Kunstikursuse 5. osa: Kunst ja poliitika: maali peidetud sinimustvalged
Mikkeli muuseumis on septembri alguseni avatud näitus „Kuldaja värvid. Eesti klassikaline maalikunst Enn Kunila kollektsioonist”. Neljapäeviti tutvustame ühe selle näituse maali taustalugu.
1941. aasta juuni lõpupäevadel kohtab Juhan Peegli pooldokumentaalse „Ma langesin esimesel sõjasuvel” peategelane Võrumaal ühes poes talumeest. Minategelane märkab, et mees on silmatorkavalt päevitunud. Pole ka imestada. Too suvi oligi erakordselt kuum. Pilvitud päevad lõppesid harjumatult palavate õhtupoolikutega ja päike olevat paistnud rohkem kui kunagi varem.
Idülliline ilm oli kummalises vastuolus kogu selle suve vägivalda täis sündmustega: vahistamised, deporteerimised, tapmised, hukkamised, sõda. Kuid seesama päike, mis kõrvetas Võrumaa talumeest, paistis ilmselt ka kolmapäeval, 18. juunil, mil Tallinna Kunstihoones avati esinduslik, rohkem kui 120 tööga ülevaatenäitus. See oli ärev nädal. Laupäeval oli toimunud suur küüditamine. Pühapäeval tungis Saksa armee Nõukogude Liidule kallale.