TIIT KÄNDLER: Anonüümset ülbitsemist võidab vaid vaikus
Õieti on ju anonüümsus olnud inimeste keskel vähemal või enamal määral au sees läbi aegade. Et jäädvustada oma nimi, selleks on tulnud hakkama saada õige suure sigadusega: miljoneid maha nottida või vähemasti mõni raamatukogu põlema pista. Keskajal ei olnud mõnda katedraali projekteerivad arhitektid, saati siis ehitusmeistrid üldse nii olulised, et neid oleks nimepidi laiemalt teatud. Sama lugu oli näiteks maalikunstiga, kus esinesid vaid mõned meistrid, kelle eest siis koolkonnad pilte vorpisid.
Ka teaduses pole ju anonüümsus võõras olnud. Kui pärast Galilei algatatud revolutsiooni, mille käigus sündis täppisteaduslik mõtlemine, mõni loodusteaduslik teooria ikka kehtiva dogmaga vastuollu sattus, oli tervislikum avaldada saadud tulemusi anonüümselt. Ehk oleks Charles Darwingi tahtnud oma inimese põlvnemise teooriaga anonüümseks jääda, kuid seda ei lubanud ta uhkus, ja nõnda lükkaski ta tulemuste avaldamist üha edasi. Oli ka enne teda enam või vähem anonüümseks jäänud või vähemalt jääda soovinud teadlasi või teaduse populariseerijaid, kes umbes samadel teemadel kirjatükke avaldasid. Ikka on leidunud kirjamehi, kes kirjutavad oma vihavaenlaste kohta paskville ja seejuures tahavad kangesti anonüümseks jääda. Ning mis asi siis lõppude lõpuks on peldikukirjandus või plangugrafitigi?
Eestlased tunduvad arvavat, et netikommentaatorite ülbus, ebaviisakus ja jõhkrus on vaid meile omane. Kahjuks küll pole meie ka selle poolest maailmas eriliselt väljavalitud rahvas.
Juba 1987. aastal formuleerisid psühholoogid Mary Culnan ja Lynne Markus „kärbitud vihje teooria”, et seletada reaalajas võimalikku solvavat käitumist.
Selle kohaselt puudub arvuti kaudu suheldes näost näkku kontakt ja seega ka kehakeel, hääletoon, helitugevus ja -kõrgus. Seega pole ka sotsiaalseid pidureid. Nii et tegu on sotsiaalse vaakumiga. Toimub deindividualiseerimine, mis nullistab sotsiaalse ja normatiivse mõju. Sotsiaalse kontrolli puudumine viibki ebahariliku käitumiseni. Arvuti taga on turvaline olla, keegi ei saa ju kirjutajale vastu karjuda, näkku sülitamisest kõnelemata.
Lisaks võib endale valida mis tahes nime ja identiteedi.
Nii et halva päeva lõpul saab end rahumeeli välja elada. See on umbes sama, kui kaugel välismaal olles lubatakse endale pahatihti enamat kui kodutänaval. Või nagu käituvad jalgpallihuligaanid suures rahvahulgas. Harva on keegi näinud, et spordisõbrad huligaanitseksid peaaegu inimtühjal staadionil. Sama mehhanism kehtib ka motohuligaanide puhul, kes istuvad turvaliselt oma autokestas.
Inimeses peitub samasugune vajadus olla dominantne, mis on gorillal või šimpansil. Hirm hoiab tavaliselt tagasi, nagu hoiab pätte tagasi hirm saada kinni püütud ja vangi pistetud.
Tavaelus juhib inimese käitumist negatiivne tagasiside, arvuti taga aga see kaob ja vahel muutub ka käitumise kurjemat poolt võimendavaks positiivseks tagasisideks.
Koer haugub ikka siis, kui on turvalise koduaia taga – kui aed lõpeb, jääb ka vihane hääl vaiksemaks.
Jaapanlased soovitavad selliseid netipätte „tappa vaikusega”. See nõuanne mõjub pea alati ka tänaval. Pätile ei ole tervislik otsagi vaadata, saati veel siis temaga pragama hakata.
Tundmatud heategijad
Kuid anonüümsusel on läbi aegade olnud ka oma hele pale. Omakasupüüdmatud heategijad eelistavad anonüümseks jääda. Kes on leidnud maast kellegi dokumentidega rahakoti ja selle omanikule kätte toimetanud, ei soovi seepärast veel oma nime põlistada. Ja selleks et võtta tänavalt maast üles tühi pudel ja panna see prügikasti, ei pea veel algatama kampaaniat.
Just parimatel mõtetel on kalduvus muutuda anonüümseks. Kes seda enam teab, kes hüüdis esimesena „Kogu võim nõukogudele!” või et riik on halvim peremees. Ka seda, kes tõestas esimesena, et igavene jõumasin on vähemasti maistes oludes võimatu, ei tea just paljud.
Anonüümsus on inimkultuurile omane. Koer ja kass märgistavad oma territooriumi ega taha kuidagi olla anonüümsed. Väga paljud loomaliigid on algul kandnud liiginime lisandit incognitus. Kuid erinevalt inimesest on nad lõpuks ikkagi teadlastele tuntuks saanud.
Isegi inimese asjad kalduvad vahel muutuma anonüümseks. Rooma ajaloolane Titus Livius kasutas selle nähtuse kohta väljendit incognita veniere. Müüdi asju, mida keegi ei olnud omaks tunnistanud. Üsna tänapäeva sobiv väljend.