ETV peadirektor kinnitab jumalakeeli, et tema teletöötajad ei müü oma teeneid rahakatele firmadele

Eesti Televisiooni peadirektor Toomas Lepp kinnitas, et Maire Aunastel oli saade ETV jaoks valmis, kuid Sõnajalad ostsid Aunaste topelttasuga üles. Lepp kerkib avalikkuse tähelepanu alla, kui lahvatavad skandaalid. Neid ikka lahvatab. Viimatine näide, kuidas ETV-s tegutsev reporter püüab töö eest tasu saada ka firmast, mille kohta teeb pilti ja juttu. Võib-olla on teil terve maja selliseid töötajaid täis.

Fakt iseenesest on ääretult kurb ja mõtlemapanev. See ei tee sugugi au ka ETV-le, et ta selliseid ajakirjanikke kasutab.

Fakt on see, et ETV selle reporteri teeneid enam ei kasuta. See, kas ka teised võivad niisugust nalja teha… No see lõhnab omaaegse nõukogudeliku termini haltuura järele. Loomulikult ei suuda ETV juhtkond kontrollida kõigi inimeste kõrvalkäike või kokkuleppeid. Usun, et see ei ole ETV töötajate hulgas valdav.

Ehk on põhiviga, et televisioon on nii vaene asutus. Töötajad saavad vähe palka ning peavad kõrvalt lisa võtma.

Kas oskate hinnata, kui suur on meie keskmine palk? ETV keskmine palk on üle 5000 krooni.

Rohkem kui Eesti keskmine palk.

Jah, rohkem kui Eesti keskmine palk. Arvan, et ETV töötajad on tasustatud hästi ja väga hästi. Ma palun, ärge tehke üldistusi ETV töötajate kohta ühe juhtumi põhjal. Kusjuures see juhtum ei ole ju seotud ETV töötajaga. Olen ikka jumala kindel, et ETV töötajad ei tee selliseid trikke.

Vaesus on suhteline. Oma vaesuse juures oleme märkimisväärsel hulgal suurendanud omatoodangut. Kõige tähtsam, et me tagame seadusest tuleneva rolli täitmise avalik-õigusliku televisioonina.

Teie valitsemisaeg algas kõva sõnumiga, kuidas ETV-st kaob reklaam. Terasemad aga näevad, et reklaam on sisuliselt tagasi. Mingid sponsorid, mingid linnapildid.

Saate “Linnapilt” puhul ei ole tegu reklaamiga. See on täiesti puhas juhtum. ETV-st ei ole keegi mõjutanud saatejuhti. See, et ETV müüb mingit materjali, on täiesti tavaline, ütlen ja vaatan teile ausalt silma sisse. Siin ei ole kõige väiksematki probleemi.

Sponsorlus Eesti seaduste kohaselt on annetus. Seda annetust ei käida otsimas ega koostata selle jaoks sekundi nime- või hinnakirja. Kui keegi soovib mingit saateosa spondeerida, siis tuleb ta siia ja teatab oma valmisolekust.

Ja teil tõesti pole osakonda inimestega, kes mööda ilma annetusi üles korjavad?

Ei, ei. Peaaegu esimesel päeval, kui siia tööle tulin, võtsime vastu otsuse, et ETV töötajad ei tegele sponsorite otsimisega. Loomulikult ei saa sellele piiri panna, kui kliendid ise soovivad. Kui ETV ekraanilt reklaam kadus, muutus ekraan võrdlemisi atraktiivseks kohaks. Eriti uudiste ja ilma ümbrus. Loomulikult soovitakse seal firma nime näha.

Jaa, “ilma toob teieni “ mingi firma. Puhas reklaam ju.

Vaadake, lõpptulemusena näeme mingi firma logot, muud midagi. Seadus kohustab teatama, kas sponsorfirma toob saate, kas spondeerib või kas võtab osa saate valmistamisest. Me täidame karvapealt seda seadust.

Küsimus on, et osas riikides väljendatakse sponsorlust tavalise kirjaga ning logot ei tohi olla. Meil aga, kui ekraanil on logo ja see veel juhtumisi liigub ka, siis võib küll tunduda, et see ongi reklaam. Tegelikult see ei ole reklaam. Selle sügav sisuline mõte on, et anda vaatajale teada – see ja see firma võtab osa selle saate või saatelõigu spondeerimisest.

Jah, aga kui vaataja näeb säravaid logosid, siis leiab ta, et Lepp petab teda rääkides, kuidas kaotas reklaami.

Okei, kui tahate sedapidi läheneda, siis ütleme, et oleme ära andnud vaid osa reklaami.

See oleks igal juhul õigem.

Kui see rahustab, siis ütleme, et sõlmisime erajaamadega lepingu, mis lubab meil edastada ka teatavat osa reklaami, mida nimetame sponsorluseks.

Kui paljudel saadetel on reklaam?

Neid ei ole palju. Ilmateade, “Kuulus ja kummaline”, mõned filmid, “National Geographic”, “Reisile Sinuga”, mõned lastesaated, Lions Club aitab kurttummadele mõeldud uudiseid teha. Plaan oli kuus miljonit, aga see ei tule täis. Selle nimel eraldi tööd me ei tee. Mõttetu on ju omada osakonda, mis käib annetusi otsimas.

