Möödunud nädalal sõitis kaubalaev otsa USA linnas Baltimore’is asuvale sillale, mille tagajärjel sild kokku varises. Sotsiaalmeedias levib info, et kaubalaeva juhtis ukraina rahvusest kapten. See ei vasta tõele.
26. märtsil sõitis Baltimore’ist Sri Lanka suunas konteinerlaev MV Dali, mis kaotas pardal voolu ja põrkas seetõttu kokku Francis Scott Key silla tugisambaga. Kokkupõrke tagajärjel kukkus sild kokku ja nõudis vähemalt kahe inimese elu. Nädal hiljem käivad jätkuvalt päästeoperatsioonid teiste kannatanute leidmiseks.
„Huvitav nüanss, vastu Baltimore silda põrganud laeva kapten olevat olnud Ukraina rahvusest. Omapärane kokkusattumus,“ kirjutas Facebooki kasutaja oma seinale umbes 12 tundi peale õnnetust. Teksti juurde lisas kasutaja kuvatõmmise inglisekeelsest postitusest, milles omakorda on kuvatõmmis Balticshipping.com leheküljelt. Viimane peaks näitama laeval olevate töötajate andmeid, sealhulgas rahvust.
Inglisekeelses postituses visatakse õhku ka küsimus, et äkki oli ukrainlasest kapten pahane, et USA abipakett pole kohale jõudnud ja rammis seetõttu silda: „Is he upset with the aid delay? Or just unlucky.“
Faktid
Balticshipping.com on ei ole riiklik allikas või usaldusväärne sõltumatu andmebaas. Tegemist on peamiselt tööotsinguportaaliga.
Lehekülg kuvas laevaregistris kaht mees, sest mõlemad on varem sellel kaubalaeval töötanud, kuid mitte õnnetuse ajal.
Valeinfo sai alguse Venemaa propagandast ning selle võttis üle Kremli-meelne veebileht Voice of Europe.
Balticshipping.com ei ole ametlik andmebaas vaid merendusega seotud inimeste tööotsimisportaal. Ehk sellel olevad andmed ei võrdu tegeliku laeval viibivate inimeste informatsiooniga. Miks Balticshippingu lehekülg Ukraina mehe andmeid Dali laeva all kuvas? Sest ta töötas laeval 2016. aastal - kaheksa aastat enne Baltimore’is toimunud õnnetust.
Dali laeva haldab organisatsioon Synergy Marine Group, mis avaldas juhtunu kohta detailsemad andmed, millest nähtus, et kõik laeval olnud 22 meeskonnaliiget olid India rahvusest.
Sillaga kokkupõrke hetkel juhtisid laeva ka kaks kohalikku lootsi – üks rohkem kui 10-aastase kogemusega ja teine oli praktikant, kes alustas koolitust veebruaris. Lootsid on kohalikud eksperdid, kes tunnevad piirkonda ja sadamat ning juhendavad kaubalaevu sisse ja välja. Synergy grupi andmetel olid laeva mõlemad lootsid USA kodanikud.
Suure tõenäosusega levis valeinfo mööda Telegrami kanaleid - sellele viitavad ka postitustele lisatud kuvatõmmised. Üks esimesi lehekülgi, mis valeinfo põhjal artikli tegi oli Venemaa riiklik propagandakanal Pravda. Eestikeelne valeinfo postitus tehti vaid kaheksa minutit peale Pravda artiklit.
Lääne sotsiaalmeedias levitas valeinfot edasi Kremli-meelne Voice of Europe lehekülg, mis on tänaseks sanktsioonide tõttu suletud.
Otsus: Vale. Baltimore’is sillaga kokku põrganud laeva kapten ei olnud ukrainlane. Laeva eest vastutav organisatsioon kinnitas, et kõik laeval viibinud meeskonnaliikmed olid India rahvusest. Lisaks aitasid laeva navigeerida kaks kohalikku lootsi.