“Lepingud on registreeritud advokaadibüroos, et hiljem ei tuleks segadust ega kaksipidi mõistmist. 2003. aasta peaks siiski tulema reklaamivaba,” ütles ETV peadirektor Aare Urm. “Me ei saanud istuda käed rüpes ja oodata, kas seadus võetakse vastu või mitte.”

Ringhäälingunõukogu võttis 18. detsembril vastu otsuse, mis ütleb, et “juhul, kui riigikogu võtab 19. detsembril vastu ringhäälingu muutmise seaduse, tuleb ETV juhatusel rakendada kõiki abinõusid, et alates 1. juulist 2002 ei oleks ETV ekraanil ühtegi reklaami ja spondeeritud saadet. See käib ka enne seaduse vastuvõtmist ja jõustumist sõlmitud lepingute kohta.”

Sellised seadusemuudatused võttis riigikogu vastu ja president kuulutas need eile ka välja.

Juba detsembri algul sai enamik suuremaid kliente ja meediavahendajaid ETV-st teate, kus tuletati meelde, et ETV-st viiakse reklaam suure tõenäosusega välja ja pikemaajalised reklaamilepingud tuleks sõlmida enne seaduse jõustumist.

Ringhäälingunõukogu esimees Tiit Sinissaar kinnitas, et kui seadus ütleb, et reklaami ei tohi olla, siis seda ka ei tohi olla. “Kuid kõik hoovad on valitsuse käes ja me oleme teinud taotluse, et valitsus garanteeriks 40 miljoni krooni suurust pikaajalist laenu, mis aitaks ETV-l välja tulla finantskriisist,” ütles ta.

Ka Urm on seisukohal, et garantii valitsuselt oleks eluliselt vajalik. Siis saaks võtta pikaajalist laenu, et katta osaliselt erakorralisi lühiajalisi kohustusi, mida sel aastal on ETV-l ligikaudu 50 miljonit krooni. Kui ETV saab lisaks sellele täita terve 2002. aasta reklaamilepingud, oleks võimalik ETV krahhist päästa.

Urm kinnitas, et kui valitsus ei leia garantiid, lahkub ta ametist. “Olen esimest korda elus olukorras, kus minust ei sõltu midagi. Ka ringhäälingunõukogust ei sõltu midagi. On loomulik, et kaalun tagasiastumist,” lausus ta.

Eelarve ja reklaamimüügi lõpetamise ümber puhkenud segadused on ETV viinud seisu, kus Urmi hinnangul on firma müügihind langenud ühe kroonini.

Veel välja kuulutamata riigieelarve näeb ETV-le 2002. aastaks ette 139 miljonit krooni. Võrreldes eelmise aasta 99,5 miljoniga on tõus 40 protsenti. Eelmise aasta eelarve oli 165 miljonit. Käesoleva aasta eelarve suuruseks on ETV planeerinud 190 miljonit. Puudu on seega 50 miljonit krooni.

“Me oleme hinnanud, et esimese poolaasta reklaami müük on ligikaudu 20 miljonit krooni,” lausus Urm. Sellisel juhul väheneks puudujääk 30 miljonile. Kui lisada veel arvestuslikult teise poolaasta 20 miljonit, langeks puudujääk kümnele miljonile.

Igal juhul tuleb puudujääv summa Urmi sõnul maha arvata omatoodangu eelarvest. Erinevate stsenaariumite puhul oleks see summa 30–10 miljonit krooni. Eelmisel aastal kulus omatoodangule 90 miljonit krooni.