07.01.2016, 00:10
Looduse raamatut loeb ka diagonaalis
Kunstnik Ryoji Ikeda jaoks pole teadus vahend praktilise teadmise saavutamiseks, vaid esteetiline objekt.
FOTO:
Jaapani helikunstniku Ryoji Ikeda installatsiooni „supersümmeetria” („supersymmetry”, 2014) võiks, keel põses, võrrelda kuulsa Marcel Duchampi vetsupotiga („Fountain”, 1917), millele on nullidest ja ühtedest kanajalad külge keevitatud: näivalt praktilisusse juurduv, kuid lähemal vaatlusel mõistetavuse piire ületav. Muidugi ei pea ma silmas, et Euroopa tuuma- uuringute keskuses (CERN), kus Ikeda inspiratsiooni kogus, oleks midagi argist või igapäevast. Füüsikalise maailmapildi eduloo alus on alati olnud praktiline rakendatavus, aga kvantmehaanikas ei ole see seos enam nii enesestmõistetav. Ikeda läheb „supersümmeetrias” veelgi abstraktsemaks, jõudes puhta kunsti valdkonda.
Oled juba tellija?