Muinsuskaitsetegelene: bürokraatia sandistab Eesti kultuuri. Uus minister Lukas on parim valik olukorda muutma
Eelkõige tuleks üle vaadata meie kultuurielu reguleerivad seadused, arengukavad, ministeeriumi määrused jms. Muide, kuigi neist uusimat, muinsuskaitseseadust valmistati ette juba alates 2014.aastast , ei toonud see kahjuks meie mälestiste kaitsesse midagi uut. Tegemist on järjekordse, seadusloomes viimasel ajal üha enam maad võtva asendustegevusega, mille tulemusena on valminud pigem üks bürokraatlik dokument, õigemini tööjuhend muinsuskaitseameti töötajatele, kuidas nad peavad mälestiste omanikega suhtlema ja vastupidi. See dokument sobiks oma vormilt (keelan-käsen, poon ja lasen) pigem Vene Impeeriumi 19. sajandi lõpu seaduspraktikasse, kui 21. sajandi teise kümnendisse.
Nii nagu mõni aasta varem valminud „Kultuuripoliitika põhialuseid aastani 2020“, nii saatis ka muinsuskaitseseaduse ettevalmistamist pidev kiidulaul selle moodusest ja innovaatilisusest ning jutt sellest, et see toob kultuuripärandi säilitamisse juurde täiendavaid vahendeid. Minister Indrek Saar rääkis igal võimalikul ja võimatul juhul sellest, kuidas muinsuskaitsesse (õigemini kinnismälestiste restaureerimisse ja konserveerimisse) tuleb juurde 1,5 miljonit eurot ning kuidas riik võtab enda peale muinsuskaitseliste eritingimuste koostamise ning vajalike arheoloogiliste uurimistööde eest tasumise.