TIIT KÄNDLER: Alati matemaatika ei aita
Nii ka mina. Sest vaadake, konn elab sauna taga oma tiigis. Ja konn ei pea käima koolis ega sooritama jubedaid eksameid, et taibata, millal olukord muutub tema jaoks nii ohtlikuks, et sauna tagant tiigist tuleb kõigi oma nelja jalaga jalga lasta. Konn ei oska meile teadaolevalt ka arvutada. Kuid ometi rehkendab ta välja oma eluks vajalike tingimuste olemasolu. Siit näeme, et kuigi konn ei ole võimeline õppima digitaaltehnikat, siis analoogarvutusega saab ta suurepäraselt hakkama. Eks suuresti sellepärast pidigi konn loovutama oma jala itaallasest uudishimutsejale Luigi Galvanile, kes uuris seda 11 aastat ja jõudis umbes 1790. aastal järeldusele, et elusolenditele on omane nn animaalne elekter. Mis on kahtlemata tõsi ja mida kasutades suudamegi nii imetabaselt näiteks matemaatikaga ikkagi hakkama saada.
Matemaatika on üks imeline nähtus. Looduses seda ei esine. Kuid ilmnenud inimese peas, selgus, et ta suudab aidata keerulisena tunduvas looduses hakkama saada. Egas muidu poleks babüloonlased näinud vaeva, et imetäpselt välja arvutada ringi ümbermõõdu ja läbimõõdu suhte ehk selle arvu, mida me nimetame kreeka tähega π ja mis koolilastele just eriti meeltmööda pole. Kuid mille suurust nad ikka analoogsel moel tunnetavad, kui otse üle muru jalutavad. Nii et ühelt poolt ei ole ju matemaatika alust ehk arve looduses olemas, teiselt poolt aga näib matemaatika kõike meid ümbritsevat seletavat.
Matemaatiline puue
Kuid siiski pole matemaatika, nii loogiline kui see ka ei tundu, sugugi vaba loogikaparadoksidest ja kaugeltki mitte nii täiuslik kui olla võiks. Viini loogik Kurt Gödel näitas 1931. aastal, et Bertrand Russelli unistus luua selline loogilis-matemaatiline süsteem, mis ei vajaks enda kõrvale teist ja oleks vasturääkivusteta, ei saa eales täituda. Tahad või ei taha, ikka poeb kusagilt praost sisse mõni tondike, mis vajab tõestuseks eeldusi, mis asuvad väljaspool süsteemi ennast.
Kuid kes seda Gödelit ikka teab. Kindel on ju see, et matemaatika esineb ja kui ka kõrgemast matemaatikast jagu ei saa, siis aritmeetikaga saab ikka hakkama. Nii tuleb ka Eesti sotsiaalministeeriumi püüd rehkendada täpselt välja inimlike hädade suurus ja ulatus sellestsamast täiuslikkuse püüdest. Muidugi pole meie sotsiaalministeerium mingi maadeavastaja. Brüsseli juhtnöörid on ju tugevasti seotud aritmeetilise maailmatala külge. Puudutagu need siis veesaaste piirnorme, porgandite koonilisust või õnge läinud kalade suurust. Ja kuna eestlane muidugi on lugenud, et Eesti on üks ülimalt edukas e-riik, siis mis muud, kui et ta asub veel täpsemalt rehkendama. Mis sellest ülima täpsuse ja vastuolude lõpliku lahendamise püüdest välja tuleb, seda oleme viimasel ajal kuulnud juba rohkem kui küllalt. Puuetega inimesed pole veel piisava täpsusega lahterdatud, ja nõnda ei saagi otsustada, kas toetada mõnda 400 või 600 krooniga. Ja siin juba alla ei anta, mingu või selle pluss-miinus saja täpseks rehkendamiseks kaks tuhat krooni.
Sama lugu on pensionide maksmisega. Teadagi tuleb siin absoluutse täpsusega arvutada mitte ainult pensioni suurus, vaid ka selle hüvega õnnistamise kord. „Izvolte,” (nagu soovite – toim.) oleks ehk selle peale öelnud Gogol, olgu või Puškinit ahvides.
Kuid loodus teeb oma tegemisi hoolimata mõne eduriigi sotsiaalametnikest. Loodus teab, et toimimiseks on vaja teha midagi, mida inimene on hakanud millegipärast nimetama negatiivseks – nimelt rakendada negatiivset tagasisidet. Mis tõmbab asjad tagasi jätkusuutlikule tasemele, kui need sellest liiga kaugele arenevad.
Kindel on see, et nii nagu ei ole võimalik pista purki ja maha müüa lehma varju lauda seinal, nii ei ole ka võimalik välja rehkendada, kui puudeline ikka üks või teine inimene on. Lehm ise aga teab täpselt, et ei ole mõtet hakata leiutama midagi uut, kui suu heina täis, vaid tuleb ikka kasutada oma aastatuhandete vanust kortsmagu ja libedikku, et suunata toit rakkudesse, mis selle järele janunevad.
On muidugi patt loota, et Eesti ametnik, kes naaseb oma järjekordselt Brüsseli koolituselt uue ja maailma ideaalseks muutva teadmisega, hakkab mõtlema konna või lehma tarkusele. Maailm tuleb muuta täiuslikuks, ja selle õilsa eesmärgi nimel pole kahju ühestki ohvrist.
Täiuslikkuse otsing on inimlik. Sellest ei pääsenud ka Kurt Gödel, kes oma elu lõpul hullus ja hakkas kartma, et ta toit ei ole teps mitte täiuslik, vaid kuidagiviisi mürgine. Seda mürgist toitu pidi siis enne sööma ta naine. Kui too aga haiglasse sattus, ei saanud Gödel enam süüa ja näljutas end nõnda surnuks. Nii ta 30-kilosena ja 72-aastasena 1978. aastal Princetonis surigi.