ETV tühistas lepingu, mille alusel eratelevisioonid maksid ETV-le reklaamist loobumise eest kompensatsiooni, ja see tekitab televisiooniturul uue olukorra, kus peaks toimuma turu uus valuline korrastumine.

1997.

aasta novembris, kui reklaamist loobumise kompensatsioonileping sõlmiti, oli Baltic Media Factsi (BMF) Gallup Media meediaeksperdi Hanno Kindeli sõnul ETV-l eeldus suruda TV1 reklaamiturult välja.

"Leping andis erakanalitele hingetõmbeaja, mis töötas erakanalite kasuks ja ETV kahjuks. Praegu on kõigil kolmel erakanalil arvestatavad positsioonid ja tõenäoliselt pääseb televisiooniturul valla armutu võitlus olemasolu pärast," märkis Kindel.

Ta ei pidanud aga põhjendatuks ETV juhi Toomas Lepa väiteid, et telereklaamiturule tuleb tagasi raha, mis kadus sealt pärast seda, kui riigitelevisioon loobus reklaamist.

Televisioonireklaami kasv ei võimalda näha seal toimunud tagasilööki, möödunud aastal jagunes telereklaam erakanalite vahel ära ja tekkis uus turujaotus, mille ETV segi lõi, lausus Kindel.

Samas pole Eesti Televisioonil lihtne taastada oma endisi reklaamitulusid. Kanal 2 juhi Chris Taska sõnul on enamik eratelekanalite lepinguid klientidega pikaajalised, mis ei võimalda nende ülejooksmist ETV-sse.

Reklaamiagentuurid ei osanud oodata ETV pööret ja nüüd on keeruline kavandada reklaami näitamist Eesti Televisioonis, hoolimata selle heast vaadatavusest.

Nii Chris Taska kui ka TV3 juht Andres Jõesaar on avaldanud kahtlust ETV edu suhtes reklaamiturul.

Kuigi keegi ei oska nimetada täpset päeva, mil ilmub jälle Eesti Televisiooni ekraanile reklaam, toimub see telejaama peadirektori Toomas Lepa sõnul võimalikult pea. "Eesti Televisioon hakkab reklaami edastama niipea, kui reklaamiosakond on moodustatud," tähendas Lepp.

ETV programmidirektori Tiina Kangro väitel ei vaja reklaami sissetoomine erilisi programmimuudatusi.

"Oleme reklaami tagasituleku võimaluse üle mõelnud ka varem, programmi me selle pärast pea peale pöörama ei hakka," sedastas ta.

Kangro sõnul ei erine ETV tänane programm põhimõtteliselt kahe aasta tagusest, mil ETV müüs reklaamiaega. Siiski toimub pärast reklaami tulekut saatepäevas ümbertõstmisi. "See on igal juhul avalik-õigusliku televisiooni tingimustele vastav programm," ütles Kangro.

Üleriigilistes lehtedes on juba ilmunud kuulutused, kus ETV kuulutas välja konkursi reklaamijuhi ametikohale.

ETV rahandusjuht Anneli Viita peab esitama lähiajal reklaami müügi põhimõtted ja hinnakirja, tema sõnul peaks vaadataval ajal näidatud reklaami hind olema 180-200 krooni sekundist. Mitmed reklaamiasjatundjad on prognoosinud telereklaami hinna langust seoses ETV tulekuga telereklaami turule.

TV3 peadirektor Andres Jõesaar peab Eesti Televisiooni väljakuulutatud reklaamihindu dumpinghindadeks.

"Kui Eesti Televisioon alustab hinnadumpinguga, oleme samas situatsioonis kus 1996. aastal," kommenteeris Jõesaar kujunenud olukorda uudisteagentuurile BNS.

Jõesaar prognoosis, et televisioonireklaami maht jääb tänavu eelmise aasta tasemele.

KUIDAS JAGUNES RAHA JA TELERIVAATAMISE OSAKAAL:

* 181 miljonit - Möödunud aasta reklaamiraha maht, mis jagunes kolme erakanali vahel

* 36 miljonit - raha, mida Eesti Televisioonile maksid erakanalid reklaamist loobumise eest hüvituseks

* 30 miljonit - raha, mida riigitelevisiooni direktor Toomas Lepp nõudis erakanalitelt maist detsembrini reklaamist loobumise eest

* 23,8 protsenti - Suurim vaatajaskond oli Baltic Media Factsi andmeil Eesti Televisioonil, järgnesid eratelekanalid TV 3 15,4, Kanal 2 12,3 ja TV 1 8,6 protsendiga.