Piirivalve reostustõrje jaoskonna ülem Silver Vahtra kinnitas, et õlireostuse jõudmine Naissaarele on tõenäoline ning ennustuste kohaselt võib see iga hetk ka kaldani jõuda. “Teavitasime sellest ka päästeametit. Küsimus on selles, kuidas me antud oludes seda piirkonda kaitsta saame,” nentis Vahtra. Samas ütles ta, et viimase prognoosi järgi hakkab reostus liikuma ida suunas, mistõttu võib Naissaar siiski pääseda.

Õlireostuse leviku uurimisega tegeleva meresüsteemide instituudi ökohüdrodünaamika sektori juhi Urmas Raudsepa sõnul koosneb Tallinna lahe servale jõudnud reostus paljudest väiksematest õlilaikudest.

“Õlilaigud võivad hakata tuule suuna muutudes pöörduma ida suunas,” ütles Raudsepp. Kuna pöördumine toimub kaarega, võib tema hinnangul osa õlilaikudest jõuda nii Tallinna kui ka Muuga lahte, millest need enam välja ei pääse.

“Kuhu ja kui palju kuskile jõuda võib, ei oska öelda,” märkis Raudsepp.

Jää veel takistab

Naissaare looduspargi direktor Tiit Koit ütles, et õli randa jõudmist peaks takistama idarannikut kaitsev paks jääkiht.

Kui õlireostus peaks kusagil randa jõudma, peab päästeamet seda koristama hakkama. Päästeameti peadirektori asetäitja Alo Tammsalu sõnul toimetaks nende päästetöötajad vajadusel kohale piirivalve ning korjevahendid on valmis seatud.

Eile reostuspiirkonnas toimunud seirelennu ajal ei näinud keskkonnainspektsiooni esindajad hülgeid ning merelinde oli väga vähe. Uusi reostusproove inspektoritel võtta ei õnnestunud.

Soome laevad on koristanud üle kahe tonni reostust

•• Eile reostuspiirkonnas valitsenud soodsamad ilmastikuolud võimaldasid Soome reostustõr-jelaevadel alustada aktiivsemate koristustöödega, mille käigus oli kella poole üheks kokku korjatud ligikaudu kaks tonni reostust. Neljapäeval Soome lahes reostuspiirkonnas valitsenud rasked jää- ja ilmastikuolud ei võimaldanud Soome laevadel korralikult koristustöödega alustada ning siis varahommikust õhtul kella viieni sündmuskohal töötanud kolm laeva jõudsid päeva jooksul jää pealt koguda vähem kui 300 liitrit reostust.

•• Tuginedes reostustõrjetehnika tootjafirma esindaja arvamusele, lahkub veeteede ameti laev EVA-316 reostuspiirkonnast ning siirdub Pärnu lahele jääd murdma.

Reostuspiirkonnas koordineerib koristustöid Eesti piirivalvelaev Valvas, mille meeskond kaardistab jääolusid, jälgib avastatud reostuse arengut ning otsib uusi võimalikke reostuskoldeid.

•• Ööl vastu eelmise nädala esmaspäeva uppus Eesti territoriaalvetes Soome lahel Vaindloo majaka lähedal Dominica lipu all sõitnud kaubalaev Runner-4. Laeva uppumiskohast avastati õlireostus, hiljem on reostuslaike avastatud veel mitmes kohas. U.K.