ELEKTER KUI IME. 120 aastat tagasi oli elekter veel tõeline ime. See oli jõudnud üksnes kõige edumeelsematesse tööstusettevõtetesse ja väga rikastesse kodudesse. Seetõttu ei ole midagi imestada, et ärimees Rottermanni maja ette kogunes igal õhtul elektrilist valgust imetlev suur rahvamass.

“No see sündmus pidi oma vaatamisväärsuselt olema võrreldav Zeppelini ilmumisega Tallinna kohale,” arvas täna kogu Tallinna tänavavalgustusvõrku teenindava aktsiaseltsi KH Energia-Konsult peadirektor Heino Harak.

Esimesed elektrilised tänavalambid toimisidki pigem äride reklaamidena kui valgustitena. Samal, 1883. aastal paigutati elektrilised kaarlambid ka Balti jaama ette üle kümnemeetriste metallmastide otsa.

GAAS TAANDUS VISALT. Suu-rem osa linnast oli sel ajal siiski valgustatud gaasilaternatega. Tallinna gaasivabriku hoone oligi valminud alles 1865. aastal ning linn jäi veel pikaks asjaks õhtuti gaasilaternate valgusse.

“Laiem elektrivalgustuse kasutuselevõtt algas alles aastal 1915, kaks aastat pärast Tallinna elektrijaama valmimist. Ilmselt oli gaasivalguse pika domineerimise põhjuseks ka paljude inimeste vastuseis elektrile,” märkis Harak.

Tänavate gaasivalgustus andis tööd tervele laternasüütajate armeele, kes igal õhtul laternad põlema panid ja hommikul taas kustutasid. Elektrivalgustus võttis neilt töö.

1915. aasta lõpuks oli linna 1365 gaasilaternast asendatud elektrivalgustitega 186. Enne Teist maailmasõda oli linnas 1464 elektri- ja 549 gaasilaternat.

Tänapäeval saab gaasilampide aimu vaid vanalinnas, kuhu on paigaldatud välimuselt vanu gaasilaternaid meenutavad valgustid. Praegu on linnas üleval 35 894 tänavavalgustit, milledest 30 722 on nüüdisaegsed naatrium-kõrgrõhulampvalgustid.

“Uued valgustid tunneb ära nende kollaka valgusspektri järgi. Vanadel, elavhõbedal põhinevatel lampidel on selline valkjas-sinakas valgusspekter,” selgitas Harak.

Vanu lampe on linnas veel umbes 5000, Haraku kinnitusel asendatakse ka need lähi-ajal uut tüüpi valgustitega.

Valgustusel eesrindlik juhtsüsteem

Tänavavalgustusvõrku haldava aktsiaseltsi KH Energia-Konsulti peadirektori Heino Haraku sõnul on praegune linnavalgustuse juhtimissüsteem naaberriiki-dega võrreldes igati nüüdis-aegne.

“Meie tänavavalgustuse juhtimis- ja seiresüsteem on Euroopas üks kaasaegsemaid,” kinnitas Harak. Mõned aastad tagasi lülitati tänavavalgustus sisse rohkem kui 500-st kohast, praegu toimub kõik ühest arvutist. Lähiaja suurima ees-märgina tõi Harak välja aastakümneid vana ja amortiseerunud tänavavalgustite elektrivõrgu väljavahetamise. Valgustamist ootavad mitmed linna pargid, pimedaid tänavaid on kokku üle 100 kilomeetri.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena