Eile teatas abilinnapea Jaanus Mutli, et Tallinn on võtnud prioriteediks arendada välja Tallinna trammiprojekti Lasnamäele jääv osa isegi siis, kui käivitub “must stsenaarium” ja valitsus Tallinna trammiprojektile sügiseks eurofondidest raha ei eralda.

Tallinna tehnikaülikoolilt tellitud analüüsis toodi välja kolm võimalikku strateegiat, kuidas trammiliine on võimalik Lasnamäele vedada. Kõige kallim, kuid TTÜ soovitatud variant läheks Laagna teele Gonsiori tänava kaudu ja nõuaks uusi tramme, kuid seda kavatseb linn korraldada vaid valitsuselt toetust saades – selle trammiliini maksumus on umbes kolm miljardit krooni.

Saab kasutada vanu tramme

Odavamad variandid kasutaksid praegugi Lasnamäele suunduvat trammiteed, millele ehitataks Lubja või Lasnamäe tee kaudu pikendus Laagna teeni. Odavamaks teeb need variandid ka võimalus kasutatud tramme kasutada.

Ehkki uuringu teinud TTÜ teedeinstituut hoiatab Tallinna odavamate variantide eest, nimetades neid poolikuteks lahendusteks, on linn valmis omal käel neid ette võtma – peaasi et tramm lõpuks Lasnamäele jõuaks.

“Musta stsenaariumi korral hakkame linna poolt arendama teisi variante, mis võimaldavad soetada nn second-hand-tramme, kuid täidavad eesmärgi samamoodi kui uute trammidega variant,” selgitas Jaanus Mutli, kelle hinnangul soovitakse Lasnamäele tramm veerema panna 2012.–2013. aastaks. “Lasnamäe liinide avamiseks peaksime hankima umbes 25 kümne- kuni kahekümneaastast trammi.”

TTÜ teedeinstituudi lektori Tiit Metsvahi arvates võib linn odavama lahenduse valides projekti uppi ajada. “Alati on võimalus, et mingi asi läheb aia taha, kuid odavam variant suurendab seda tõenäosust tunduvalt,” hindas Metsvahi projekte. “Kui Gonsiori tänavat läbiv variant suudaks Lasnamäe vajaduse katta, siis säästuvariandi teedel nii suurt kandevõimet pole, trammid muutuksid sõitjatele ebamugavaks ja seetõttu võib juhtuda, et trammiliin ei leia kasutust.”

Linna volikokku kuuluv IRL-i liige Tarmo Kruusimägi pidas Lasnamäele iga hinnaga trammiliini vedamist siiski populistlikuks loosungiks. “Linn võtab endale miljardilise trammiprojekti ja viib sellega trammi enda elektoraadile. Siin ei huvituta mitte elanike huvidest, vaid just tehakse liin valijatele,” ütles ta.

Lennujaama liin pole prioriteet

•• Abilinnapea Jaanus Mutli teatas eilsel linnavalitsuse istungi järgsel pressikonverentsil, et linna jaoks jääb prioriteediks Lasnamäe suund, kuid lennujaama viiva trammiliini arendamisest peaks eelkõige huvitatud olema riik.

•• “Meie peaasi on ikka linnaelanikud ära teenindada ja Lasnamäel on elanikke palju rohkem,” lausus Mutli. “Lasnamäe reisijatega tasuks seega liin ära, kuid lennujaama liinile on sisse programmeeritud kahjumi tootmine.”

•• Reformierakonda esindavat linnavoliniku Remo Holsmerit pani selline avaldus hämmastuma. “Ühistranspordile pandud kohustus tulu teenida on väga kummaline, sest poole sellest doteerib ju niigi kohalik omavalitsus – sellise äriga ei tuldagi ju kasumiga välja,” sõnas Holsmer.

•• Ka Kruusimäele tekitas Mutli arvamusavaldus täielikku mõistmatust. “Mutli ei saanud vist aega, et sellisele küsimusele vastust formuleerida. See ei ole väide abilinnapealt ega ka linnavalitsuse seisukoht – pigem on tegu mokaotsast mökitamisega.”