„Eelkõige on on lennumasin mõeldud piiri valvamiseks, kuid samas ei saa välistada, et vajaduse korral tehakse kopteriga ka päästelende,“ rääkis Päevaleht Online’ile siseministeeriumi halduse asekantsler Merle Küngas.

Tegemist on Itaalia päritolu Bell/Agusta Aerospace poolt toodetud AB 139 tüüpi kopteriga, mille maksumus ilma käibemaksuta on ligi 147 miljonit krooni. Raha lennumasina ostuks tuli Euroop Liidu Schengen Facility programmist, mille eesmärk on tõhustada kontrolli liidu välispiiridel.

„Praegu on Eesti-poolne meeskond Itaalias viimas läbi lõpliku vastuvõtu katsetust, mille käigus kontrollitakse kas kõik kopteri funktsioonid töötavad korralikult,“ rääkis Küngas.

Kopteripilootide nelja kuuline koolitus toimus käesoleva aasta kevadel.

Kopter võeti eestlaste poolt vastu tegelikult juba möödunud aasta detsembris, mil algas pilootide koolitus ning lisavarustuse paigaldamine.

Riigihange kopteri ostuks tehti juba 2005. aasta suvel ning esialgsete plaanide kohaselt pidi see Eestisse saabuma juba 2006. aasta lõpus.

Tehing lükkus aga edasi ning eestlastele lubati kopterit käesoleva aasta kevadeks. Ka siis ei saabunud oodatud lennumasinat.

Kopteri Eestisse saabumine venis kuna esines probleeme erivarustuse hankimise ning meeskonna koolitamisega.

Teine samasugune kopter peaks saabuma Eestisse tuleva aasta sügisel. Sellekohane leping on juba sõlmitud.

Plaanitud on ka kolmanda kopteri ost, kuid selle suhtes ei ole veel sisulisi samme astutud.

Praegu Eesti ainuke päästeotstarbeks mõeldud ning piirivalve lennusalgale kuuluv helikopter MI-8 muutub lennukõlbmatuks 2009. aasta septembris. Mis vanast kopterist saab ei ole ministeeriumil veel täpselt selge. Võimalik, et lennumasin toimetakse mõnda muuseumisse.