Arno Mikkor

Algus on muidugi natuke kohmetu, kui suurtel ekraanidel jooksevad binaarsed koodid ning täpselt mõõdetud ja oodatud pausi ajal pärast roboti häälega loetud mitmes keeles numbreid ütleb Karl Bartos näppe üles tõstes õpetajalikult „one, two”. Kuid edasi on pilt selge.

Bartose loodud arvutigraafikat ja „Blowupi” kaadreid kasutava videotausta eesmärk on näidata meile, kuidas masinad on üle võtnud meie funktsioonid ja kuidas nad murravad meie privaattsooni. Nad asendavad meie mälu ja inimlähedust, on meie peamised infoallikad. Oma osa saab ka meedia, kellele heidetakse ette Baari-Paavode ja Nõia-Intsude taoliste kuulsuste loomist, igaühele 15 minutit kuulsuse andmist, ning tõeliste staaride ja sensatsioonide kadumist.

Lõpuks kisub ikka tantsuks

Kuid eks arvutite ja efektinuppude taga seisev Bartos tunnista ka oma osa selles üha enam masinaid ellu integreerivas inimkonnas. Robotitega seostatud Kraftwerki liikmena on Bartost tihti peetud masinatest huvituvaks, kuid ta ise on alati öelnud, et teda huvitab pigem inimese suhe masinaga. Bartost huvitab, kas masina loodud teine reaalsus saab üle võtta päris maailma, muutuda ise reaalsuseks. Isegi kui tundub, et masinad on meie elu üks osa, mitte elu ise. „Me peame nägema selle halbu kõrvalmõjusid,” meeldib Bartosele rõhutada.

Karl Bartos on ühes intervjuus öelnud, et kui „Trans Europe Express” kasutab biidiks rongirataste raginat, siis loomulikult pidid nad seda oma loo jaoks natuke muutma, sest da-dam da-dami järgi ei saa ju tantsida. Nii läheb ka Bartose kontserdil lõpuks tantsuks ning bass tundub iga looga aina kõvem olevat.

Kõlavad Kraftwerki hitid, nagu „Robots”, „The Model”, „Tour de France”, „Computer Love” jm ning Karl Bartose enda „Camera”, „Cyberspace”, „I’m the Message”. Bartose enda lood on need, mis kannavad kontseptuaalset sõnumit ja neid toetab ühtne jooksev sõnum, need on need, kus laul ja video on justkui üks. Ja kuigi Karftwerkki tegeleb palju masinate teemaga, siis enamik neist lugudest on rohkem tantsuks kui mõttetööks. Nii on kontsert ilusti tasakaalus.

Plektrum

Karl Bartos „Live Cinema“

•• audiovisuaalne kontsert

•• 2. septembril Rock Cafés

Plektrumi festivalil veel:

•• Täna ja homme Plektrumi lava Uue Maailma festivalil

•• Täna õhtul pidu Lavatanssit Telliskivi loomelinnakus – 70-ndate ja 80-ndate leviklassika ning Eesti ja Soome estraad

•• Homme Mõttemasin „Kas sa meeldiksid robotile?” Von Krahli teatris, robotite tunnetest ja selle tagajärgedest räägib Hal Duncan.