„KUNAS TE INIMESED ÄRKATE SELLEST UNEST? Kuidas te ei mõista mis maailmas toimub see on genotsiid, pole planeedil ainsatki inimest keda see ei puuduta. See pole mingi hull teooria vaid reaalsus.“

„Iga päev nina kipitab sellest pasast mis taevast alla langeb.“

Avatud Facebooki gruppi „Chemtrail Eesti, Avatud grupp“ postitatakse igapäevaselt pilte taevast, viidates, et toimumas on midagi ebatavalist ja kahtlast, isegi vandenõulist. Sagedaste levitajate seast võib leida faktikontrollis tihti põrunud kahtlusaluseid nagu Telegram, Kertu Luisk, Kalmer Johanson, Mihkel Johannes Paimla ja mitmed teised.

Globaalselt tuntud vandenõu sisu on lühidalt: kommerts- ja militaarlennukid pihustavad iga päev tahtlikult keskkonda mürgiste kemikaalide segu. Väidetavalt on tegu ühe suurima ning aastakümneid kestnud salajase operatsiooniga, mille motiiviks on kontrollida ja hävitada elanikkonda, aga ka ilmastikku kunstlikult muuta, tegeleda geoinseneeriaga. Teooriad, miks „mürgitatakse“, võivad erineda, ent tavaliselt nähakse selle taga valitsuste, äride või sõjaliste huvide salajast edendamist.

Postitajates tekitab eelkõige segadust küsimus, miks lennukite lennuteele jääv nähtav jälg jääb vahel atmosfääri kauemaks ja miks moodustavad need mõnikord ebaloomulikke mustreid? Nende pilvede erinev kuju, värvus, kõrgus, tihedus ja katvus viitavat erinevatele vandenõudele, mida läbi viiakse.

Mitmed inimesed kirjutavad, et neil on tekkinud hirm oma tervise pärast – silmad sügelevad, pea valutab, tekkinud on köhahood, liigesevalud ja muud haigussümptomid – põhjused taandatakse taevas nähtavatele lennukisabadele ja teistele meteoroloogilistele nähtustele.

Koondasime mõned enamlevinud väited, et saada selgust, kust sellised arusaamad on tulnud, kas neil on tõepõhja ja mis aitaks vähendada arusaamatusest või teadmatusest tekkinud hirme.

Faktid

  • Lennuki „kondensaatsabade“, ehk tekkinud joonpilvede esinemine ja eluiga sõltub eelkõige õhuniiskusest ja temperatuurist, kus lennuk lendas. Peamiselt koosnevad need veeaurust.

  • Joonpilvede kuju võib sõltuvalt atmosfääritingimustest muutuda.

  • Geoinseneeria on üks teadusharusid, mis tegeleb kliimamuutustegale tehnoloogiliste lahenduste otsimisega, ent sellel ei ole mingit pistmist lennukite lennuteekonnale jäävate joonpilvedega.

Kuvatõmmis Facebooki postitusest

Valged jutid taevas

Lennukite taha mõnikord jäävaid valgeid joonpilvi on näinud igaüks. See, mis kujul me neid jälgi lennukite järel näeme on sõltuv peamiselt kahest tegurist – temperatuur ja õhuniiskus piirkonnas, kus lennuk lendab.

Keskkonnaagentuuri radarispetsialist Tanel Voormansik selgitas, et kondensatsioonijäljed või joonpilved, mis lennuki järel taevasse ilmuvad, tekivad kahel viisil.

Aerodünaamilised kondensatsioonijäljed tekivad tänu rõhu langusele, mida tekitavad õhuvoolud lennuki propelleri või tiibade ümbruses. Tänu aerodünaamikale langeb veidi ka õhutemperatuur. Õhus, mis on veeaurust küllastunud, piisab sellest muutusest kondensatsiooniks, ehk joonpilvede tekkimiseks. Sellised kondensatsioonijäljed on üldiselt väga lühiajalised.

Teist tüüpi ja levinumad joonpilved moodustuvad tänu lennuki mootori põlemisest tekkinud heitgaasidele. Põlemisprotsessi käigus eraldub süsihappegaas ja veeaur. Kui lennuki lendamiskõrgusel on õhk väga külm või niiske, siis piisab vähesest lisandunud veeaurust lokaalse üleküllastuse tekkimiseks ja veeauru kondenseerumiseks. Tekivad nähtavad veepiisakesed või jääkristallid. Heitgaasidest tulevad tahmaosakesed võimendavad seda protsessi. Nii tekivad juba niigi niiskes õhus joonpilved, mille kadumine võtab rohkem aega.

Kui atmosfääritingimused on ebastabiilsed, võivad need joonpilved hajuda üle laia pinna. Sel juhul näeb loodusvaatleja midagi, mis meenutab pilve.

