Jõhvi noorsootööspetsialisti Marika Markuse sõnul küsisid 16–17-aastased tütarlapsed, miks naisi ja isegi nii noori naisi aina nagu müügiartikleid pakutakse. “Kuidas neile öelda, et see on meil trend, et kõik on müügiks? Meil lubatakse liiga palju ja teiste tunnetega ei arvestata,” lausus Markus.

“Alaealiste modellide kasutamine erootikatelefonide reklaamides kannab endas selget sõnumit – telefoniliinide kaudu võib küsida kõike, ka lapseohtu tüdrukute teenuseid,” ütles Kanal 2-s jooksvaid uusi reklaame vaadanud sotsiaalministeeriumi võrdõiguslikkuse büroo peaspetsialist Katri Tammekand.

##Omanik probleemi ei näe

Konkreetset 900-ga algavat telefoniliini kasutava, eesti-soome omanikele kuuluva Reval Marketingi esindaja väitis, et tegu pole erootilise suhtlusliiniga. “See on vestlusliin, kus ei ole mingit määratlust ja selliste faktidega ei tohiks eksida,” lausus firma nimetuks jäänud esindaja. Ka ei ole telefoniliini esindaja sõnul piltidel tegu alla 18-aastaste neidudega.

Tammekannu hinnangul on nende reklaamide näol, kui lähtuda reklaamiseaduse 5. paragrahvist, tegu kõlvatu reklaamiga. “Seaduse järgi on reklaam vastuolus heade kommete ja tavadega ja kutsub üles käituma seadusvastaselt või rikkuma üldisi moraalinorme,” selgitas Tammekand seadusesätet.

Kanal 2 programmidirektori Olle Mirme sõnul ei ole tegu alaealiste modellidega ja ka teksti on lugenud täiskasvanud naine. “Meie põhimõte on, et reklaamid peavad jääma sündsuse piiridesse, modellid peavad olema riides ja reklaam ei tohi minna erootikaks,” ütles Mirme. “Meie kanalis võib niisuguse sisuga reklaame näidata alles pärast südaööd,” lausus Mirme.

Reval Marketingi esindaja sõnul on tasulistele telefoniliinidele helistamise kulukuse tõttu nende ettevõttes keelatud alla 18-aastastega rääkimine. Kahtluse korral palutakse rohkem mitte helistada.

Alaealisi raske tõrjuda

Ida-Virumaa puuetega inimeste koja esinaisel Kaia Kaldveel on hoopis vastupidine kogemus.

Tema 16-aastase, kõnetakistuse ja vaimse puudega poja kõnesid ei katkestatud, kuigi poisi häälest on ilmselt aru saada, et tegu pole täiskasvanuga.

“Õnneks Radiolinja jälgib, kui kellegi telefoniarved väga suureks hakkavad minema, ning teatab sellest telefoni omanikule,” ütles Kaia Kaldvee. Tema poeg jõudis kümne kõnega kulutada üle 7000 krooni ja siis pandi 900-ga algavatele numbritele blokeering peale.

“Poiss on siiani emotsionaalselt häiritud ja läheb näost punaseks, kui televiisorist neid reklaame juhtub nägema,” ütles ema. “Ta saab nüüd aru, kui kallis see oli ja mida see kutse “Helista mulle!” tähendab,” lausus ema.

72 vabaühendust esitasid mõni kuu tagasi pöördumise tarbijakaitseametile, taunides selliste reklaamide näitamist. “Need jätavad mulje, et naine on kaup, mida võib raha eest osta,” ütles Tammekand, üks pöördumisele allakirjutanu.

Tarbijakaitseameti jurist Juta Kimmel ütles, et nende amet uurib kõiki sedasorti reklaame ning reklaaminõukoda arutab 4. detsembril vabaühenduste avaldust.

Naiste vahendamist uurinud Helve Kase Eesti avatud ühiskonna instituudist ütles, et tegelikult vahendab vähemalt osa “suhtlusliine” ka reaalseid prostituute.

