Kujundus pääseb mõjule

Just tänu Tatjana tegelaskujuga seotud teemadele pääseb mõjule lavakujundus. Laval pole mitte mõisaelu nunnutav pastoraalne idüll, vaid romantiliselt jõuline videolooduspilt. Loodus koos muusika puhangutega jutustab lätlaste „Jevgeni Oneginis” armastusest kui looduse suurest kingitusest. Andrejs Žagarsi lavastus esindab moodsat ooperiteatrit koos suurte visuaalsete kujunditega, kus on esmaklassiline muusikatõlgendus. Ooperi kavalerid Onegin (Janis Apeinis) ja Lenski (Viesturs Jansons) polnud oma kasvult ja sisult Tatjanast üle, kuid mõlemas meesarmastaja rollis oli oma lüüriline sõnum, mis tegi need tööd tõsiseltvõetavaks. Ka Krišjanis Norvelis ei jäänud vürst Greminina oma kuulsat aariat esitades jänni, vaid teenis publikult vaimustatud tänuaplausi. Kui millegi üle norida, siis on see lavastuse finaal, kus Onegin püüab vahepeal abiellunud Tatjana südant uuesti võita. Üldiselt on lavastus nüüdisajastatud maitsekalt ja ka lõpustseenis, kus Onegin murrab Tatjanat lihalikult, pole midagi valet: erootilised noodid on ooperi partituuris täiesti olemas. Ent välisele tegevusele rõhu paneb hägustab stseeni sisemist dramaturgiat.

Klassik Tšaikovskil läheb üldse Riia rahvusooperis hästi. Teatri solistide laulukool sobib tema muusika esituseks, lauljate vene keel on laitmatu. Ehkki lavataguseid koore seekordses etenduses dirigendil orkestriga koos hoida ei õnnestunud, oli ometi tunda noore dirigendi Atvars Lakstigala armastust romantilise vene muu­sika vastu. Orkester kõlas hästi kokku ja isegi Estonia lavaaugust jõudis publikuni Läti keelpillikooli mahlakas kõla, nii et Tšaikovski muusika magus nukrus on lätlaste esituses täiesti kohal. Muide, Riia ooperiteatris toimuks nagu väike Tšaikovski festival. Peale „Onegini” lauldakse seal „Padaemandat” ning lisaks tavapärastele „Luikede järvele” ja „Pähklipurejale” tantsitakse „Uinuvat kaunitari”, „Bahtšissarai purskkaevu” ja „Anna Kareninat”. Pärast külalisetenduse nä­gemist kerkib vägisi mõte: miks meie rahvusooperi kavas ei võiks olla üks väärt klassikaline vene ooper? Igal juhul pakub lätlaste teistsugune ooperitegemine positiivseid impulsse.

Läti rahvusooperi külalis­etendused

Estonia teatris 18.–23. jaanuarini 2011

Kavas: Adolphe Adami ballett „Giselle”, Youri Vàmose ballett „Suveöö unenägu”, Giacomo Puccini ooper „Madama Butterfly” ja Pjotr Tšaikovski ooper „Jevgeni Onegin"