Foto: Tanel Meos

Kellele ei meeldiks saada midagi tasuta? Tallinlased saavad alates uuest aastast tasuta reisida ning vastutasuks saab linna valitsev Keskerakond hulganisti heakskiitu rahva seast.

Tasuta ühistransporti esitatakse hinnatundlikumale seltskonnale kui rahalist säästu ning nende jaoks, kellele piletihind eriliseks argumendiks pole, püütakse luua rohelise pealinna kuvandit. Ei saa öelda, et kumbki argument oleks täiesti vale.

Ka värske jõulumeeleolukas Keskerakonna telereklaam kuulutab abilinnapea Taavi Aasa suu läbi helge tuleviku ühe komponendina tasuta ühistransporti.

Siiski on üllal ideel ka teine pool. Ei maksa unustada, et iga asi, mis on varem midagi maksnud, tuleb millegi muu arvelt.

Milline on tänane Tallinna ühistransport? Bussid on enamalt jaolt täiesti kaasaegsed, kuid kuidas on lugu elektriga liikuvate ühissõidukitega, mis peaksid ju rohelise pealinna jaoks ülitähtis prioriteet olema? Suurem osa trolle pärineb sügavast nõukogude ajast ning liiguvad peamiselt veel hea sõna ning asjalike meistrimeeste töö toel, kuid kauaks neidki veel jätkub? Trammid on samuti vanad, küllaltki räpased ja ei suuda praeguse külmaga uksi kinni hoida.

Selle kõige taustal tundub jabur linna poolt loobuda enam kui 20 miljonist eurost piletitulust. Veelgi enam üllatusi leiab eelarveplaanidest. Näiteks oli selle aasta täpsustatud eelarvesse mupo kogutavaks trahvituluks märgitud 960 000 eurot, kuid järgmisel aastal loodab linn mupolt koguda trahve 900 000 eurot, ehkki paljud seni trahvidega linnakassat toitnud inimesed saavad aasta algusest tasuta sõita.

Samuti tekitab küsimusi uue piletisüsteemi loomine. Miks ei võinuks jätkata ID-piletiga? Täiesti toimiv süsteem oli olemas. Selle asemel on vaja ka tallinlastel hankida enda tasuta sõiduõiguse tõendamiseks ühiskaart.

Ja kui rääkida poliitilisest kapitalist, siis seda saab Keskerakond esimest korda siis, kui tasuta ühistransport reaalsuseks saab ja teist korda siis, kui mõni teine partei asub seda likvideerima.

Hea lugeja! Kas tasuta sõit motiveerib sind rohkem ühistransporti kasutama? Milline on kõige suurem Tallinna ühistranspordi kitsaskoht? Kas sul on Ühiskaart juba hangitud?

Kõik teemakohased mõtted on oodatud aadressile online@epl.ee ja selle loo kommentaariumisse!