Matemaatika pluss kirg võrdub sellega, kes sa oled
„Üle kahesaja aasta on Owensite naiste süüks pandud kõike, mis linnas viltu on läinud.” Nii et sellest on juba omajagu aega, kui Owensite esiema Ameerika väikelinna Magnoolia tänavale kolis. Ta tuli sinna, pisitilluke tütar süles ja palkas kaksteist puuseppa maja ehitama. Ta jooksis mööda välju ja tänavaid nii kiiresti, et teda süüdistati lendamises nagu nõidu ikka. See on maja, kus pole ühtegi kella ega peeglit, kõikidel ustel on kolm lukku ja selle ükski puitosa ei vaja iial poleerimist. Maja ümber on aed, kus kasvavad taimed, millega saab korda saata häid ja halbu tegusid.
Raamatu alguse ajaks elavad selles võluaiaga majas kaks alati musta riietuvat tädi, kes tunduvad nii vanad kui öö ja päev kokku, ning kaks väikest tüdrukut, kellel on täpselt üks aasta ja üks kuu vanusevahet. Need on Sally ja Gillian, orvukesed, kelle vanemad oma teistel mesinädalatel õnnetult surma said.
Selle mikromaailma liikumapanev jõud on armastus. Tädide pealtnäha igavad päevad saavad hoo sisse õhtuse hämara ajal. Siis koputavad ustele naised, kelle südamed on armastusest pingul või lõhki rebitud – kuidas kellelgi. Neid armastavate südamete lugusid kuulates Sally ja Gillian suureks saavadki. Gillian on armastuse kehastus, kuid Sally ei taha sellest midagi kuulda.
Armastusega ununeb kõik
„Igapäevase nõiakunsti” kohta võib julgelt öelda, et selles raamatus on pea kõikide tegude taga armastus. Olgu see õdedevaheline armastus, mida siin kujutatakse mitme põlvkonna ja ikka vastanduse kaudu, või mehe ja naise vaheline armastus – see tõeline armastus, mille leidmisest inimesed laias laastus ikka unistavad. Seda kujutatakse romaanis mitmest küljest, unustamata ka kehalist ja sensuaalset poolt. Kui ikka armastus peale langeb, unustab inimene kõik muu ja on kõigeks valmis, ka tuvisüdamesse nõelte torkamiseks.
Kui Sally üritab iga hinna eest tavalist joont hoida ja oma tütreid korralikeks ja tavalisteks inimesteks kasvatada, siis Gillian saadab oma elu mööda armastuse kannul ringi tuisates. Lõpuks satub ta vägivaldse suhte keerisesse ning Hoffman joonistab suurepäraselt ja väheste vahenditega võrdluse võrdsete osapoolte armastuse ja vägivaldse sõltuvussuhte vahel. See on pärast õesuhete kujutamist romaani kõige olulisem liin ja keskne käivitav jõud. Nimetagem veel ära, et ka Sally tütardel, Antonial ja Kyliel on väga oluline roll mängida – ja ongi koos kolm paari õdesid.
Igapäevast nõiakunsti mahub raamatu igale leheküljele nii ohtralt, et see võib ka kõige paadunuma realisti maailma asjades kahtlema panna. Nõiakunsti ilminguid, olgu need head või halvad, leiab tõesti igast päevast. Näiteks kas kellelgi on vahel juhtunud, et või iga jumala ilma ja temperatuuriga kogu aeg üles sulab? Pole midagi lihtsamat – teie majapidamises on keegi meeletult armunud. Selle ees annab võigi alla.
Kui Alice Hoffmani romaan ilmus 1995. aastal, siis 1998. aastal linastus samanimeline film, mida telekanalid senimaani näitavad. Mis viga näidata filmi, kus peaosades on Sandra Bullock ja Nicole Kidman. Raamat ja film on omajagu erinevad ning filmisõpradel on kindlasti huvitav teada saada, kuidas kirjanik enda välja mõeldud maailmas toimetab.
Raamat homsest saadaval koos LP-ga vaid nädal aega! Vaata lisa: www.lpraamat.ee