Meediasemiootik Tristan Priimägi: kontekst määrab

Pildi järgi oleks tegemist just nagu tavalise sõbratelefoni reklaamiga. Reegleid ei ole rikutud ja kehakeeles pole

midagi väljakutsuvat. Sõbratelefon see siiski pole, sest need pöörduvad auditooriumi poole hoopis teisiti: sõbranumbrite maailmas on trendikas olla aktiivne, liikuv, lõbus; montaaž on kiire ja jutt veel kiirem. Need reklaamid räägivad risti vastupidist keelt: tuled on maha keeratud, nii pilt kui ka hääl on staatiline, sugestiivne, rahustav. Kaja kasutamine hääle puhul mõjub salapärasena – tundub, et midagi jääb ütlemata.

Kõige selgemalt paneb selle reklaami orientatsiooni paika muidugi eetrisoleku kellaaeg ja kontekst – teised reklaamid, mis samas plokis jooksevad. On ebatõenäoline, et kahe erootikanumbri vahel näidatakse pärast südaööd 15–17-aastastele teismelistele suunatud süütu chatline’i reklaami. Neoonkirjas telefoninumber seostub samuti müügiteemaga – kas teleturu või sekstelefonide visuaalse esteetikaga. Valige ise, kummaga on tegu.

Intervjuu suhtlusliinil töötava naisega

Katseks helistas Eesti Päevalehe meesreporter noori tüdrukuid reklaamivale “suhtlusliinile”. Selgus, et kõnele vastavad siiski täisealised naised, aga ei ole see sugugi lihtsalt suhtlusliin, nagu Reval Marketingi esindaja väitis. Siinkohal kõne lühendatult.

Telefonist kostab: “Helistasid tasulisele telefonile, kõne 14 krooni minut. Vastame sinu kõnele hetke pärast. Palun jää ootele!”

Tere, mis su nimi on?

Merle.

Kui vana oled?

25-aastane.

Kas nooremaid ka on?

Võib-olla isegi leiaks. Ma ühendan. (Palutakse oodata.)

Tere, mis sinu nimi on?

Maria.

Kui vana sina oled?

Olen ikka üle kolmekümne natukene.

Eelmine oli 25 ja palusin end nooremaga ühendada.

Ahahaa. Tahtsid nooremat.

Jah, tahtsin kuulda, mida nooremad tüdrukud elust arvavad.

Tahtsid hoopiski nooremat? Ja küpse naise arvamus sind ei huvita? Mis sind huvitab?

Mõtlesin, et kui on 18-aastane, siis miks nad sellisesse vestlusliini tulevad.

Ahaa. Arvad, et mina ei suuda hoomata niisuguste noorte inimeste mõttemaailma?

On teil ka nooremaid?

Täna küll ei ole ja mina ei tea, et 19-aastaseid oleks.

Mõtlesin, et teil on nooremaid, reklaamis olid lausa 15–16-aastased.

Arvan, et nooremad ei mõtlegi sügavuti nende asjade peale, kui sellisele teele lähevad, ja telefoniliin ei ole ju keha müümine.

Seksijutud on teil ka?

Jajah. Kas huvitaks need?

Ei, ma niisama igavuse pärast helistan. Kas teile makstakse hästi?

Kõik on suhteline. Minutihinnast saame protsendi.

Kas kolmandiku?

Töötaja saab suhteliselt alati kõige väiksema.

Elate hästi ära? Missioonist ju ei tee seda?!

Mul on teine töö ka ja see on vaid lisatöö. Kasvatan üksi last ja ei tule majanduslikult välja.

Kas mõni on ka maha lüüa lubanud?

On inimesi, kes arvavad, et oled lits ja sa pole inimene. See on jahmatav, naist halvustav suhtumine.

Nad võtavad seda ikka kui prostitutsiooni. 18–19-aastased, kui pidu panevad, on vahel tigedalt meelestatud: helistame litsile, sõimame näo täis!

Kas pärast tööd ka veel kellegagi kokku saate?

Ei ole stiimulit. Ehee. Ei ole olnud niisugust, kellega tahaks kokku saada.

Variant on?

Variant ikka.

Aitäh siis. Mõtlesin küll nooremaid, aga…

Eks noorte sõnavara oleks hoopis teine. Nende lauseehitus ja mõttemaailm on teistsugune. Ega nad sind eriti üllataks. Ega sa nii kotis ka ei ela. Kaunist päeva!

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena