Sarjas on vaeva on nähtud nii atmosfääri kui ka kogukonnaliikmete välimusega. kaader filmist

Brooklyni ultraortodokssete hassiitide ja sunniviisilise abielu juurest Berliini muusikatudengite manu. Abielunaisele kohase paruka alt kiilaspäisena uude ellu. Netflixi neljaosaline sari „Unorthodox” on sellistest vastandustest tulvil. Anna Wingeri ja Alexa Karolinski loodud kütkestav lugu põhineb osaliselt Williamsburgi Satmari juudi kogukonna endise liikme Deborah Feldmani memuaaridel („Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots”). Muide, kui teada, mida otsida (stseeni huulepulgaga), on Feldmani võimalik sarjas vilksamisi näha.

Loo keskmes on Esther Shapiro ehk Esty, keda kehastab suurepärane iisraeli näitlejanna Shira Haas. 19-aastane Esty on õnnetus kokkuleppeabielus, kus tal pole õnnestunud tervelt aasta (kogukonna hinnangul väga pika aja!) jooksul last saada. Noor hariduseta ja kogukonnavälise elu kogemuseta naine põgeneb Berliini, kus elab tema võõrandunud ema.

Esty teekond uude ellu vaheldub tagasivaadetega minevikku Satmari juudi kogukonnas. Just need meenutused on suuresti Feldmani raamatu põhised. „Unorthodox” on ühtlasi esimene Netflixi sari, mis on peamiselt jidiši keeles (kuuleb ka inglise ja saksa keelt). Õigupoolest on täpselt järge aetud kõigi detailide puhul ja enamjaolt löövad sarjas nii kaamera ees kui ka taga kaasa inimesed, kes seda kultuuri hästi tunnevad. Sarja taustast annab paremini aimu lühike dokumentaalfilm selle valmimisest, mis on samuti Netflixis üleval.

Põgenemisega kaasneb skandaal

Vaeva on nähtud nii atmosfääri kui ka kogukonnaliikmete välimusega. Kes on Brooklynis Williamsburgi naabruskonnas ringi jalutanud, teab ilmselt, kui keeruline on pilku eemale pöörata, kui ultraortodokssete juutide pered vastu tulevad. Asi pole pahatahtlikus jõllitamises, lihtsalt kohati on vaatepilt nii ligitõmbav. Seda kõike näeb sarjas ka vaataja ja sedapuhku pole põhjust vahtima jäädes ebamugavust tunda. Näeme meeste vägevaid peakatteid ja uhkeid oimulokikesi, naiste parukaid (abielunaine ajab pea kiilaks ja kannab rätti või parukat ehk sheitelit) ja palju muud.

Esty abielunaisele kohaselt paljaks aetud pea osutub Berliinis hoopis millekski väga moodsaks.

Vastandused jätavad küllalt ruumi huumorile. Näiteks osutub Esty abielunaisele kohaselt paljaks aetud pea Berliinis hoopis millekski väga moodsaks. Peaaegu täies riides järve kõndimine ja seal lõplikult parukast loobumine toob muidugi kiirelt paralleeli ristimisega.
Peaaegu täies riides järve kõndimine ja seal lõplikult parukast loobumine toob paralleeli ristimisega.
kaader filmist

Esty põgenemine tugevate sidemetega kogukonnast toob kaasa skandaali. Teda saadetakse otsima samavõrd noor ja eluvõõras, ent sugugi mitte pahatahtlik abikaasa Yanky (Shira Haasile on näitlejana võrdväärne partner samuti iisraeli päritolu Amit Rahav) ja tolle elunäinud sugulane Moishe (Jeff Wilbusch). Moishe on korra kogukonnast põgenenud ja siis tagasitee leidnud. Paraku pole hüpe vabadusse tema suhtumist näiteks naistesse kuidagi liberaalsemaks muutnud, pigem on ta külge haakinud kõikvõimalikud pahed. Nii et mõnes mõttes kehastab Moishe kogukonna hirme selles kohta, mis võib inimesest nende kaitseta saada.

Hedonismipesa täis sünget ajalugu

Esty perspektiiv – teda kehastava Shira Haasi iga kulmuliigutus paneb kaasa mõtlema ja tundma – ei ole ainus, millele vaataja tähelepanu juhitakse. Väga huvitav liin on tema abikaasa Yanky teekond avastuseni, et tema senine väärtuste maailm ei pruugigi olla kõigutamatu. Seda enam, et Yanky on perepea. Kõige illustratiivsemad on ehk stseenid paari katsetest seksuaalelu alustada. Seks ei ole selles kogukonnas mitte rõõmuallikaks, vaid konkreetne ja funktsionaalne akt laste saamiseks.

„Unorthodoxi” maailm ei ole mustvalge, ehkki isiklikus plaanis murraks Esty justkui pimedusest valgusse.

Kui naisi veel kuidagi õpetatakse, kuidas meestele voodis vähe õnnelikumaid hetki pakkuda, siis meeste harimise peale ei tule keegi. Iga katse vahekorda astuda teeb Estyle väljakannatamatut valu ja selle asemel et tulla abi otsimise peale, meenutab toimuv lõpuks pigem vägistamist. Ent jällegi, asi pole abikaasa pahatahtlikkuses, vaid ta lihtsalt ei tea, et on võimalik ka teisiti. Yanky loomust näitab ehk kõige paremini stseen Berliini prostituudiga… Ent see võiks juba vaatajale avastamiseks jääda.
Ehkki huumorit jagub, ei demoniseeri ega naeruväärista sari Satmari juudi kogukonda.
kaader filmist

Ehkki huumorit jagub, ei demoniseeri ega naeruväärista sari Satmari juudi kogukonda. „Unorthodoxi” maailm ei ole mustvalge, eriti psühholoogiliselt, ehkki isiklikus plaanis murraks Esty justkui pimedusest valgusse, halvast heasse. Oh üllatust, asjad ei ole kunagi nii lihtsad. Suletud kogukondade tekkimisel on oma põhjused. Satmari hassiitide kogukonna on loonud holokaustis ellu jäänud juudid. Rangete reeglite taustal on ajalooline tagakiusamine ja antisemitismi räigemad vormid. Endasse sulgumine on olnud omamoodi enesekaitse. Sarja autorid ei unusta selliseid nüansse valgustamast. Nad meenutavad vaatajale sedagi, et Berliin, kuhu Esty satub, võib praegu küll hedonismipealinna meenutada, ent ühtlasi on see igal sammul tulvil meenutusi natside kohutavatest kuritöödest.

Valuline väljamurdmine

Veelahet Esty varasema maailma ja Berliini elu vahel võiks võrrelda näiteks fundamentalistlike mormoonide peres üles kasvanud Tara Westoveri raamatuga „Haritud”, mis sel aastal ilmus ka eesti keeles. Religioonid küll erinevad, ent äärmuslikkuse mehhanismid on sarnased. Kui Esty elu mõjutab ultraortodokssete juutide kogukond, siis Westover kirjeldab maailma lõpuks valmistuvate mormoonide perekonnas kasvamist. Miniühiskonnast väljamurdmine on valuline protsess.

Vabas maailmas leiavad naised koha, kus neil on võimalik ise otsustada, õppida. Neil on sõnaõigus, mitte üksnes sünnitusmasina rolli. Ent maha jäävad lähedased, tuttavad olud ja kombed.