07.04.2012, 01:00
Folklorist Reet Hiiemäe: ka pulmarongis signaalitamine on kaitsemaagia
Eestlaste kaitsevahendid olid hõbe ja sool, loomadest austati nirki, kukke ja madusid, ütleb „Eesti kaitsemaagia” autor.
FOTO:
Üsna sarnasel teemal on sama kirjastus avaldanud Mare Kõiva „Eesti loitsud”. Teie teos keskendub spetsiifiliselt kaitseloitsudele. Kas selle valdkonna kohta ongi kõige rohkem materjali või leiduks veel teemasid, millest kogumikke teha? Juhin tähelepanu sellele, et Mare Kõiva raamat ja minu raamat kuuluvad küll ühte rahvakultuuri käsitlevasse seeriasse, kuid nende reaalne ühisosa pole kuigi suur. Minu raamatu rõhuasetus ei ole kaitseloitsudel, vaid räägin kaitsemaagiast palju laiemalt, s.t igasugustest rahvapärimuses kirjeldatud kaitseviisidest, nagu rituaalid, kaitseesemed, -sümbolid, -märgid, -žestid, kaitseolendid ja võtted nende poolehoiu pälvimiseks. Ainult põgusalt vaatan ka sõnamaagia eri liike. Enamik tekste on kogutud rahvasuust 19.–20. sajandil, kuid need sisaldavad kohati kahtlemata ka sadu (ja isegi tuhandeid) aastaid vanu motiive ja võtteid.