Piletisoodustuse kärbe teeb tudengi kojusõidu kallimaks
Ülikoolid on sunnitud septembrist tudengite sõidusoodustust mitu korda vähendama, sest haridusministeeriumi eraldatud rahast ei jätku senise maksimaalse lubatud kaheksa sõidupileti osaliseks kompenseerimiseks.
Tartu Ülikool võtab sellest õppeaastast tudengitelt vastu avaldusi senise kaheksa bussipileti asemel vaid kahe pileti 50 protsendi ulatuses kompenseerimiseks, ütles ülikooli rahandusosakonna juhataja Kylli Tiigimäe. “Meil ei ole lihtsalt võimalik rohkem maksta kui üks (edasi-tagasi – toim) sõit, sest haridusministeeriumi eraldatud summa on ülikooli jaoks väike,” lisas ta.
Praegu maksab tudengile pilet Tartust Tallinnasse olenevalt bussifirmast umbes 50 krooni. Kaheksa pileti hinnast kompenseeris kool poole ehk siis 400 kroonist 200 krooni. Nüüd tagastab kool tudengile kahele piletile kulunud 100 kroonist vaid 50.
“Juba sellest aastast! Kas juba praegu on nii?” imestas Tartu Ülikooli teise kursuse stomatoloog Liis Reispass. “Ja mina olen sel kuul pidanud juba viis korda koju sõitma. Loomulikult on see ebameeldiv uudis.”
Reispass on seni tavaliselt igal nädalavahetusel koju Tallinnasse sõitnud. “Ei usu, et hakkan vähem sõitma, kodus tahaks ikka rohkem käia,” ütles ta. “Siin kuluks söögi peale rohkem, kasulikum on kodus käia.”
Makstakse olenevalt võimalusest. Eesti Põllumajandusülikool (EPMÜ) võtab vähesest rahaeraldusest hoolimata vastu kaheksa sõidupiletit, nagu seadus lubab.
“Võtame vastu kõik avaldused, aga välja ei maksa,” ütles EPMÜ rahandusosakonna juhataja Liive Paju. “Kui raha õnnestub saada, siis oleme valmis maksma. Meie ei saa ju tudengitele öelda, et ei võta pileteid vastu, kui selline seadus on.” Juba praegu on kool tema sõnul rohkem välja maksnud kui riigilt saadud ning juuni eest on ikka veel tasumata.
Haridusministeerium on ülikoolidele kõik selles ulatuses välja maksnud, mis riigieelarves oli, kinnitas ministeeriumi eelarvetalituse juhataja Marju Sepp. “See on ülikooli otsustada, millise korra järgi nad maksavad. Valitsuse määrusega saab soodustust võimaldada etteantud vahendite piires,” lisas ta.
Mõningane koolidele antud summade vähenemine on haridusministeeriumi pressiesindaja Liina-Jaanika Seisleri sõnul tingitud sellest, et järgmisel õppeaastal on plaanis minna üle uuele õppetoetuste süsteemile.
Nii EPMÜ kui ka Tartu Ülikool pole rahul sellega, et nemad peavad ebapopulaarset otsust tudengitele edastama. “Nad (haridusministeerium – toim) veeretavadki selle vastutuse ülikoolidele, kuid ise andsid nii väikese summa,” sõnas Tiigimäe. “Tegelikult pole ülikoolid süüdi – riik eraldas raha ja meie oleme vaid vahendajad.”
Üliõpilased võivad alustada protestiaktsioone. Tiigimäe sõnul peaksid üliõpilased ise survet avaldama, et riik rohkem raha annaks. Samas tõdes ta, et kuna esimesi sõidukompensatsiooni taotlusi hakatakse esitama alles oktoobri alguses, siis üliõpilased ei pruugi uuest korrast teadlikud olla. “Mina ise olen küll vaikselt arvanud, et siis tuleb protestilaine,” märkis ta.
Ka Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) pearaamatupidaja kohusetäitja Erika Jürgensoni sõnul võivad tudengid protestima hakata. “Mõistan, kui tudengid pahameelt avaldavad, sest seaduse järgi võib kuni neli (edasi-tagasi – toim) piletit osaliselt kompenseerida.”
Tehnikaülikool vähendab kompenseeritavate piletite arvu seniselt kahelt edasi-tagasi sõidult ühele. “Taotlesime haridusministeeriumilt lisaraha, kuid saime eitava vastuse,” ütles Jürgenson. “Ja meil ei ole vahendeid, et lisaks maksta.”
Pedagoogikaülikooli raamatupidamisosakonna juhataja Urve Lanki hinnangul selgub alles pärast, kui tudengid hakkavad avaldusi tooma, kas kool tuleb sõidusoodustuse rahadega välja või mitte. “Me ei võtnud juba enne kaheksat piletit, sest raha polnud,” lisas ta. “Kui ei jätku, siis tuleb jälle vähendada.”