Uustalu sõnul oleks sild monofunktsionaalne ja reaalselt vajalik vaid ligikaudu 2000 saarlasele, kes iganädalaselt mandril tööl käivad. Saaremaa majandusele sild midagi erilist Uustalu väitel juurde ei anna.

Just majanduse aspektist on Saaremaa püsiühenduse mõjusid uurinud doktorant Enno Lend, kes küsitles suuremat osa Saaremaa ettevõtjatest. “Selgus, et suurim probleem Saaremaa majanduses on kvalifitseeritud tööjõu nappus,” lisas Lend.

Magala ja pidula

Samas väidavad nii Lend kui ka Uustalu, et püsiühenduse rajamise järgselt on oht, et Saaremaa jääb ilma ka neist seal töötavaist spetsialistidest, kes peavad Suure väina ületamist tülikaks. “Kui Saaremaast saab poolsaar, siis on oht, et Saaremaa kaotab oma identiteedi, muutub magalaks ja pidulaks. Kui tõsine see oht on, pole paraku riik uurinud,” lisas Uustalu.

Maanteeameti europrogrammide osakonna juhataja Urmas Konsapi sõnul pole riik tõesti jõudnud kõiki püsiühenduse aspekte uurida. “Töö jätkub ja ma usun, et kõik aspektid saavad hinnatud ja põhjalikult uuritud,” lisas Konsap.

Üks aspektidest, mida rahvusvaheline spetsialistide konsortsium pidi hindama, oli püsi-ühenduse eeldatav maksumus. Maanteeamet on varem vihjanud, et see jääb umbes kahe-kolme miljardi krooni vahele.

“Nii madala meetri ehitusmaksumusega ei saa ehitada reaalselt vesiehitusi,” kinnitas Uustalu. Ainuüksi Muuga sadamakai ehitamisel maksis meeter tema sõnul kolm-neli korda rohkem.

Sillaeskiis šokeeris muhulasi

•• Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehele lisatud võimalikud Saaremaale viiva silla eskiisid, kus silla Muhumaa-poolne ots randub ühe talu õues.

•• Eskiisiga tutvunud muhulase Ülo Laanoja sõnul on tegemist šokeerivate illustratsioonidega, mis on kohalikes muhulastes tekitanud proteste. “Ka mina pooldasin veel kümme aastat tagasi igasugust püsiühendust mandriga, aga täna olen ma sarnaselt enamiku muhulastega väga skeptiline plaanitava silla suhtes,” rääkis Laanoja. M.O.