Festival Klaaspärlimäng: uudisteos Alisson Kruusmaalt, maestro Gidon Kremer, integreerumine festivaliga Orient
„Klaaspärlimäng on ainus omanäoline väärtmuusika festival Tartus, /.../ loob festivaliajaks Tartusse omamoodi muusikariigi, mis peidab end küll linnakära eest kirikuseinte vahele, kuid samas avab ennast kogu maailmale ja tänulikele kuulajaile. Siin esinevad maailma tippmuusikud ja -orkestrid, dirigendid ja solistid. Selle muusikariigi kodakondsed tahavad paljud olla,“ kommenteeris sündmust Tartu linnapea Urmas Klaas.
Juba festivali avakontsert on väga eriline, Klaaspärlimängu kunstiline juht Peeter Vähi kommenteerib 8. juuli õhtul Tartu Jaani kirikus asetleidva avakontserdi kava järgmiselt:
“Oleme Kremerata kava üle mõtisklenud enam kui pool aastat. Koos maestro Gidon Kremeri ja orkestri direktori Ingrida Zemzarega oleme läbi käinud kolm-neli programmimuutust. Teatavasti on Gidon Kremer ülimalt emotsionaalne ja spontaanne loominguline natuur, kes on suuteline iga nädal genereerima uusi ideid … ja nõnda on kavast välja jäänud esialgselt kavandatud tango-taustaline muusika Astor Piazzollalt, kelle sajandat sünniaastapäeva muusikamaailm tänavu tähistab. Sõelale jäi stiilne valik Bachi, Britteni, Xenakise, Kantšeli ja Pärdi loomingust. Ent ma ei imestaks, kui impulsiivsel Maestrol tekiks soov kava muuta lausa kontserdi kestel, sest isegi kontserdi vaheajal pakutav kohv võib anda inspiratsiooni uute ideede tekkeks. Kuigi festivalikorraldajale võib see tekitada omajagu “peavalu”, ometi meeldivad mulle säärased ettearvamatud artistid.
Aasta oli siis 1977, mil Tallinnas leidis aset kontsert, mis sai lausa legendaarseks – jutt käib “Tabula rasa” esiettekandest. Selle keskpunktis oli viisik: helilooja Arvo Pärt, viiuldajad Gidon Kremer ja Tatjana Grindenko, tollal pianisti rollis helilooja Alfred Schnittke ja dirigent Eri Klas. Sündmusest kõneldi imetabaseid lugusid veel kaua ning minu põlvkonna muusikasõpradel on sellest tänini eredad mälestused. Paraku kahte viimatinimetatut pole enam meie hulgas, kunagisest “kvintetist” on saanud “trio”, mis on endiselt täis loomingulist aktiivsust. Klaaspärlimängu avakontserdil kõlabki muuhulgas Arvo Pärdi muusika, kammerorkestri ees soleerivad Gidon Kremer
ja tema eksabikaasast viiuldaja Tatjana Grindenko. Usun, et teatud mõttes ei jää kontserdist kõrvale ka Schnittke ja maestro Klas, küllap kostuvad viiulihelid Jaani kiriku võlvide alt taevastesse kõrgustesse ning võimaldavad üllale muusikale kaasaelamist ka teispoolsuses.
Omamoodi kaalu lisavad festivali avakontserdile kahe kunstinäituse samaaegne avamine ning Roerichi Pakti lipu kiriklik sisseõnnistamine, samuti Tema Kõrguse Karl von Habsburgi ja tema kaaskonna väärikas kohalviibimine.”
Festivali programm:
N 08.07 19:00 KREMER & KREMERATA Gidon Kremer, Tatjana Grindenko, Kremerata Baltica
R 09.07 12:15, sissepääs tasuta JAANI KIRIKU KESKPÄEVA MUUSIKAPOOLTUND
Hindol Deb, Sandip Bhattacharya
R 09.07 19:00
ELLUJÄÄNU VARSSAVIST
Rahvusmeeskoor, Marius Peterson, Sten Lassmann, Mikk Üleoja
L 10.07 19:00
EDASI-TAGASI ROOMA-VENEETSIA
Maya Amir, Barrocade, Andres Mustonen
L 10.07 22:00
DANTE NOKTURN
Marius Peterson, Lembit Peterson, Ene Salumäe
P 11.07 15:00 “Autovabaduse” puiestee, tasuta
RÜTMIRÄNNAK AHVENAGA
Ahven, Peeter Vähi, 100 trummi
P 11.07 22:00
REKTORID I / TIIVULISED OLENDID
Peep Lassmann
E 12.07 19:00
REKTORID II / PÕHJA ...
Ivari Ilja
E 12.07 22:00
MAARJA MISSA
Collegium Musicale, Maria Faust Band, Endrik Üksvärav
T 13.07 19:00
ARABESKID
Hans Christian Aavik, Klaaspärlimäng Sinfonietta, Andres Kaljuste
Kavas Mendelssohn, Tšaikovski, Kruusmaa (esiettekanne, pildil)