Voormansik selgitas, et erinevused lennujälgede välimuses ja kujus tulevad sellest, et taevas pole oma omadustelt homogeene ning lennukid lendavad erinevatel kõrgustel ja kaugustel. „Ilusal selgel päeval lendavad sinitaevas kõrvuti kaks lennukit – üks neist jätab jälje maha ja teine mitte. Võib ka juhtuda, et sama lennuk võib jätta ühes kohas taevasse juti ja teises kohas mitte. Põhjuseks võib olla see, et lennuteele ulatub silmale nähtamatu niiskema õhu keel, mis soosib kondenseerumist ja joonpilvede teket,“ näitlikustas keerulist atmosfäärifüüsikat Voormansik.

Geoinseneeria

Mitmed Facebooki chemtraili gruppi positajad leiavad, et joonpilved on seotud geoinseneeriaga. Geoinseneeria - Maa füüsikaliste, keemiliste või bioloogiliste protsesside tahtlik manipuleerimine, võitlemaks kliimamuutustega - on küll mõttevoolu ja teadusliku uurimissuunana olemas, ent praktilisi rakendusi väljaspool piiratud teaduseksperimente sel pole.

Ka Tanel Voormansik nentis, et geoinseneeria on tõepoolest eksisteeriv teadusharu ning napid teadmised sellest võivad anda alust erinevateks kuuldusteks: „Kõigel sellel pole muidugi mingit pistmist konkreetsete joonpilvedega.“

Kuvatõmmis Facebooki postitusest

Aga ma tunnen end halvasti

Siiski on mitmed Facebooki grupi liikmed veendunud, et kui nad näevad taevas joonpilvi, muutub nende enesetunne. Tartu Ülikooli afektiivpsühholoogia kaasprofessor Andero Uusberg seletab seda Nocebo-efektiga.

Nocebo-efekt on nähtus, kus inimese negatiivsed ootused, uskumused või hirmud põhjustavad tervisele kahjulikke mõjusid, isegi kui need ei tulene mingist tegelikust füüsilisest põhjusest. Seda võib pidada platseebo-efekti vastandiks: kui platseebo puhul toob positiivne ootus leevendust või tervenemist, siis nocebo puhul viivad negatiivsed ootused halva enesetunde tekkimiseni või isegi tõeliste sümptomite süvenemiseni.

Nocebo-efekt võib avalduda nii füüsiliste sümptomitena nagu peavalu, väsimus ja iiveldus või psühholoogiliste sümptomitena, nagu ärevus ja depressioon, mis omakorda süvendavad füüsilisi kaebuseid.

Nocebo-efekti põhjustab sageli inimese eelnev teave või uskumused. Näiteks, kui keegi usub, et joonpilvede taevas nägemine põhjustavab talle sügelevaid silmi või liigesevalu, võib ta suurema tõenäosusega just neid sümptomeid kogeda või märgata.

Keemiasabad kui klassikaline vandenõuteooria

Vandenõuteooriad levivad hästi mitmetel põhjustel. Vandenõuteooriad seletavad või lihtsustavad keerulisi sündmusi ja protsesse. Nad põhjendavad, miks ebameeldivad sündmused meist olenemata juhtuvad. Vandenõuteooriad asetavad süü, kui on juhtunud midagi halba, kellelegi teisele inimese enda tegevuse asemel. Sotsiaalmeedia algoritmid võimendavad vandenõusid, kuna need kutsuvad üles tugevaid reaktsioone, emotsiooni ja šokki.

Semiootik Mari-Liis Madisson kirjeldab, et vandenõuteooriad täidavad alati teatud tingimused. Nendes esineb tahtlik paha tegemine ning enamasti on pahalaste eesmärgid globaalsed. Teiseks toimub see salaja või varjatult, väite osa on reeglina, et suurem osa ühiskonnast ei saa asjast aru. Kolmandaks ohustatakse suurte inimrühmade heaolu, räägitakse sadadest kui mitte miljonitest ohvritest.

Keemisabade teooriad vastavad kõigile Madissoni välja toodud tingimustele. Esiteks arvatakse, et tegu on globaalse vandenõuga. Teiseks, et tegevus on hoolikalt salastatud, selle varjamisse on kaasatud nii valitsused, ettevõtted kui teadlased. Lõpuks räägitakse inimeste massilisest manipuleerimisest, kontrollimisest ja hävitamisest.

Otsus: Vale. Lennukite kondensatsioonijäljed on füüsikaline nähtus, mille eluiga sõltub puhtalt õhuniiskusest ja temperatuurist selles kohas, kus lennuk lendas. Pilve tekkimiseks peab õhuniiskus oleme piisavalt suur ja temperatuur piisavalt madal, et tekiks küllastumus ja veeaur saaks kondenseeruda. Kui sellist jää supersaturatsiooni ei ole, siis ei pruugi lennukitel „pilvesabasid“ üldse tekkida. Geoinseneeriaga pole lennukite järel tekkivatel joonpilvedel pistmist.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena