Avasõidus sai Leok tänu laupäevaste kvalifikatsioonide Eesti poolt välja sõidetud aegade põhjal valida stardikoha kaheksandana. Avakurvi jõudis ta viiendana ja esimeselt ringilt tuli kolmandana. Neljandal ringil tegi Tanel sõiduvea, kukkus kurvis ja lasi endast mööda prantslaste ebajumala Mickael Pichoni.

Taneli teiseks sõiduks kohendati tema Kawasaki sidurit. “Liiga uus oli ja sidur hakkas alles poole pealt töötama,” ütles stardirüsinast kuuendana väljunud Leok. Siis kukutas kukkumine eestlase teise kümnesse. “Tahtsin ise kangesti ette jõuda ja läksin sisekurvist lõikama,” selgitas ta. “Õnneks jäi mootor käima ja sain kiiresti edasi.”

Laansoo valmistas pettumuse

Hea hoog oli Prantsusmaal hooaega lõpetaval MX2 klassi mehel Aigar Leokil, kes oma esimeses sõidus kurvis kukkunud itaallase taha takerdus ja eelviimase, 38-ndana rajale pääses. Lõpujoone ületas Aigar 13-ndana.

“See oli päris hea sõit, küm-nepallisüsteemis võib hindeks kaheksa panna,” rääkis Aigar.

Ka teine sõit algas noorele eestlasele hästi, sest avaringilt tuli ta korralikul 16. kohal. Siis sõitis Prantsuse äss Sebastien Tortelli eestlase pikali. “Lihtsalt sõitis kurvis esiratta alt ära.” Kas prantslane hiljem tehtu eest ka vabandas? “Sellised mehed ei vabanda,” muigas Aigar. Ta ei saanud enam mootorit tööle ja jäi päris viimaseks.

Tema eest pidi kastanid tulest tooma USA-st saabunud AMA krossi karastusega Juss Laansoo, kes aga võistluse suurimaks pettumuseks osutus. Laansoo alustas kiirelt, olles oma sõidu stardis avaringilt tulles seitsmes. Teisel ringil kukkus lihtsas tagasikurvis ja langes 11. kohale. “Puhas enda viga,” ütles Laansoo.

11. kohal jätkanud eestlane andis viimasel ringil veel kaks kohta tagasi. “Sõidurütm oli juba enne võistlust kadunud, sest seadistasime kahvlit valesti ja seetõttu oli hoog kurvides halb,” ütles Laansoo.

Oma teise starti minnes teadis ta, et Aigaril on kirjas katkestamine ja seetõttu peab igal juhul lõpetama. “Pidurid kadusid ja nendeta siin rajal ei sõida,” ütles parimatele ringiga kaotanud Laansoo. “Pidin seetõttu lihtsalt lõpuni kulgema.”

Avasõidu järel meeskondlikus arvestuses kõrgel neljandal kohal püsinud Eesti pidi lõpuks leppima kuuenda kohaga, kolm punkti tagapool Inglismaast. “Inglismaa oleks me normaalse sõidu korral muidugi ära võtnud, kuid rohkem ma ei usu,” ütles Laansoo. “USA, Prantsusmaa, Belgia ja Uus-Meremaa on praegu meie jaoks ikka liiga kõvad.”

Mullu rahvuste krossi neljandana lõpetanud eestlastele on kuues koht paremuselt kõigi aegade teine.

35 000 huvilist ja 50 teleülekannet

Risto Berendson, Prantsusmaa

Rahvuste krossil oli 35 000 pealtvaatajat – rahvaarv, mida suudavad Eestis populaarsetest spordialadest kokku ajada vaid Skandinaavias toimuvad suusatamise tiitlivõistlused.

Üle poole tuhande Estonia kirjaga särki kandnud eestlasest poolehoidja uppus sinna rahvahulka ära. Neist igaüks oli selleks reisiks maksnud omast taskust kümmekond tuhat krooni. Ja kõrgelt lehvinud Eesti lipud olid mäenõlvale ehitatud krossistaadionil kaugele näha.

Rahvuste motokrossist tegid ülekande poolsada maailma telekanalit. Kross on maailmas selgelt populaarsem spordiala kui mitmed Eesti nn. rahvuslikud spordialad. Kodumaal pole meie krossimehed mingid imemehed, kuid Prantsusmaal, Belgias või Hollandis on nimi Tanel Leok kordades tuntum kui meie kodumaised iidolid. Juss Laansoo pälvis hiljuti USA suurimas motoajakirjas neljaleheküljelise persooniloo. Ükski kodumaine väljaanne pole Laansoost seni isegi poole väiksemat lugu teinud.

Euroopa etappidel on alati kohal vähemalt 30 000-pealine publik, Ameerikas küünib see arv isegi üle saja tuhande. Krossimaailma superstaar Ricky Carmichael teenib kuus pool miljonit dollarit ja on superstaar.

Meie oma krossisõitjad pole kaugel maailma tipust, püsides stabiilselt esikümnes. Motokrossis on Eesti väärt kaubamärk.