Solkkütus tekib oskamatust segamisest
Spetsialisti hinnangul võis järjekordse solkkütuse levimise põhjustada rafineerimistehastest Eestisse toodud kütusele oskamatu lisaainete segamine.
Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) kütustekeemia emeriitprofessor Leevi Mölder pidas vähetõenäoliseks, et Eestisse naftatöötlemise tehastest toodud bensiin oleks tehasest tooduna halva kvaliteediga.
“Tõenäoliselt on lisatud bensiinile kas ebakvaliteetseid lisaaineid, neid valesti lisatud või vähe segatud,” ütles Mölder. “Pole saladus, et Eesti plekksepad segavad kütuseid kokku.”
“Ei saa öelda, et Eestis toimub suur kütuse segamine,” ütles Alexela Oili kommertsdirektor Juhan Parmas. “Kütusele lisatakse kütuse omadusi parandavaid aineid, mis soodustavad näiteks kütuse põlemist või on auto mootorile puhastava toimega,” sõnas Parmas.
spetsialistid puuduvad. Professor Mölderi hinnangul pole Eestis kütuse nõuetekohaseks segamiseks vajalikke spetsialiste, mistõttu viiakse siinne segamisprotseduur läbi riskides.
“Tõelised spetsialistid on tehastes ja ma ei oska Eestis vist ühtegi sellist nimetada.”
Majandusministeeriumi energeetikaosakonna juhataja asetäitja Mari Koppeli sõnul peab kütuse lõpptoode vastama pärast kindlate komponentide lisamist normidele, mille kohta antakse sertifikaat.
“Näiteks Statoil saab oma Ultima kütuse teatud ainete lisamisel. Peale seda peab tal olema sertifikaat, mis tõestab kütuse kvaliteedi vastavust nõuetele,” selgitas Koppel. “Ilma sertifikaadita ei tohi kütust müüa.”
ainete lisamine levinud. Majandusministeeriumi spetsialisti sõnul on ainete lisamine tehasest tulnud kütustele laialt levinud. “Niimoodi saavad kütusemüüjad turule tuua oma kaubamärgiga kütusemarke,” lausus Koppel.
Mölderi sõnul on ka võimalik, et solkkütuse skandaali üheks põhjuseks võis olla ilmamuutus.
“Võrreldes suvega on ilmad külmemaks läinud, kuid suvel ja talvel vajatakse eri omadustega bensiini,” märkis Mölder.
Kütuse liikumine:
(aluseks Leedu rafineerimistehases toodetud kütus)
Rafineerimistehases toodetakse baaskütus, mis peab vastama kvaliteedinõuetele
Tehases pumbatakse kütus rongitsisternidesse
Rong toimetab kütuse Eestisse
Rongitsisternidest pumbatakse kütus mahutitesse
Mahutitesse pumbatud kütusele tehakse kvaliteedikontroll, mille kohta antakse tõend
Mahutitest pumbatakse kütus autotsisternidesse, mille käigus lisatakse kütusele komponendid. Lisakomponentidega kütuse kohta väljastatakse sertifikaat
Autod viivad kütuse tanklasse allikas:EPL