Peter Greenaway klaarib kunstiajalooga arveid
2006. aastal tegi ta algust Rembrandti „Öise vahtkonnaga”(1642) Amsterdamis Rijksmuseumis, mullu jätkas Leonardo da Vinci „Püha õhtusöömaajaga”(1495– 1498) Milanos Santa Maria delle Grazie kloostris ja tänavu astus Venezia biennaalil avalikkuse ette hommaaÏiga Paolo Veronese monumentaalmaalile „Kaana pulm” (1563) kohalikus benediktlaste kloostris San Giorgio Maggiore saarekesel.
Teada ju on, et nüüdseks pea seitsmekümnene vanameister on oma filmide pildikeelt laenanud Itaalia ja Madalmaade renessansimaalist. Režissöör ise on „laenu” suuruseks pakkunud kogunisti 90 protsenti oma filmide mahust. Küll kohtame tema filmikaadreis Leonardo da Vinci selgelõikelisi kompositsioone, küll Carravaggio keldriluugivalgust, Rembrandti hämarat koloriiti, Jan Vermeeri perspektiivistuudiumi, Frans Halsi varje ja Paolo Veronese priiskavat värvipillerkaari. Greenaway on lisanud neile filmiliku volüümi, külvanud juurde vihjeid lahendamata intriigidest ja tsitaate muudest kunstiajaloo peatükkidest ning valmis ta ongi – Greenaway eklektiline maailm. Tõelise maneristina ei jäta ta oma tööd kunagi topeltstiliseerimata, milleks talle muidu Jean-Paul Gaultier’ kostüümid filmitegelaste seljas („Kokk, varas, tema naine ja temakese armuke”, 1989) või korduvad küsimused õukonnaetiketist. Kunstiajaloos ja söögilauas huvitab teda esmajoones kombestik, rituaalsus, maneer.
Nüüd, vanuigi tagastab ta ammusurnud eeskujudele neilt võetud võla. Enam ei loksuta ta nende maale eklektika täringutopsis, vaid üritab sukelduda neisse maadeavastaja kirega. Digitaalse 3D-supertehnika toel kaevub ta maalide detailidesse, järjestab neid jadadesse (numbrid, jälle need numbrid!), ühendab neid digitaalse joonlauaga püramiidseteks renessansskompadeks ja harutab hoolega imeteo traagelniite. Kas pakub huvi näha mõnda maalitegelast tagantpoolt? Sealt, kuhu pintsli ja baretiga mees ei kavatsenudki kiigata? Aga palun, Greenaway uusim mänguasi, 3D-modelleerimisprogramm Hal9000 või-maldab seda! Aina uued detailid ja sissevaated, rakursid ja digitaalselt muudetavad hele-tumedused ja koloriidid – nüüd on see võimalik!
Selline Kaana pulm?
San Giorgio Maggiore kloostri söögisaali otsaseinas ripub Veronese „Kaana pulm”, õigemini selle tunamullu valminud koopia. Originaali viis Napoleon omal ajal Pariisi, lõikas ribadeks, et saada mugavamat pakki (ikkagi 66 ruutmeetrit kunsti), ja solgutas seda mööda kõiki oma sõdu kaasas. Itaallaste loodud koopia, mis valmis Louvre’is restaureeritud originaali järgi, on meie pilgule säilitanud ka Napoleoni käärijäljed. Ja sel koopial, mis laitmatult järgib nii suure Veronese kui ka väikese korsiklase käekirja, tantsib Greenaway digitaalne tulevärk, tema teatraalne käekiri ja külluslik dramaturgia. Jah, ei saa ta läbi teatrita.
Kaana pulma 126 külalist on võetud ükshaaval digiluubi alla, nende näod on suurest maalikangast välja nopitud, neile on antud järjekorranumber ja need on järjepannu suures plaanis projitseeritud teistele kloostri söögisaali seintele. Kaadritaguse hääle ja subtriitriga on portreedele lisatud võimalikud repliigid ja kommentaarid, mida võib tekitada üllatav tõsiasi, et vesi kannudes on veiniks muutunud. Keegi matroon muretsemas, kas imeväel ilmunud veini on ikka ohutu juua. Mingi kontvõõras loetlemas vardasse aetud sigu. Üks naaber salamisi pilkamas otsalõppenud veini pärast jännis pulmalisi. Keegi vaikselt tunnustamas Jeesuse ja tema jüngrite väärikat rahu kesk pulmamelu. Keldriülem muretsemas lauda trüginud linnajoodikute pärast jne. Kõik nad astuvad Greenaway digiteatris ükshaaval üles, esitavad oma proosalise repliigi ja taanduvad jälle maali üldisse heidesse. Proosa, proosa, proosa. Vaid vähesed märkavad imet, enamikul on kaelas mured igapäevase leiva või võimu pärast.
Nii kooribki Greenaway kanoniseeritud imeteo tagant välja argise sotsiaalse tausta: labase omakasu ja vimma, kahjurõõmu ja suurustamise. Jälle on ta rebinud sulekese kunstiajaloo ja kristluse sakraalsest abielust ja jätnud meile segipaisatud kaardipaki.
Kas me sellist Kaana pulma tahtsimegi? Vaevalt. Ent eklektikamootor popsib edasi ja täringud veerevad jälle. Michelangelo, Velásquez, Picasso, Pollock, Seurat – nemad on järgmised. Kõigist võimalikest nimekirjadest, kuhu need kunstnikud on sattunud, on Greenaway hommaaÏide oma kõige hapram ja ettearvamatum. Kas tabab neid samasugune profaneerimine või hoopis ülemlaul – ei tea, võimalik, et mõlemad. Nii võime Veronese tõlgenduseski täheldada korraga nii sümfoonilist pühitsust kui ka kirurgilist lahkamishuvi. Nüüd on see võimalik.
Näitus
Peter Greenaway
Paolo Veronese „Kaana pulm” Multimeediainstallatsioon seeriast „Üheksa klassikalist maali”
•• 6. juunist 13. septembrini San Giorgio Maggiore kloostris Venezias