Teistsugune inforuum

Eksamikeskuse eksamiarenduse nõunik Einar Rull näeb vene koolide nõrgemate hinnete ühe põhjusena venekeelset inforuumi. „Kui vaadata, mis millel peatutakse venekeelses meedias näiteks geograafia ja ühiskonna teemadel, kus tulemused eesti omadest kõige enam maha jäävad, siis siit võib järeldusi teha,” mainis Rull.
PISA testide asjatundja, haridusministeeriumi õppekava talituse peaekspert Imbi Henno selgitas: riigieksamite tulemused kinnitavad PISA uuringus selgunut. Nimelt vene koolide tase on eesti omadest kõigis valdkondades nõrgem. Aga kas vene koolide mahajäämuse põhjuseks on õppurite erinev inforuum, eesti koolidest erinev metoodika või midagi muud, pole senini selge. Henno lisas: hea uudis on see, et Eesti vene koolide keskmine tase on siiski kõrgem kui Venemaa koolidel.
Et olukord on murettekitav, aga kindlaid põhjuseid ei oska öelda, tõdes ka haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoo. Tema arvates peavad hariduse taseme eest vastutama koolide omanikud, kohalikud omavalitsused. „Kuna nii õppevahendid kui ka rahastus on koolides samad, jääb üle vaid personaliküsimus – õpetajad, nende kvaliteet,” arutles minister.

Lätis on sama probleem

Haridus- ja teadusministeeriumi üldharidusosakonna juhataja Irene Käosaar nägi Eesti gümnaasiumihariduse ühe probleemina vene koolide õpetajate taset.
„Sageli ei valda vene õppekeelega koolide õpetajad piisavalt eesti keelt, et osaleda täienduskoolitustel. Samas on õpetamise metoodika ja ainete sisu viimasel aastakümnel oluliselt muutunud, seda muudatust peegeldavad ka eksamiülesanded,” viitas ta paljuräägitud probleemile.
Ka on viimasel ajal muudkui süvenenud tendents, et paljud edasipüüdlikumad vene noored, kes on oma tuleviku sidunud Eestiga, lähevad pärast põhikooli lõpetamist õppima eesti õppekeelega koolidesse. „See tekitab olukorra, kus mõnedesse vene õppekeelega koolidesse jäävad kehvema õpiedukusega õpilased. Kuna õpilaste arv vene õppekeelega koolides on aga viimase viie aasta jooksul vähenenud üle 50% ja see mõjutab ka iga konkreetse kooli tulevikku, siis võetakse neisse koolidesse sageli vastu õpilasi, kelle võimekus eeldaks pigem teisi valikuid,” lausus Käosaar.
Ta märkis, et samasuguse probleemi ees seisis lähiminevikus meie lõunanaaber Läti, kus riigieksamite statistika näitas samuti vene õppekeelega koolide abiturientide nõrgemaid tulemusi. „Praegu, mil Lätis on juba mitu aastat toiminud valdavalt lätikeelne gümnaasiumiharidus, ei ole seal enam riigieksamite tulemustes erinevusi, mida põhjustaks erinev õppekeel,” kinnitas Käosaar.