SAKARIAS LEPPIK: Nad ei tea, mis on püha

Iga konfessioon on vastavalt oma pärimusele kirikuhoones liikumise ja tegutsemise põhimõtted koguduseliikmetele selgeks teinud. Nii ka selle, mis kirikus üldse toimuda võib, mis on üldse lubatav. Tallinna Püha Vaimu kirikus toimunu äratas sellesisulise teema taas.
Kõiki traditsioonilisi kirikuid hommiku- ja õhtumaal ühendab arusaam, et kirikuhoone on peegeldus ajatust Jumala riigist. Seega on kirik esmalt mõeldud jumalateenistuste pidamiseks ja selleks eriliselt pühitsetud. Inim-elu saatvad kirikutalitused tulevad alles pärast seda. Ja ehk alles siis võib kõne alla tulla ka kontsertide korraldamise võimalus. Milline sekundaarne tegevus kirikus toimub, on eri kirikuis lahendatud eri moel.
Luterlikus kirikus, mis evib Eestis eri lähenemisviise inimese pieteedile, otsustavad kirikuruumi kasutamise üle tavapäraselt koguduse vaimulik ja juhatus. Roomakatoliku ja õigeusu kirikus sätestab käitumise iidne traditsioon ja kirikuruumi kasutamine on seotud piiskopi otsustega. Õigeusu kirikuis hommikumaal kontserte peaaegu ei korraldata. Või kui, siis vaimuliku vokaalmuusikaga. Põhjamaade õigeusu kirikuis võib kohata ka õrnu instrumentaalmuusika kontserte, ent nende iseloomu kannab alati vaikus ja pühadusse süüvimine. Lääne-Euroopa postmodernistlikud moevoolud või kirevad muusikailmingud õigeusu kirikuisse ei kuulu.
Õhtumaade protestantismis on aga küllalt näiteid, kus traditsiooniline kirikuruumi kasutamine on muutunud profaansemaks. See põhineb kongregatsionalistlikul arusaamal, et kirik ei ole üksnes Jumalale ning tema teenimisele eraldatud paik, vaid pigem koguduse kooskäimiskoht. Sisuliselt tavaline kodu, milles võib aset leida kõik see, mida igapäevaelus kodudes näha saabki.
Lübecki vanalinna ühes luteri kirikus on näiteks kirikutorni all klaasseintega eraldatud suitsetamisruum, kust mõrkjat tubakalõhna ka kiriku löövi hoovab. Hollandis aga sattus artikli kirjutaja kirikusse, kus pärast jumalateenistust jagati kirikuhoone vaheseinaga kaheks. Altari-osa kaeti ning kirik täitus kiiresti laudadega, millel oli peale grillvorsti- ja juustuvõileivavaagnate toopides vahutav parim kesvamärg ja kus piibumeestele jagati tuhatoose.
Iseenesest ei ole Lääne-Euroopas kirikus DJ-puldi kasutamine midagi uut. Anglikaani kiriku Sheffieldi „kirikureive” tunti juba üle kümne aasta tagasi. Sääl asus DJ oma puldiga altariesisel ja valgustehnika andis kirikureivilistele valguskujundite abil võimaluse oma kujutlusvõimet kasutada. See oli kokkuvõttes väga mõtestatud ja sisuline üritus koos ülihää ja maitseka elektroonilise muusikaga, kuigi selgi puhul tekkis debatt, kas selliseid üritusi peaks kirikuhoones korraldama. Aga ärgem unustagem: see kõik on Lääne-Euroopa, kus pühaduse ja profaansuse piir ongi valgustusajastust alates püsivalt ähmane ning paljude arvates liigub pigem profaansuse poole ja pühadusest eemale. Sellest termin „ilmalikustumine” ehk „sekulariseerumine”.
Tundmatu pühadus
Pühadus tundub noortele eurooplastele millegi „keskaegse” või iganenuna. Nad ei suuda murda läbi eelarvamuste vallist, sest lääneeuroopalik kristlus on väga olmeline ja keskendunud ratsionaalsele meelele.
Oluline on ka see, et Euroopas mõneti loomulikuks kujunenud kirikuruumide ekstreemse kasutuse juhud ja eeskujud ei ole Eestisse lihtsalt jõudnud. Eks see peitub eestlaste alalhoidlikkuses ja minu arvates pühaduse väga tundlikus tunnetuses ka nende puhul, kes kirikuskäijad ei ole.
Püha Vaimu kiriku juhtum tõendab kujukalt, et Eesti ei ole Euroopast kuhugi kadunud. Püha Vaimu kiriku keskaegsel pastoril Balthasar Russowil oli mitu korda tugevam seljatagune kui õpetaja Gustav Piiril. Russowi alltöövõtjad või koostööpartnerid teadsid täpselt, mida kirikus teha võib ja mida mitte. Tema valvuritega ei oleks suure tõenäosusega midagi sellist eales juhtunud, sest tema ühiskonnas olid väärtushinnangud selged ja kontrastsed.
Palju tähtsam on pöörata tähelepanu „Püha Vaimu ürituse” korraldajatele. Nad on ilmalikustunud, väärtustest lesestunud ühiskonna lapsed, kelle jaoks on kirikus Madonna kontserdi järelpeo korraldamine vaid üks „eksklusiivsete” ürituste sarjas, millega kananahka ihule kutsuda. Neil, kes iganes ka sellest peost osa võtsid, puudus elementaarne viisakus. Neid ei saa süüdistada pühaduseteotuses, sest nad ei tea, mis on püha. Ainuke, milles neid süüdistada saab, on harimatus. Juba ainuüksi idee korraldada kirikus kahemõtteliselt esineva poplauljatari auks pidu on intentsioon, mis paljastab halastamatult seal osalenud Eesti avalike tegelaste kultuurikihi puudumise ja nigela lastetoa. Seda ei ole võimalik varjata ning kahjuks on see Eestis tavaliseks saanud. Eesti rumaluse presentatsioon.