Selline info hakkas sotsiaalmeedias levima umbes nädal aega tagasi ning vaidlus puudutas septembri lõpus uuendatud kasutustingimusi. Esimese eestikeelse postituse tegi lehekülg „TÕDE tõuseb“, millele järgnes kaks tundi hiljem täpselt sama postitus, kuid kasutaja Kylli sulest.

Punkt muudatustega, mis PayPali sõnul läksid välja ekslikult. Tegelikult nende kriteeriumite alusel kliendid siiski trahve maksma ei hakka

Paypal võttis nimetatud kasutustingimuse üsna kohe tagasi ja märkis, et tegemist oli eksitusega - inimestelt valeinfo levitamise eest ettevõte mingeid summasid siiski nõudma ei hakka. Kuid see ei peatanud valeinfo levitajaid ja sotsiaalmeedia on tänaseni täis väiteid, et PayPal võtab omaalgatuslikult kasutajate kontodelt „karistuseks“ raha.

Eestis levivad väited on tänaseks kogunud umbes nelja tuhande Facebooki kasutaja tähelepanu. Faktikontrollile silma jäänud postitustes viidatakse Fortune.com artiklile, kuigi ka selle artiklis märgitakse ära, et Paypal kelleltki raha võtma ei hakka.

Mida väidetakse?

Eestikeelsed postitused tõmbavad tähelepanu tekstidega, kus on suurelt kirjas „PANK VÕTAB SINU ARVELT 2500 $ TRAHVIKS MAHA KUNA SA JAGASID INFOT, MILLE FAKTIKONTROLL TUNNISTAS VALEKS?“

Niisiis on keskne väide see, et kõik, kellel on PayPal ja kes jagavad infot, mille faktikontroll on valeks märkinud, maksavad PayPalile 2500 dollari suurust trahvi. Kuidas PayPal peaks teadma, et nende kasutaja on valeinfot jaganud, pole täpsustatud.

Postitustesse on autorid juurde lisanud, kuidas PayPal ise väidab, et sellist meedet neil pole plaanis käiku panna, kuid nad ei soovita seda uskuda - vaatamata PayPal’i kinnitusele võetavat raha kontolt ikka.

Selle tulemusel kutsuvad postitajad inimesi üles sellisele „suukorvistamisele“ mitte alluma ning soovitavad lugejatel varuda endale füüsilist vara.

"TÕDE tõuseb" lehekülg ja kasutaja Kylli postitasid üks-ühele sama teksti, mis sisaldab valeinformatsiooni.

Kuidas on tegelikult?

PayPal Holdings Inc teatas esmaspäeval, et ei trahvi kasutajaid valeinformatsiooni levitamise eest ning tähelepanu kogunud kasutustingimus, mille järgi peaksid kliendid maksma 2500 dollarit kahjutasu, saadeti avalikkusele ekslikult.

Teade sisaldas „ebaõiget teavet“, ütles PayPali pressiesindaja USA väljaandele Bloomberg. „PayPal ei trahvi inimesi valeinformatsiooni eest ja seda ei kavatsetud kunagi meie eeskirjadesse lisada - tegemist oli eksitusega“

Mis siis selles ebaõiget teadet sisaldavas muudatuses oli? Tegemist oli kasutustingimuste uuendustega, kus seisis ka „aktsepteeritava kasutamise tingimusi“. Sarnaseid, head tava nõudvaid tingimusi kasutab enamik sotsiaalmeedia platvorme.

PayPal'i tegelikud kasutustingimused, kus esimeses kuvatõmmises välja toodud punkti ei ole.

Paksu pahandust tekitanud klausli täpne sõnastus oli järgmine: „mistahes sõnumite, sisu või materjalide saatmine, postitamine või avaldamine, mis propageerib valeteavet, on vastuolus platvormi reeglitega“. Iga rikkumise eest võib platvorm määrata 2500 dollari suuruse trahvi.

PayPal ikkagi ei hakka valeinfo levitamist trahvima - miks siis sellist infot veel levitatakse? Nagu on näha eestikeelsetest postitustest, siis on postitajad veendunud, et raha võetakse ikka ja, et tegelikult ei olnud info avalikustamine „ekslik“. PayPal ise lükkas sellised väited ümber.

Otsus: Vale. Kas tegemist oli kogemata tehtud veaga kasutustingimustes või mitte, on üks kindel - PayPal ei võta ega hakka võtma raha inimeste kontodelt, kelle postitusi faktikontroll valeks hindab.