Vaatasin stardimaja poolt Dunlopi kurvi ja tundus, et kaks masinat riivasid teineteist," meenutas Graps. "Ma ei näinud, et üks mees korvist teele pudenes, ent Suurkuusk juhtis masina vasakusse ja Hollandi paar paremasse teeserva. Mõlemad masinad jäid ratastele, kuigi Suurkuuse korv vist korraks õhku kerkis. Ütlesin stardimajja, et midagi juhtus.

Ma loodan, et toimunust on videosalvestus ja ekspertiis selgitab, kas tegemist oli lihtsalt sõiduveaga või tingis õnnetuse masinate riivamine."

"Raido Rüütli pea läheb veel hallimaks."

"Suurkuusk tuli boksi, kuid ma ei söandanud temaga rääkida," meenutas Graps esimesi ðokihetki. "Kõik olid sõnakehvad, pahviks löödud - see oli ju nagu Joey Dunlopi mälestusvõistlus, ja nüüd juhtus õnnetus just Dunlopi kurvis...

Kui tuli esimene surmateade, ei uskunud seda keegi, arvati, et on mingi jama. Varsti ei saanud enam kahelda."

Grapsi hääl kippus katkendlikuks: "Ma tunnen peakorraldaja Raivo Rüütlile õudselt kaasa. Tema pole ju milleski süüdi. Rajakate on selles rajalõigus uus - Mait Seger ütles küll, et pisut ebaühtlane. Raido pea, hall niigi, läheb veel hallimaks. 40aastase traditsiooniga võistlus, eestlaste uhkus ju, peab jätkuma, aga kas Raido seda enam vedada jaksab..."

Kui seda metsa ees ei oleks

"Muuga aedlinna elanikud saavutasid, et nende lähedusse jäi turvaline Tallinnring ehitamata. Praegune Pirita rada on tegelikult ju tänavasõiduraja aegunud modifikatsioon," võttis Graps probleemid tõeks.

"Kummastki rajaservast tuleks kaheksa meetri ulatuses puid maha võtta, aga looduskaitsjad seda ei lubaks, ja ega seda tohigi! Võib-olla tuleks paigaldada kaitsevõrgud, kas see aitab, ei tea."

"Minu meelest ei tohi puude keskel ei saa niisugust võistlust ikkagi korraldada," arvas 20aastane Madis. "Kas võidu nimel on mõtet eluga riskida! Isegi kui võistlus kuhugi mujale viia, tuleks kinnitada kindlad kriteeriumid, milliste oskustega ratturid sõitma pääsevad ja millistega mitte.”

Surmaoht käib motospordi juurde

"Ma kardan, et pärast teist matsu on kõlavaid nimesid väga raske Tallinna kutsuda, kuid vanameister Lembit Teesalugi ütles, et ta ei karda. Saage aru, motomehed on mõnes mõttes kamikazed. Nad teavad, et surmaoht käib motospordi juurde - kes hullumeelselt kihutab, riskib eluga," mõtiskles Gunnar Graps.

"Mina jõudsin võistlusele väikese hilinemisega ega saanud üldse aru, et midagi juhtunud oleks - sõideti ja kõik," rääkis pealtvaatajate seas olnud Rando, kelle meelest ei valitsenud tribüünil segadust. "Surmajuhtumist sain kuulda alles ringrajalt lahkudes."

"Suursõit peab jätkuma, selline õnnetus võib igal rajal juhtuda," oli Andrei (36) konkreetne. Tema eakaaslane Aarne lisas: "Muidugi peab jätkuma. Siin saab ju surma ka tavalisi liiklejaid, ja võidusõitjad teavad, millega riskivad.”

"Oleme tänulikud, et saame võimeid proovida."

Tõnu Räägu hukkumine oli Kalevi Suursõidule juba teine järjestikune traagiline juhtum. Mullu hukkus seekordsest õnnetuspaigast sadakond meetrit eemal viiekordne maailmameister Joey Dunlop. Taas kerkib päevakorda Pirita ringraja ohutus.

"Rada pole ohtlik," hindas Tõnu Suurkuusk. "See pole ju tavaline ringrada, vaid tänavarada. See teebki siin võistlemise eriliseks. Oleme korraldajatele tänulikud, et saame võimeid proovile panna. Kõik me tuleme siia vabatahtlikult - see on nagu haigus."

Suursõidu korraldaja Raido Rüütel tõi näiteks kuulsa Mani saare võidusõidu, kus läbi aegade on hukkunud üle saja kihutaja. "Siin viibinud Briti võidusõitjad võtsid seekordset juhtumit rahulikult. Sõitjate jaoks on surm paraku üks võimalikke stsenaariume," tõdes Rüütel.

Gunnar Press, Mati Song