Urmas Reinsalu, me ei kiusa autojuhte. Mida rohkem ühistransporti, seda vähem ummikuid
Nädalavahetus oli huvitav. Kui laupäeval protestis üks seltskond Russalka juures, et Tallinna linnavalitsus on liiga autosõbralik, siis pühapäeval lahmis justiitsminister Urmas Reinsalu, et autojuhte hoopiski kiusatakse taga ja käib transpordikommunism. Süüdistused olid ilmselges vastuolus.
Autovaba päev pole mingi Tallinna leiutis, vaid üle-euroopaline aktsioon. Selle eesmärk on sümboolselt juhtida tähelepanu võimalusele saada hakkama ilma autota. Poolekilomeetrise lõigu sulgemine pole suur hind, seda enam, et piisavalt suur osa inimestest elab igapäevaselt autovaba elu.
Kui EL eesistujamaa minister Urmas Reinsalu arvab, et autovaba päev on kilplaslik, siis ma loodan, et ta ei lähe seda ütlema Pariisi, Berliini ja Madriidi linnapeadele, kogu Euroopa Liidule, mis seda päeva tähistab.
Tahad peatänavat, vajad ka Reidi teed
Aga nüüd laiem küsimus, kumba me siis oleme, autode või jalakäijate sõbrad? Küsimus on selles mõttes absurdne, et linnavalitsus peab olema kompromissimeister, leidma erinevatele osapooltele võimalikult sobiva, optimaalse lahenduse.
Tegelik elu ei koosne sellistest vastandustest, vaid pigem tekib kohti, kus autod saavad kohati võimalusi juurde, teisal jälle nende liikumist piiratakse. Kui rajame uue, jalakäijatesõbraliku peatänava Narva maanteele ja Pärnu maanteele, siis sõiduradade arv seal väheneb. Kuskilt peavad aga autod saama liikuda, näiteks sadamast välja. Paraku ei sõideta Soome laevalt maha üksnes jalgratastega. Ja selleks on meil Reidi tee, mis samas muide hõlmab ka suurt rannapromenaadi, pargiribasid ja jalgrattateid.
Tulevases linnasüdames on autoga teha järjest vähem, kesklinnast kaugemal aga püüame leida paremaid lahendusi ka autotranspordile nagu Haabersti ristmik ja Tallinna väike ringtee. Kuid selge on see, et mida suurem hulk inimesi kasutab ühistransporti, seda vähem on meil ummikuid.
Auto sõidab kodutrepini ja sellisel ajal kui autojuht seda soovib. Ühistransport ei hakka mitte kunagi väljuma iga minut ja kuni selle kohani, kus meist igaüks elab. Kuid kui me kõik veelgi rohkem autodega sõitma hakkame, muutub autosõit palju vaevalisemaks, kui ta on seda praegu. Ja tipptundidel võib ta juba olla praegu vaevaline.
60 autot võrdub paar bussi
Praegu lisandub Tallinnas autosid ligikaudu viis protsenti aastas. Kui kunagi jalutati kooli, siis nüüd on koolide läheduses suured ummikud. Isegi vanemate klasside õpilased sõidavad üle Eesti autodega. Elatustase on paranenud ja üha rohkemad saavad endale autosid lubada.
Väga kummaline oli lugeda Reinsalu juttu, et bussiradade laiendamine on halb mõte. Just ummikutega võitlemise pärast bussiradu tehaksegi. Me ei pea siin Ameerikat avastama, see on juba avastatud. Pirita tee eraldatud bussirada on suhteliselt kiire. Busse läheb pidevalt. Autoga ummikus seismisele on alternatiiv.
Reinsalu teeb maha ühistranspordiradu ja samas lubab ummikud lahendada. Soovitan kujutleda ette, kui pikk on saja inimesega autode rong, kui umbes pooltes autodes istub üks ja pooltes kaks inimest. Üle 60 auto. Selle hulga inimesi võib ära vedada pooliku täituvusega paar-kolm bussi. Siin ongi teile vastus ummikute osas.
Mitte kunagi ei tule enam tagasi aeg, mil autod olid Raekoja platsil või Vabaduse väljakul. Loodetavasti ei taha ka Urmas Reinsalu neid aegu tagasi.