Poolt ja vastu: kas tasuta maakondlik ühistransport oleks vajalik?
Tasuta ühistransport tuleb tagada kõikides linnades, parvlaevadel ja maakondlikel bussiliinidel (järgmisena sammuna ka elektrirongides) ning kõikidele sõitjatele.
Üks põhjuseid on ülikallis piletisüsteemi ülalpidamine ja arendamine, mille tõttu läheb suur osa dotatsiooni n-ö asjatuteks kulutusteks, mis kvaliteeti ei tõsta ja lisaväärtust ei anna. Näitena võib tuua maakondlikud bussiliinid, kus sõitjaid on mõned üksikud, aga selle tarbeks läheb ikka vaja piletiaparaate, arvepidamist, kaameraid, IT-arendusi, kliendikaarte…
Tasuta maakondlikud liinid (kohati käib see ka maakonnapiire ületavate doteeritavate liinide kohta, võtame näiteks Aespa-Saku-Tallinn ja Tõrva-Palupera-Otepää) on parim võimalus praegust olukorda muuta ja tuua bussidesse uusi sõitjaid.
Peale elementaarsete sõiduvõimaluste tagamise loob see sõitjate arvu kasvu kaudu võimaluse lisada graafikusse uusi maakonnaliine, mis omakorda suurendab veelgi sõitjate arvu.
Koos muude meetmetega (bussiliinide info senisest parem kättesaadavus, kohatine linna-, kohaliku ja rongiliikluse ühildamine ning muud sellised meetmed) toob see kaasa üldiste kulutuste vähenemise ja suurendab ka turistide liikumist üle Eesti laiemalt.
Maal elava inimese transpordivajadus võib olenevalt sellest, kus ja millisel tööl inimene käib, olla väga erinev. Ka laste, pensionil ja tööturult kõrvale jäänud inimeste vajadused on töölkäijate omadest erinevad. Näiteks mina saan suures osas kodust töötada, ainult üks-kaks korda nädalas on vaja Tartus käia. Laste kooli ja harrastuste tõttu liigun tihti ka Võru vahet. Kasutan ühissõidukeid meelsasti. Kuna saan olla küllaltki paindlik, võtan ühissõidukitega ühte või teise kohta jõudmist põneva proovikivina, olen püüdnud tööasjus sõites kasutada igasuguseid kombinatsioone.
Ent inimesele, kes peab iga päev jõudma täpseks ajaks tööle ja pärast koju tagasi, ei ole see põnev proovikivi, vaid tal on vaja tõhusat ja toimivat lahendust.
Näiteks paljud Võru maakonna, ka meie küla naised käivad tööl Võru kauplustes või vahetustega tööl Cristella pagaritööstuses. Nende liikumisvõimalusi tasuta ühistransport eriti ei parandaks, sest neile vajalikul ajal ühissõidukid tihtipeale ei sõida. Samuti nendel, kes ei tööta maakonnakeskuses, vaid teises omavalitsuses.
Maakonnasisene ühistransport sobib praegu hädapäraseks linna-koju pendeldamiseks, kui on vaja kell 7–8 minna ja kell 17–18 saab tulla, muul ajal jääb sellega hätta.