MARJU LAURISTIN: Hariduse ideaalmaastik
Just praegu on visiooni vajalikkus eriti suur. Maailm on jõudnud seni kujutletud sirgjooneliselt arengurajalt kriisi ja määramatusse. Homset ei saa kujutleda eilse rahuliku jätkuna või üleeilse kordumisena. Prioriteetide ebamäärasus või muutumisjulguse puudumine võib kiire otsustamise ajal osutuda hullemaks probleemiks kui teadmiste lünklikkus.
Ümberõpet ja vaimset värskendust, motivatsiooni ja julgust uue võimaluste ruumi äratundmiseks ja valikute tegemiseks näib vajavat nii iga minister, ettevõttejuht kui ka vallaametnik. Kui viisteist aastat tagasi vallandus majandusreformide ja poliitiliste muutustega paljude äsja riiklikust sunnist vabaks saanud inimeste ettevõtlikkus, piisas Eesti edu saavutamiseks hoopis lihtsamatest arusaamadest ja vähematest ressurssidest, kui seda nõuab praegune üha keerulisem ja ettearvamatum majandus ja ühiskond. Veelgi kõrgemad on nõudmised meie lastele ja lastelastele.
Homne haritlane, spetsialist, oskustööline on osake ülemaailmsest kõrgtehnoloogilisest riskiühiskonnast ka siis, kui ta vanemad pole saanud jalagagi kaugemale Võrust või Sillamäelt. Ta peab vabalt valdama infoühiskonna võimalusi, olema valmis muutma oma tööd ja elukohta, lennult kasutama uusi tehnoloogiaid, loovalt ühendama erinevate valdkondade teadmisi. Eestis kasvanud ja haritud noor peab oma teadmiste ja oskustega edukalt konkureerima Euroopa, Ameerika või Hiina turul.
Ta peab mõistma teistest rassidest, rahvustest ja tsivilisatsioonidest pärit klientide vajadusi ning oskama kohaneda rahvusvaheliste tööandjate ja institutsioonide reeglitega. Küünilisus ja moraal Et muutumisvõime ja uute valikute rohkus ei viiks psüühilise ebastabiilsuseni ja küünilise relativismini, on hariduses senisest enam vaja keskenduda sellele, kuidas kujundada noortes tugevaid kõlbelisi juhtlõngu. Et uusi võimalusi ja lahendusi näha, peab omama selgeid alusteadmisi looduse, ühiskonna, kultuuri toimimise kohta ja ülihead info otsimise ja kasutamise oskust.
Et inimlikkus tehnokeskkonda ära ei kaoks, peaks väärtustama vahetuid ja avatud inimsuhteid, kultiveerima meeskondlikkust, toetama sõbralikkust ja empaatiat. Kas suurenenud ootused isiksuse arengule on meie praeguses koolis hariduse saanud noortele ja nende õpetajatele jõukohased? Kas nad üldse on realiseeritavad üldiste nõuetena? Või jääme ootama loovust, haritust, kõlbelisust, emotsionaalset ja sotsiaalset intelligentsust ainult eliitkoolide kasvandikelt? Kõrgemate sihtideni jõudmiseks peame alustama hariduse sisu ja hariduskorralduse ümber-mõtestamist võimalikult maalähedastest, lapse inimeseks saamise loogikast lähtuvatest arusaamadest, kasutades maksimaalselt tänapäeva tehnoloogia pakutavaid võimalusi.
Samal ajal peaksime uue pilguga vaatama eelistele, mida pakub hea hariduse saamiseks see, et Eesti on just nii väike, nagu ta on. Paljud küsivad: kuidas saavutada, et haridusprotsessis hinnataks vääriliselt nii õpilaste kui ka õpetajate loovust ja otsingujulgust? Kuidas jõuda eri ainete õppimisest omandatud teadmiste sünteesini, nende tervikliku loomingulise kasutamiseni? Mil viisil tagada Eesti silmapaistvate infotehnoloogiliste võimete maksimaalne rakendamine hariduse teenistusse? Kuidas muuta hea haridus kõigile võrdväärselt kättesaadavaks – sõltumata elukohast, vanusest, jõukusest või emakeelest? Kuidas vältida haridusteel tupikuid, vähendada ekslemisi, andes samas teist ja kolmandatki võimalust oma haridusteed ja kutsevalikut muuta, mitmeid haridusvõimalusi soovitud viisil ühendada?
Üle-eestiline e-kool Näen ühte juhtmõtet haridusasutuste ja -vormide vaheliste tõkkemüüride ja kaitsevallide mahalõhkumises ning haridusvõrgu terviklikkuses. Esimene samm on ühtse rahvusvaheliselt konkurentsivõimelise rahvusülikooli väljaarendamise idee.
Teine samm on gümnaasiumi lahutamine põhikoolist ning üle-eestilise gümnaasiumide ja kutsekeskkoolide võrgu loomine. Nii vabaneks põhikool „gümnaasiumi ettevalmistuskooli” rollist ja saaks keskenduda õpilase isiksuse arengule – tema loovuse, tööoskuste, eneseväljenduse, kõlbelise mina ja maailmapildi põhialuste kujundamisele. Kolmas samm on piirkondlik gümnaasiumi ja kutsekeskhariduse (osalt ka huvihariduse) integratsioon.
See annaks õpilasele võimaluse panna keskastme õppekava täitmisel ise kokku eri vormide palett: koguda oma klassitunnistusele või lõputunnistusele (näiteks kuni kolmandiku jagu) hindeid mitte ainult „oma kooli õpetajatelt”, vaid ka kutsehariduskeskusest, muusikakoolist, arvutikoolituse või muudelt kursustelt ja üle-eestilisest e-koolist. Neljas samm olekski luua internetis eestikeelne interaktiivne koolikeskkond.
Seal saaks iga õpilane, sõltumata elukohast, võimaluse läbida terveid ainekursusi üle-eestilises virtuaal-klassis, sealhulgas osaledes online meeskonnatöös, rühmaarutlustes ja loovharjutustes. Sellesuunalisi algatusi on üksikud koolid e-kursustena juba pakkunud. Kuid puudub üle-eestiline interaktiivne õpikeskkond, mis võimaldaks üldhariduskooli eri tasemete õppekavast lähtuvalt tervet paketti õpiprogramme, andmebaase, õppematerjale, audiovisuaalseid materjale, mängutaolisi lahendusi, ühtset kontrolltööde ja arvestuste sooritamise süsteemi ning tagasisidet nii õppijatele kui ka õpetajatele.
Viies samm on eesti- ja venekeelse üldhariduskooli sammsammuline ühtesulamine, uue koolitüübina n-ö mitmekultuurilise kooli väljakujunemine. Teadmusühiskond on võr-gustunud kooslus. Ülemaailmne võrguühiskond pakub inimesele igas sotsiaalse ruumi sõlmpunktis uusi väljavaateid, ootamatuid valikud ja koostöövõimalusi. Sestap peaks ka Eesti haridusmaastik arenema senisest küllaltki jäigast mitmekorruselisest ehitisest hargnevate ja koonduvate radade võrgustikuks, milles igaühel on vabadus ja võimalus valida just talle sobivaid teadmiste ja oskuste mustreid. Et Eesti leiaks uut hingamist, peaks haridus ette valmistama ühiskonnaliikmeid, kes ei ole häälestunud üksnes armutuks konkurentsiks, vaid on võimelised tegutsema terviklikkusele ja täiuslikkusele püüdva õppimis-võimelise sülemina.