Kuid need raha toovad linnapildid?

See on müük. ETV müüb oma teenuseid. Me müüme saateid igasugustele asutustele, koolid ostavad ja organisatsioonid ning asutused ostavad kassette oma töö jaoks.

Linnapildiga oli ju huvitav lugu. Tallinn ostab saate, et reklaamida linnapead.

Ei ole õige. Minule helistas Tallinna pressiesindaja Krista Siilats ja ütles, et linn soovib omada neid materjale, mida ETV salvestab. Oleme aasta algusest teinud väga palju materjali. Tema ütles, et tal on kasutada niisugune summa. Mina, et väga hea, teeme lepingu. Tegime. Ega saatejuhid teadnud, et on selline leping, nemad tegid saadet edasi. See, et Ivi Eenmaa esines septembris mõnes saates rohkem, tuleneb Eenmaa väljapaistvast isikust ja oskusest ajakirjaniku jaoks õigel ajal õiges kohas olla. No ta on prominentne kuju, kes jääb ette ning keda ajakirjanikud ka meelsasti küsitlevad.

Sama oli suvel Pärnus.

Pärnu ostis ka need materjalid, et teha filmi. Suvel on ju loogiliselt palju sündmusi Pärnus. Andres Raidi koostada oli selline kerge meelelahutuslik kroonika suvesündmustest. Ma ei näe mingit pattu selles, et müüsime võetud materjali. Saaks patust veel aru, kui linnapea maksaks aja kinni, et ennast promoda.

Eks sedapidi see asi ju näibki.

Ei ole olnud sellist asja. Me oleme otsustanud, et teeme sündmusest x saate. Juhtumisi on selle sündmuse x korraldanud valitsus. Me võtame materjali üles, teeme saate, siis teatab valitsuse pressiesindaja, et valitsus soovib seda osta, sest see oli tehtud kõrgel kunstilisel tasemel. Me müüme. Kas teie meelest tähendab see, et valitsus on meid kinni maksnud? Me ei tee ju mingist issand jumalast saateid. Me teeme inimestest, firmadest, elust üldse.

Sama näide on keskkonnauudistega.

Mina olen sõlminud lepingu Meediapressiga, mille omanik ma juba ammu ei ole.

Meediapress saab raha…

On sõlminud lepingud väga mitme firmaga.

Teiste hulgas keskkonnafondiga, mille raha suunab keskkonnaministeerium.

Miks kohe kahtlustada, miks te otsite kogu aeg halba? Keskkonnauudiseid on vaja. Kõigi kahtluste hajutamiseks on parim rohi vaadata saadet. Ei ole vaja teha mingeid oletusi, vaadake, mida see saade on eesti rahvale andnud.

Saade on andnud korduvaid pilte minister Reiljanist, kes midagi avab.

No, tuleb Tarand ministriks, hakkab Tarand avama ja siis on tema, annan ausõna.

Rahaga pidi siin majas kogu aeg kehv seis olema. Pidevalt jõuab minu kõrvu, kuidas Lepal ei ole raha töötasu maksmiseks, sest on üle kulutanud.

Kuhu kulutanud, Tammer?

Seda peab küll Lepp teadma ja vastama?

Heade ja väga heade saadete tegemiseks.

Ei ole rahakriisi?

Ei ole. No ma ei tea, kes seda juttu räägib. Kes on need salapärased allikad?

Ikka teie enda majast. Teete vist töötajatele nii palju liiga, et kipuvad kurtma.

Ei tee, ei tee. Ega keegi ole kunagi lõplikult rahul. Võtame paberid ja vaatame, mis saated ETV-s on. Kas te võite nimetada mõnd eluvaldkonda, mida ETV ei kata?

Ei või. Vaatan harva telerit.

Siis ütlen, et raha läheb saadete tegemiseks ning raha antaksegi selleks, et saadete tegemiseks kulutada.

Esimest korda pärast sotsialismiaega teeb ETV rekordilise arvu omatoodetud saateid. Plaan nägi ette 4600 tundi sel aastal. Me teeme 5500 tundi.

Lepa valitsemise aega jääb ka staaride kadumine ekraanilt.

Kes on kadunud?

Urmas Ott, Maire Aunaste.

Ott planeeris oma minekut ammu enne minu tulekut. Te tahate nende lahkumist seostada minuga?

Ei taha. Nendin vaid tõika.

Kas tahate teada, miks Aunaste lahkus?

Jah, just, miks te staare kinni ei hoidnud?

Hoidsin, hoidsin. Selliseid summasid nagu mõned prouad soovivad, ei ole ETV-l võimalik pakkuda.

Räägin ausalt, kuidas Aunastega oli. Istusime siinsamas ja leppisime kokku: palk on 16 000 pluss telefon pluss muud soodustused. Ei olnud juttugi sellest, et ei jõua saadet ette valmistada. Suvi läbi oli tööd tehtud, saade oli täiesti valmis. Järgmine päev teatas üks Sõnajalgadest, et Aunaste tuleb neile tööle, et nad maksavad Aunastele… Ütleme, et kaks korda rohkem.

Kui inimene lahkub raha pärast ning räägib kogu eesti rahvale hoopis teist juttu, siis ma kahtlen selle inimese eetilisuses üldse saateid teha.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena