ELF-I hinnangul on avalikkust petetud, kuna väidetavalt vaid kruiisisadamat rajanud ja ka vastavalt sadama keskkonnamõjusid hinnanud AS Tallinna Sadam oleks kohe alguses võinud tulla välja täieliku plaani ja selle keskkonnamõjude hindamisega.

Seda kahetsusväärsem on ELF-i arvates Veeteede Ameti 2010. aasta mais tehtud muudatused sadamate registris, millega kinnitati AS Tallinna Sadama taotlus navigatsiooniperioodi pikendamiseks ja reisilaevade kõrval ka teistel eesmärkidel sõitvate aluste vastuvõtmiseks.

Saaremaa süvasadam asub Natura 2000 võrgustiku alal ja ehitati kasutamiseks vaid suveperioodil ning väga piiratult - vaid kruiisilaevade vastuvõtuks.

Nüüd on sadamale antud luba opereerida aastaringselt kaubasadamana - seda ilma täiendava keskkonnamõjude hindamiseta.

„Sadam ehitati kruiisilaevade vastuvõtuks, kuigi paljudele oli juba sadama rajamisel selge, et tõenäoliselt võetakse ette ka sadama laiendamine. Kruiisilaevade ja sadama hooajalise toimimisega kaasnevad väiksemad keskkonnaohud olid ka sadama keskkonnamõjude hindamise juures üheks argumendiks, miks selle rajamist looduskaitseliselt olulise väärtusega alale siiski lubati,“ ütles ELFi tegevjuht Jüri-Ott Salm.

„Sadama tegevuse laiendamisega suurenevad keskkonnariskid ja selle fakti ignoreerimine Veeteede Ameti poolt näitab kas asjatundmatust või lihtsalt tõika, et keskkonnamõjude hindamist ja seega keskkonnakaitset ei peeta oluliseks ka riigiametis,“ leidis ta.

Seni vaid kruiisilaevadele avatud Saaremaa sadamas Norra lipu all seilavale kaubalaevale LIV ümarpuidu laadimine näitab Salmi hinnangul seda, et sadam ei vaevunud enam isegi keskkonnamõjude hindamise täiendamist ära ootama.