Täna avab Pärnu Uue Kunsti Muuseum rootslanna Elisabeth Ohlsoni fotonäituse "Ecce homo", mis kujutab stseene Kristuse elust gayde, drag-queenide ning AIDS-i haigete poolt etendatuna ning seksualiseerides Jeesust.

Elisabeth Ohlsoni (38) kaksteist fotot mõjuvad oma klassikalistelt kunstiteostelt pärit kompositsiooni, kitshilikkuse ja teatava naivismiga posteritena. Fotokunstnik ise on tunnistanud, et Jeesuse kitshiks muutmises ammutas ta inspiratsiooni Pühas Linnas Vatikanis käies.

Kannatuste sarja looma pani Ohlsoni kristlaste väited, et "AIDS on jumala karistus homodele" ja "armastus on lubatud vaid mehe ja naise vahel", millele ta hakkas mõtlema peale oma sõbra lahkumist AIDS-i läbi 80-ndatel aastatel. Tavalises Rootsi väikelinnas sirgunud ning kristliku kasvatuse saanud tüdruk sattus Ameerikasse, kus ta elas läbi teise puberteedi.

Jeesuse saabumine homoparaadile

Nende inimeste lood, kes "Ecce homo" fotode tarvis aastatel 1996–1998 on poseerinud, lisavad piltidele uue sotsiaalse ja dokumentaalse mõõtme, mis varjutab kesk-aegse kunsti irriteerimise. 12 foto jaoks poseeris kahe aasta jooksul 135 homoseksuaali, kes kõik koos nimede ning ametitega on 600 krooni maksvas näitusekataloogis kirjas.

"Ma tahan nende kaheteistkümne fotoga tõestada, et Jumala armastust jagub ka homodele", kirjutab kunstnik näituse tutvustuses. Ometi on see näitus, mille Pontius Pilatust parafraseeriv pealkiri "Ecce homo" ("Ennäe homot") on tekitanud paksu verd kõikides linnades.

Näiteks "Jeesuse saabumine Jeruusalemma" toimub jalgrattaga suure Pride Paraadi taustal, kus lehvivad gaybaaride ustelt tuttavad värvilised lipud. "See on meie rõõmusõnum, koht kus näidatakse armastust ja kõik on uhked, et nad on homod," seletas kunstnik.

"Maarja kuulutuse" tarvis on ta pildistanud lesbipaari, kes ootavad seitsmendat kuud kunstliku viljastamise läbi saadud last. Sõime äärde lapsukest kummardama on kogunenud perekonnad, mis koosnevad kas kahest emast või kahest isast.

Need pildid peaks tõestama, et iga lapse sünd on ime."Jeesuse ilmutamine naistele" peale ülestõusmist toimub lesbipaari ees. Maarja Magdaleenat ja Salomed kehastavad luteri naissoost pastorid, kes omavahel kokku elavad.

Meelad Ristija Johannes ja alasti Jeesus pildil "Ristimine" peavad andma tunnistust sellest, et enese homoseksuaalsuse tunnistamine on samasugune otsus kui usu vastu võtmine. "Pühaõhtusöömaajal" on Jeesuse ümber kogunenud apostlite asemel dragqueenid ja transvestiidid, sest just Jeesus on olnud alandatute poolel. Jumala poeg kannab tikk-kontsaga kingi, mis tekitavad ilmset võõristust, kuid sümboliseerivad kannatust, mida võib tunda võõrais jalatseis käies.

Kirik kurjustab

"Ristikäigu" tarvis poseeris HIV-positiivne Valter, tema ees põlvitab tema poisssõber koos peotäie tablettidega, mida mees peab iga päev võtma. Naiste seas on Susanne, kelle poeg suri kümme aastat tagasi AIDS-i. "Pieta" klassikalise Michelangelo skulptuuri järgi poseeritud pildil on Jeesuse rollis Jan, kes on AIDS-i suremas. "Ristilöömise" jäädvustamiseks on risti varju alla jäänud tapetud homo, kelle taustal irvitavad skinheadid. Kui tavamõrvatu kehas on 3–6 haava, siis tapetud homol on üle 60.

Pärnumaa praost Andreas Põder on avaldanud oma pahameelt selle näituse Pärnusse toomise üle kohalikus lehes. Seda enam, et näitusepiltide juures on kasutatud piiblitsitaate."Sellist skandaali ei saa prognoosida, " sõnas Mark Soosaar, kes näituse Pärnusse tõi. Tema plaan kasutada näitusesaalina Pärnu Vanalinna kooli saali või Elisabethi kirikut, kus on suuremad pinnad ning võimalus saali pimendada ja punktvalgust kasutada, kukkus läbi. Rootsis on näitus üleval olnud näiteks Uppsala katedraalis ehkki pikkade vaidluste järel.

Näitus jääb avatuks augusti alguseni, kui toimub konverents tsensuurist. Näituse lõpetamisele on lubanud tulla ka Elisabeth Ohlson ise.