TÄISMAHUS: Ivan Julm astus teatrilavalt pärisellu
Legendi järgi oli tsaari Ivan Julma õudustegude seas ka järgmine episood: nähes enda ehitada lastud ja Moskva üheks sümboliks saanud Vassili Õndsa katedraali värvikirevate kuplite ilu, otsustas ta, et kellelegi teisele sellist teha ei tohi. Selleks torkas ta katedraali ehitanud meistri silmad välja.
Et säärasest teost karistuseta pääseda, peab päris tsaar olema. Seda sai sel nädalal kogeda Moskva Suure Teatri balletisolist Pavel Dmitritšenko, kes istub teisipäevast alates trellide taga. Teda süüdistatakse jaanuaris toimunud kuritöö tellimises, mille käigus visati teatri balletijuhile Sergei Filinile koduukse juures näkku väävelhapet. Filin jäi selle palju tähelepanu äratanud rünnaku tõttu peaaegu oma nägemisest ilma. Dmitritšenko viimaseks suuremaks osatäitmiseks oli aga mullu Suures Teatris just Ivan Julma kehastamine samanimelises lavastuses.
Süüdlane leiti kiirelt
Kurjategijate kinninabimine käis lõpuks kibekiiresti. Kõigepealt vahistas Moskva politsei kaks rünnaku täideviijat – esialgu autojuhi, kes ründajat tol päeval sõidutas, ja seejärel ka happeviskajaks osutunud Juri Zarutski nimelise isiku.
Politsei allikad on Vene meediale öelnud, et kuriteo tegijaile saadi jälile üsna kiiresti kohe pärast sündmust ennast. Selleks kasutati piirkonnas rünnaku ajal liikunud mobiiltelefonide tuvastamist, milliseid jaanuariõhtu külma ilma ja hilise tunni tõttu jäi sõelale vaid 30 ringis. Edasi läks vaja kannatlikku jälgimist ja pealtkuulamist, et jõuda asja tellijani.
Politsei avastatud faktid ja see, et kõik kolm arreteeritut tunnistasid oma osaluse üles, tekitas küsimuse, mis oli selle tellimusrünnaku taga. Jutud ja spekulatsioonid paistavad viitavat kolmele märksõnale: raha, naised, rollid.
Dmitritšenko sai esimest korda pikemalt sõna võtta neljapäevasel kohtuistungil, kus otsustati balletitantsija eeluurimise ajaks vahi alla võtta. Ta ütles, et tellis kallaletungi, ent mitte happerünnaku. „Las ma annan [Filinile] kolakat,” oli Zarutski Dmitritšenko sõnul pakkunud. „Ja ma nõustusin,” lisas tantsija, märkides, et sai sellest aru kui kavatsetavast hoobist vastu pead.
Motiiv on segane
Oma motiivi kohta pajatas Dmitritšenko vähe, viidates peamiselt rahale. Ta olevat tahtnud võidelda balletijuhi „rahaliste mahhinatsioonide vastu”, kuid kohanud teatris pidevalt Filinit toetavate inimeste vastuseisu. Raha kohta selgus kohtus konkreetselt vaid niipalju, et kogu üritus läks Dmitritšenkole maksma 50 000 rubla, ehk umbes 1250 eurot.
Kuid Vene ajalehe Izvestia usutletud Suure Teatri balletitrupi liikmed panid raha versiooni kahtluse alla, pidades põhjuseks pigem naist ja rolle. Dmitritšenko elukaaslasel, baleriinil Angelina Vorontsoval olevat toimunud Filiniga detsembris suur kokkupõrge. Küsinud balletijuhilt kõige ihaldatumat „Luikede järve” peaosa ehk Odette/Odilie rolli, oli Filin selle võimaluse välistanud.
„Vaata end peeglist, missugune Odette see oleks?” oli Filin kostnud, et neiu on ehk liiga paks. Solvatud baleriin jooksnud sellest kaebama Dmit-
ritšenkole ning oma mentorile, Nikolai Tsiskaridzele. Viimase halb läbisaamine Filiniga ning järgnenud kurjakuulutav kommentaar andnudki esialgu põhjust just teda sündmustega seostada. „Filin nagu sooviks ennast mitte peeglist vaadata,” märkinud Tsiskaridze mürgiselt juhtunu kohta. Seega võis see olla kättemaks naise solvamise eest, kes teab. Igatahes keeldus Dmitritšenko oma lühikese ülesastumise jooksul kohtus Filini ees vabandamast.