Trolle asendavad bussid paiskavad õhku aastas 2500 tonni mürki
Kahe Õismäe trolliliini asendamisel konkursi võitnud firmade bussidega paiskub Tallinnas õhku aastas senisest üle 2000 tonni rohkem mürkgaase, kuid sellele vaatamata ei kavatse abilinnapea Priit Vilba konkursipakkumisi üle vaadata.
Saaste suurenemist uurinud Tallinna Tehnikaülikooli Teedeinstituudi dotsent Mall Villemi sõnul tegi linnavalitsus vale otsuse, valides ühistranspordi liinikonkursil võitjateks SL Bussiliinid ja MRP. “Pakkumise oleks pidanud võitma AS Sebe, kes lubas uusi busse ja ka numbrite 6 ja 7 trolliliinide säilimist. Kuigi Sebe pakutud otsesed kulud oleksid kõrgeimad, oleks keskkonna kahjustamine olnud väikseim,” ütles Villemi.
Trollid õhku ei saasta, kuid neid asendavad bussid paiskavad õhku aastas 2407,8 tonni mürgiseid aineid, selgub uurimusest. Transpordivahendid saastavad aastas kogu Eesti õhku umbes 250 000 tonni vingugaasiga
Tallinna trollipargi direktor Pärt Põldemaa sõnul on nad tellinud PriceWaterhouseCoopersilt (PWC) trollide ja busside hinnavõrdluse.
“See on muidugi iseasi, miks Tallinna linn ei kutsunud meid konkursile osalema, kuid PWC analüüsist selgus, et troll kulutab liinikilomeetri peale 1,88 krooni ja diiselbuss 4 krooni. Trollide poolt räägib ka rahvasuu, kuid neid ei kuulata,” tõdes Põldemaa. “Eks trollidki põhjusta õhusaastet, sest selle toob endaga kaasa trolliliikluseks vajaliku energia tootmine.”
Tallinna abilinnapea Priit Vilba viitas Harju tervisetalituse õhusaasteuuringutele, mille tulemusel on õhusaaste aastatega vähenenud.
“On muidugi suuri probleeme näiteks tipptundidel Liivalaia ja Gonsiori ristmikega, kuid Õismäega pole kunagi probleeme olnud ja kaks bussiliini ei suuda ka seda tekitada,” märkis Vilba.
“Proua Villemi uurimus võib olla täielik spekulatsioon. Meie eesmärgiks on arendada rööbastel elektriühistransporti,” ütles Vilba ning lisas, et ühe uurimuse põhjal ei hakata seniseid lepinguid muutma.
Tallinna Autobussikoondise suhtekorraldusjuht Sirje Roht nimetas busside plussiks suuremat paindlikkust, kuna neid saab rakendada seal, kus parajasti vaja.
Uus Ungaris toodetud trollibuss maksab 3,5 miljonit krooni ja suudab vedada sadakond reisijat, uus Volvo liigendbuss maksab 3,9 miljonit ning mahutavus koos seisukohtadega on 174 reisijat.