi korrigeerivaid asjandusi, ühiskond nõuab veatut figuuri, aga alfa-kloone veel ei toodeta. See ühiskondlik surve, et isegi põrandaplaate müüakse veatu taguotsa ja dekolteega, on kurb ning tekitab stressi paljudele naistele. Aga sel juhul saab endale osta vähemalt väikseid abivahendeid.”

Roosma sõnul on figuuri muutvate pesutoodete taga meeletu tootearendus, millega ei tegelegi tihtipeale pesufirmad, kuid ka BonBon saab endale lubada mõningaid arendusi, et aidata inimesel end enda jaoks ilusamaks muuta.

Roosma hinnangul on Eesti naiste pesumaitse sel sajandil kindlasti muutunud. „Mina „tulin pesusse” umbes sajandivahetusel. Mäletan, et tol hetkel oli Eestis head pesu leida keerulisem,” võrdleb Roosma isegi mitte nii väga ammust aega praegusega, kui kaubamajadest või toredatest butiigikestest võib leida pea kõik maailma enim tuntud pesumärgid. „Ka meedias on pesust ikka päris tihti juttu ja naised on teadlikumad, oskavad otsida ja nõu küsida.”

Butiigipidajana teeb Roosmale heameelt, et mehed käivad BonBoni pesupoes tihti kallimatele kingitusi hankimas.

Aga mehed ise? Roosma bränd teeb pesu ka meestele – boksereid, mis sobivad kokku konkreetselt mõne naistepesu kollektsiooniga. „Saad olla oma naisukesega „komplektis”,” naljatleb ta. „Mehed vaatavad lõiget, et kas meeldib või mitte. Julgemad mõtlevad moe peale ka.”

Hullumeelsena tunduvat avantüüri, luua korralik ja toimiv pesufirma, sundis Roosmad ette võtma kombinatsioon sisemisest motivatsioonist, tahtmisest teha midagi oma käe järgi ja natuke ka täditütre Katri Saare pealekäimine stiilis „teeme-teeme, ei ole siin mingit beebiga kodus puhkamist”. Nimelt katkes kolm aastat kestnud töö Linette’is (just oli läinud tootmisse Roosma loodud populaarne, stiiliikooni Twiggy piltidega pesu), sest sündis tütar Iti. Lapse kõrvalt loodud pesufirma edu võtmeks on Roosma sõnul olnud pisut vedamist, palju häid suhteid ja roppu moodi tööd.

BonBon Lingeried müüakse praegu enam kui kümnes riigis ja Tiiu Roosma usub, et pesu ongi maailmale lihtsam müüa kui üleriideid. „Pesumärke on vähem kui rõivabrände, samas on pesu tarbimine maailmas samuti tõusutrendis,” selgitab ta.

Enda peal katsetatud

Kaubamaja loovjuht Kristina Herodes iseloomustab BonBoni pesu kui elurõõmsat, üllatavat ja võrgutavat. „Märk on tugev nii stiili, ideede, tehnoloogia kui ka mugavuse osas,” ütleb ta. Küll ta teab, sest on ka ise BonBoni kandnud. „BonBonis on pesumaagiat, mis teeb elu ilusamaks, suhted särtsakamaks ja enesehinnangu kõrgemaks. See on originaalne, kirglik ja samas väga põhjalikult läbi mõeldud kollektsioon. Asjadest on kohe tunda, et see pole mingi niisama ududisain, vaid kõik lennukad ideed on Tiiu oma nahal järele proovinud.”

BonBoni pesukollektsiooni edu Kaubamajas olevat lausa uskumatu. Vaatamata majanduslikule olukorrale on BonBon Lingerie müügitulemused pesuosakonnas kasvanud üle nelja korra. „Kollektsioon on meil juba tipp-kolme hulgas, seda kõigi nende mainekate maailmanimedega pesumärkide seas, mida Kaubamaja müüb,” õhkab Herodes.

Tema sõnul on BonBoni edu saladus imelihtne ja ühtaegu kopeerimatu: Tiiu Roosmaa isik. „Selline võluv annete kokteil: võrratu stiilitaju, oskus inimeste ootusi tunnetada, turunduslik nutikus ja tohutu armastus oma töö vastu. Eks tehku järele, kes suudab!”

Kes ta on?

Tiiu Roosma

Sündinud 31. oktoobril 1976

•• 1995 lõpetas Nõmme gümnaasiumi.

•• 2000 lõpetas kergetööstustehnikumi konstruktor-modelleerijana.

•• 2000–2003 töötas pesufirmas Linette nii tehnoloogi kui ka disainerina.

•• 2003 Kuldnõela nominent kaubamärgi VaiVia by Linette väljatöötamise eest.

•• 2004 tuli välja tema oma pesufirma BonBon Lingerie esimene kollektsioon.

•• 2005. aasta loomingu eest Eesti moeloojate auhinna Kuldnõel nominent.

•• 2009 avati BonBon Lingerie esinduspood Tallinnas Pärnu maanteel.

•• 2009. aasta loomingu eest Kuldnõela nominent.

•• BonBon Lingerie pesu müüakse peale Eesti veel Lätis, Rootsis, Hollandis, Saksamaal, Šveitsis, Austrias, Suurbritannias, Prantsusmaal, Hispaanias ja Austraalias.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid