Ilmo Au kinnitust mööda on inimene põhimõtteliselt homo religiosus. "Keda või mida ta kummardab, kas ta usub kolmainu Jumalasse, Buddhasse või püstitab ta ise endale jumalaid, on tema enda vaba tahte avaldus." Ka see olevat usk, "kui ta usub seda, et ta ei usu." Igaüks valivat ise oma tee.

Kiriku juurde tulemist võib ka ühe koguduse piires mõjutada õpetaja või pastori isik. "Seda ei saa päris õigeks pidada. Peame lähtuma sellest, et õpetaja on isik, kes vahendab inimestele jumalikku sakramenti."

üleminek muinasusundilt kristlusele on olnud sujuv

Ilmo Au veendumust mööda on eestlastel alati olnud suhe Jumalaga, küll aga olevat erinevatel aegadel Jumalat erinevalt nimetatud. "Niipalju kui seda on võimalik rahvalaulude ja legendide põhjal analüüsida, on üleminek muinasusundilt kristlusele olnud küllaltki sujuv. Alati on olnud inimesi, kelle jaoks on olnud ainus tõeline usk taarausk, maausk."

Eestis on kolm kogudust taara- ja maausulisi, kes on ühinenud Taarusuliste ja Maausuliste Maavalla Kojaks. Küsimustele nende kristlastega läbisaamise kohta vastas Ilmo Au, et hoolimata uskumuste ja kombestike põhimõttelistest erinevustest pole neil omavahel konflikte. Eestis saavat erinevad usulahud omavahel väga hästi läbi.

"Eestis pole vist ususõdasid ka ümarlaua taga. Võimalik, et Eesti on maailmas unikaalne riik, sest siin saavad erinevad konfessioonid kõrvuti rahumeelselt tegutseda," mõtiskleb Au.

"Kui nad leiavad, et nad saavad ühes või teises valdkonnas koostööd teha, siis nad seda ka teevad. Kui on erimeelsusi, siis neid ei rõhutata ning nende põhjal ka konflikte ja intriige ei punuta. Mis aga meie ühiskonna kasuks räägib, on näide siinsest islami kogudusest, kus on koos shiiidid ja sunniidid. Kui nemad suudavad oma erimeelsused unustada, siis erinevad konfessioonid peaksid omavahelistes suhetes seda ammugi tegema."

EPL