“Käed eemale Val di Susast!” hüüdsid samal päeval Susa orus kümned tuhanded raudteid ja maanteid blokeerivad meele-avaldajad, kes on koondunud protestiliikumisse No TAV (Ei kiirrongile). Politsei ajas meele-avalduse lõpuks kumminuiade ja pisargaasiga laiali.

Juba ööl vastu kolmapäeva ründas politsei mägedesse kogunenud meeleavaldajate laagrit ja üle 20 kiirrongivastase toimetati hiljem vigastustega haiglasse. Üleeile oli valitsus sunnitud lõpuks kompromissi otsima, lubades, et tunneli kaevamine ei alga enne keskkonnamõjude uurimist, kuid projekti katkestamisest ei räägita.

Tüli Torinot Lyoniga ühendava superraudtee ehitajate ja kohalike elanike vahel Loode-Itaalias kestab tegelikult juba kuid. Susa orgu kavatsetakse kaevata 52-kilomeetrine raudteetunnel, pikkuselt kolmas maailmas. Selleks tuleb Alpide alt väidetavalt välja tõsta 16 miljonit kuupmeetrit mulda.

Keskkonnakaitsjate hinnangul võib nii õhku paiskuda tolm, milles on silikaatmineraalide ehk asbesti osakesi, mis sissehingamisel kopsuvähki põhjustavad. Maapõue asjatundjad väidavad ka, et Susa Alpides on uraani. Kuigi valitsus kinnitab projekti ohutust, rajatakse tunnelist väljakaevatud mulla paigutamiseks Susa orgu ka 26 ohtlike ainete matmispaika.

Eurorahaga auk mäkke

Ligi 12,5 miljardit eurot maksev, umbes 300 kilomeetri pikkune kiirrongiliin oleks üks tähtsamaid ühendusteid kogu Euroopas. Suurem osa rahast tuleb Euroopa Liidu fondidest.

Kui kompromissi ei leita, kasvab oht, et meeleavaldajad sega-vad ka taliolümpiamänge, enamik olümpiale saabujaid peab Susa mägilinnast läbi sõitma.

Dialoogi asuti otsima liiga hilja

•• Itaalia press kritiseerib valitsust, kuna Susas pole seni kohalike elanikega läbirääkimisi peetud ega teavituskampaaniaid korraldatud nagu Prantsusmaal.

•• Samas ütles kiirraudteed pooldav Prantsuse roheliste liider Gérard Leras Itaalia lehele Corriere della Sera: “Prantsusmaa ja Loode-Itaalia vahet sõi-dab iga päev viis kuni kuus tuhat kaubaautot. Meie ei suuda seda saastamist enam taluda.”

•• Itaallased aga küsivad, kas kiirraudtee tõesti kaotab kaubaautod teedelt.

•• Transpordiekspert Marco Ponti arvab nädalalehes L’Espresso, et ei kaota: “Prantsusmaa ja Itaalia vahel juba olemasolev raudtee rahuldab piirkonna kaubaveonõudmised täielikult. Seda aga ei kasutata. Pole ju mõtet, et kaubad 300-kilomeetrise tunnikiirusega liikuma hakkavad.”