Välismaa sotsiaalmeedias ja alternatiivportaalides hakkasid kohe levima väited, et Oxfordshire’i maakonnas toimub peagi „kliima komandanditund“ (“climate lockdown“) ja elanikel ei lubata edaspidi väljuda oma „tsoonist“. Kõige selle põhjuseks on väidetavalt plaan hakata elanikke kontrollima kliimamuutustega võitlemise kattevarju all.

Nüüd jõudis see valeinfo ka Eesti sotsiaalmeediasse.

Faktid

  • 2022. aasta novembris teatas Oxfordshire’i kohalik valitsus, et Oxfordis paigaldatakse kuus liiklusfiltrit linna peatänavatele. Plaani kohaselt alustatakse piirangute katsetamist 2024. aastal.

  • Piirangute eesmärk on kohaliku valitsuse sõnul vähendada liikluskoormust ja ummikuid, muuta bussiliiklus kiiremaks ja töökindlamaks ning muuta ratturite ja jalakäijate liikumine turvalisemaks.

  • Kohalikud elanikud saavad endiselt sõita ringi kõikjal Oxfordshire’i maakonnas ilma luba küsimata, ent kuue peamise tänava läbimiseks peab erasõidukitel olema luba. Piirangud ei kehti näiteks päästesõidukitele, taksodele, mootorratastele jpt sõidukitüüpidele.

  • Liiklusfiltrid ei ole mingid füüsilised tõkked ega füüsilised teede sulgemised. Tegu on liikluskaameratega, mis loevad numbrimärke.

„Nagu meile lubati: kliimamuutustest saab uus covid,“ algab 3. septembri Facebooki postitus. „Oxfordshire'i maakonnanõukogu kiitis heaks plaanid majutada elanikke kuude tsooni, et päästa planeet globaalse soojenemise eest. Programmi viimane etapp on elektrooniliste tõkete paigaldamine peamistele linna sisenevatele ja linnast väljuvatele teedele, piirates elanikel liikuda oma naabruskonda.“

Postituse statistika

Facebooki statistika põhjal on postitus jõudnud pea 1500 kasutajani.
Jagamisi: 42
Jagatud gruppides: „Nursipalu kaitseks“, „MTÜ Konservatiivne Eesti“, „EKRE USA“, „Ühiselt VABA Eestimaa nimel!“, „Helmed räägivad asjast“, „Estonian Anonymous Grupp“ ja „EKRE Põltsamaa“ lehel

Väidetavalt vajavad elanikud uue skeemi kohaselt oma tsoonist lahkumiseks luba volikogult, mis pidavat otsustama, „kes on vabadust väärt ja kes mitte“.

„Seni kuni te selliste piirangute tõsidusse ei usu, võtavad globalistid teilt aga vabaduse,“ seisab postituse lõpus.

Kuidas on tegelikult?

2022. aasta novembris otsustas Oxfordshire'i kohalik valitsus katsetada liikluse vähendamise plaani, mille eesmärk on vähendada Oxfordis ummikuid ning muuta ratturitele ja jalakäijatele liiklemine ohutumaks. Kuuele Oxfordi peatänavale paigaldatakse 2024. aastal nn liiklusfiltrid.

Liiklusfiltriteks kasutatakse numbrimärke tuvastavaid kaameraid, mitte füüsilisi tõkkeid. Kella seitsmest hommikul kuni 19-ni õhtul saavad eraautode juhid automaatselt trahvi, kui nad läbivad filtreid ilma loata. Trahvi suurus on 70 naela, viivitamatu tasumise korral vähendatakse seda 35 naelani.

Oxfordis elavad autojuhid saavad filtrite läbimiseks taotleda 100 päevaluba aastas, ülejäänud Oxfordshire’is elavad elanikud saavad taotleda luba kuni 25 päevaks aastas.

Paljudele sõidukitele, nagu kaubikud ja mootorrattad, uued reeglid ei kehti. Samuti ei mõjuta see puudega autojuhte ega kiirabi- ja päästeautosid. Inimesed, kes vajavad pidevat haiglaravi, saavad samuti filtritest piiranguteta läbi sõita. Täispikk nimekiri on avaldatud Oxfordshire’i maakonna kohaliku valitsuse kodulehel.

Oxfordshire’i maakonna kohalik valitsus ja Oxfordi linnavolikogu avaldasid eelmise aasta detsembris ühise avalduse, milles lükati ümber sotsiaalmeedias leviva valeinfo plaanitavate liiklusfiltrite kohta. Avalduses on ka kirjas, et mõlema asutuse töötajaid on ähvardatud ja ahistatud veebis leviva valeinfo tõttu.

Avalduses selgitatakse, et autojuhid, kellel puudub luba, saavad endiselt igal pool linnas ringi sõita, kuid nad peavad liiklusfiltrite vältimiseks kasutama vajadusel teist marsruuti.

„Põhjus, miks me need muudatusettepanekud tegime, on see [...], et linnas on aastakümneid olnud kohutavad ummikud. See kahjustab nii meie majandust kui ka keskkonda ning muudab bussivõrgu kasutuks,“ seisab ühisavalduses. „Meie eesmärk on vähendada liikluskoormust ja ummikuid, muuta bussid kiiremaks ja töökindlamaks ning muuta rattaga ja jalgsi liikumine turvalisemaks ja meeldivamaks.“

Oxfordshire'i liiklusfiltrid ei blokeeri juurdepääsu ühelegi Oxfordi linna- või ülejäänud maakonna osale, rääkimata inimeste lukustamisest nende naabruskonda, teatas kohalik valitsus Associated Pressile.

„Kõikidesse linnaosadesse pääseb endiselt autoga,“ ütles Oxfordshire'i kohaliku valitsuse pressiesindaja Paul Smith AP-le. „Keegi ei vaja sõitmiseks ega kodust lahkumiseks valitsuse luba.“

Ka teised suured linnad on katsetanud tänavate sulgemist autoliiklusele, et julgustada elanikke liiklema ühistranspordiga või jalgrattaga. Näiteks San Franciscos otsustati eelmise aasta aprillis muuta Golden Gate’i parki läbiv tee jäädavalt autovabaks.

Oxfordshire’i süsteem on sarnaneb paljude teiste linnade ummikumaksuga. Näiteks uuritakse New Yorgis võimalust nõuda autojuhtidelt lisatasu enim ülekoormatud piirkondadesse sisenemise eest. Seda on kasutatud ka Londonis, Singapuris ja Stockholmis.

Otsus: vale. Oxfordshire’i maakonnas kiideti eelmisel aastal heaks plaan paigaldada olulisematele tänavatele nn liiklusfiltrid, et piirata päevasel ajal autoliiklust ning vabastada teed ühistranspordile, jalgratturitele ja jalakäijatele. Autoomanikud saavad taotleda päevaseid läbisõidulube ja mitmele sõidukiliigile need piirangud ei kehti.